text_structure.xml 5.86 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie złożone przez Pana Posła Marka Kuchcińskiego przekazane przy piśmie Pana Marszałka z dnia 19 kwietnia 2006 roku, znak: SPS-024-939/06, w sprawie prywatyzacji Oddziału Chorób Nerek i Dializoterapii Wojewódzkiego Szpitala Podkarpackiego im. Jana Pawła II w Krośnie, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:</p>
        <p xml:id="div-2">Większość zagadnień wskazanych przez Pana Posła (dotyczących w szczególności naruszenia art. 43 i 35 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej) związanych jest z przekształceniami Wojewódzkiego Szpitala Podkarpackiego im. Jana Pawła II w Krośnie. Kwestie te regulują przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 108, z późn. zm.). Zgodnie z art. 67 cytowanej ustawy nadzór nad zakładami opieki zdrowotnej sprawuje podmiot, który utworzył zakład. Podmiot sprawujący nadzór dokonuje kontroli i oceny działalności zakładu opieki zdrowotnej, które obejmują w szczególności:</p>
        <p xml:id="div-3">1) realizację zadań statutowych, dostępność i poziom udzielanych świadczeń,</p>
        <p xml:id="div-4">2) prawidłowość gospodarowania mieniem,</p>
        <p xml:id="div-5">3) gospodarkę finansową.</p>
        <p xml:id="div-6">Podmiot sprawujący nadzór w razie stwierdzenia, że decyzja kierownika zakładu opieki zdrowotnej jest sprzeczna z prawem, wstrzymuje jej wykonanie oraz zobowiązuje kierownika do jej zmiany lub cofnięcia.</p>
        <p xml:id="div-7">Tak więc zauważyć należy, że kwestie przekształceń zakładów opieki zdrowotnej nie należą do kompetencji Ministra Zdrowia. Niezależnie od tego uprzejmie wyjaśniam, że Minister Zdrowia zwrócił się do podmiotu sprawującego nadzór - Marszałka Województwa Podkarpackiego o zajęcie stanowiska odnośnie do kwestii przedstawionych przez Pana Posła.</p>
        <p xml:id="div-8">Szczegółowa odpowiedź w przedmiotowej sprawie zostanie udzielona Pana Posłowi niezwłocznie po uzyskaniu niezbędnych wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-9">Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) do zadań Ministra Zdrowia należy sprawowanie nadzoru nad ubezpieczeniem zdrowotnym w zakresie określonym przepisami ustawy.</p>
        <p xml:id="div-10">Minister właściwy do spraw zdrowia, zgodnie z art. 162 i 163 cytowanej ustawy, sprawuje nadzór, stosując kryterium legalności, rzetelności i celowości nad działalnością funduszu i świadczeniodawców w zakresie realizacji umów.</p>
        <p xml:id="div-11">Odnosząc się do wskazanego problemu ˝odsprzedania kontraktu ˝ uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z art. 97 ust. 3 pkt 1 i 2 wskazanej ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do zakresu działania Narodowego Funduszu Zdrowia należy w szczególności określanie jakości i dostępności oraz analizy kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie niezbędnym dla prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, jak również przeprowadzanie konkursów ofert, rokowań i zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-12">Finansowanie przez Narodowy Fundusz Zdrowia świadczeń opieki zdrowotnej, zgodnie z art. 132 cytowanej ustawy, odbywa się na podstawie zawieranych ze świadczeniodawcami umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, które określają m.in. rodzaj i zakres udzielanych świadczeń, zasady rozliczeń oraz maksymalną kwotę zobowiązań NFZ wobec świadczeniodawcy. Umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej może być zawarta wyłącznie ze świadczeniodawcą, który został wybrany do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej na zasadach określonych przepisami cytowanej ustawy.</p>
        <p xml:id="div-13">Zgodnie z art. 133 wskazanej ustawy świadczeniodawcy mogą zlecać podwykonawcom udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z Funduszem, jeżeli umowa tak stanowi.</p>
        <p xml:id="div-14">Cytowana ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nie przewiduje wskazanej przez Pana Posła formy (˝odsprzedania kontraktu˝) realizacji świadczeń opieki zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-15">Ponadto w ramach sprawowanego nadzoru nad działalnością Funduszu Minister Zdrowia uzyskał stosowne wyjaśnienia od Dyrektora Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Z przedstawionych wyjaśnień wynika, że Wojewódzki Szpital Podkarpacki im. Jana Pawła II w Krośnie ma zawartą od dnia 01 stycznia 2005r. wieloletnią umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie Oddziału Nefrologii, Poradni Nefrologicznej i Stacji Dializ. Ponadto w kwestii ˝odsprzedania kontraktu˝ Dyrektor POW NFZ zapewnia, że tego rodzaju forma realizacji świadczeń opieki zdrowotnej nigdy nie miała miejsca w Podkarpackim Oddziale Wojewódzkim, a zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej odbywa się tylko i wyłącznie po przeprowadzeniu postępowania konkursowego bądź rokowań, zgodnie z obowiązującymi przepisami wyżej cytowanej ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.</p>
        <p xml:id="div-16">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-17">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-18">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 1 czerwca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>