text_structure.xml 5.61 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Jerzego Wenderlicha, nr SPS-024-953/06, uprzejmie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-2">9 marca bieżącego roku przekazany został do kuratorów oświaty list, którego głównym przesłaniem było przypomnienie dyrektorom szkół o ciążących na nich obowiązkach i odpowiedzialności za kształtowanie właściwych postaw dzieci i młodzieży.</p>
        <p xml:id="div-3">Większość dyrektorów szkół, a jest ich w Polsce ponad 39 000, właściwie odebrała treść pisma, nie doszukując się w nim podtekstów skierowanych przeciwko komukolwiek, ponieważ ich w tym dokumencie nie było. Pojawiły się one tylko w sensacyjnych komentarzach prasowych.</p>
        <p xml:id="div-4">Dyrektorzy szkół znają prawo: Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej oraz dokumenty podstawowe dla edukacji, to jest ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty i ustawę Karta Nauczyciela. Pozwolę sobie zwrócić uwagę na niektóre, istotne dla sprawy, przepisy:</p>
        <p xml:id="div-5">Postanowienia art. 48.1. (˝Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka...˝) oraz art. 53.3 (˝Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami˝) Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej chronią prawo rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.</p>
        <p xml:id="div-6">Ustawa o systemie oświaty w art. 4 stanowi: ˝Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską (...)˝.</p>
        <p xml:id="div-7">W art. 6 ustawy Karta Nauczyciela zostało zapisane: ˝Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem (...), wspierać każdego ucznia w jego rozwoju (...), dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich (...)˝.</p>
        <p xml:id="div-8">Zacytowane drobne fragmenty pochodzą z przepisów, które zostały uchwalone przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, najwyższą władzę w naszym kraju, i są w Polsce powszechnie obowiązujące. Nie dotyczą natomiast polskich szkół przepisy i normy ustalone w innych krajach.</p>
        <p xml:id="div-9">Zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej szkoła jest miejscem powołanym do realizowania podstawy programowej ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szkolnej listy programów dydaktycznych i programu wychowawczego oraz opiekuńczego, przyjętych przez radę pedagogiczną i radę szkoły, a zatwierdzonych przez dyrektora.</p>
        <p xml:id="div-10">Na podstawie art. 56 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dyrektor szkoły lub placówki, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły lub placówki, może wyrazić zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród dzieci i młodzieży albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki, po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności.</p>
        <p xml:id="div-11">List skierowany do kuratorów oświaty przypomina dyrektorom szkół o obowiązkach na nich ciążących także w rozumieniu art. 56 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.</p>
        <p xml:id="div-12">Dyrektor szkoły - jako zwierzchnik wszystkich pracowników oraz opiekun dzieci i młodzieży uczęszczającej do jego placówki - odpowiada za wszystko: organizację pracy i dobór programów nauczania, zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne, w tym organizowane z udziałem gości z zewnątrz. Oznacza to jednocześnie, że bierze odpowiedzialność nie tylko za właściwy przebieg spotkania, lecz także za pożytki, jakie przynieść ono powinno młodym uczestnikom.</p>
        <p xml:id="div-13">Jestem zwolennikiem otwarcia szkoły na działalność organizacji i stowarzyszeń, włączenia w proces wychowawczy wszystkich, którzy mogą przyczynić się do kształtowania właściwych postaw uczniów, wspomagają bowiem w ten sposób szkołę i nauczycieli.</p>
        <p xml:id="div-14">W liście skierowanym do kuratorów oświaty nie ma oceny działania żadnej organizacji ani stowarzyszenia. Z wieloma współpracuję i cenię ich zaangażowanie, wiedzę i wartość prezentowanych idei. Nie sądzę, aby inny był pogląd w tej sprawie nauczycieli i dyrektorów, którym pozostawiam swobodę w organizowaniu zajęć szkolnych i pozaszkolnych dla uczniów. Ale swoboda oznacza też odpowiedzialność za dzieci wobec nich samych i wobec ich rodziców, a także wobec społeczeństwa. I tylko to miał przypomnieć mój list. Wszystko inne jest nieżyczliwą nadinterpretacją.</p>
        <p xml:id="div-15">Na koniec pragnę przypomnieć, że zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej to rodzice odpowiadają za wychowanie własnych dzieci. Mogą więc oczekiwać od szkoły, że będzie to prawo respektować.</p>
        <p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-17">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-18">Mirosław Orzechowski</p>
        <p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 18 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>