text_structure.xml
11.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Wiesława Wody, przesłane przy piśmie Nr SPS-024-926/06 z dnia 19 kwietnia 2006 r., w sprawie działań resortu mających na celu poprawę stanu dróg w Małopolsce, uprzejmie informuję, że resort transportu dysponuje środkami jedynie na drogi krajowe zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.</p>
<p xml:id="div-2">Według raportu o stanie technicznym nawierzchni dróg krajowych za rok 2005 ponad 51% nawierzchni dróg krajowych jest w stanie złym i niezadowalającym, wymagającym przeprowadzenia różnego rodzaju zabiegów remontowych. W wielu przypadkach, aby poprawić bezpieczeństwo ruchu na danym odcinku drogi, nie wystarczą jedynie zabiegi o charakterze utrzymaniowym (np. remont nawierzchni), niezbędna jest kompleksowa przebudowa drogi. Pomimo znacznego wzrostu nakładów na modernizacje i odnowy istniejącej sieci dróg krajowych, potrzeby w tym zakresie w dalszym ciągu są znacznie większe niż możliwości finansowe budżetu państwa. Realizacja tego typu zadań ze względu na znaczne koszty, wymagane przepisami prawa procedury (m.in. prawa budowlanego, ustawy o ochronie środowiska, ustawy o zamówieniach publicznych) zarówno na etapie przygotowania, jak i realizacji inwestycji, oraz środki finansowe, jakimi na ten cel dysponuje GDDKiA, musi być rozłożona w czasie. W pierwszej kolejności realizowane są zadania na drogach głównych obciążonych znacznym ruchem tranzytowym.</p>
<p xml:id="div-3">GDDKiA od kilku lat realizuje program rehabilitacji dróg krajowych. Remonty i odnowy nawierzchni realizowane są z udziałem środków z budżetu państwa oraz międzynarodowych instytucji finansowych, w tym pożyczek Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wybór odcinków drogi planowanych do przeprowadzenia remontu dokonywany jest w oparciu o procedury wspólnie ustalane z tymi instytucjami uwzględniające główne warunki techniczno-ekonomiczne odcinka drogi. Do tego celu służą wdrożone w GDDKiA systemy: HDM-4 (Highway Development and Managment) oraz System Oceny Stanu Nawierzchni (SOSN). Podstawowym kryterium wyboru jest miejsce na liście wygenerowanej przez system HDM-4, który preferuje odcinki będące w najgorszym stanie technicznym i obciążone największym ruchem.</p>
<p xml:id="div-4">Na realizację programu rehabilitacji dróg krajowych w latach 2006-2009 założono przeznaczenie łącznie 850 mln euro, z czego 200 mln euro z budżetu państwa. Należy oczekiwać, że po zrealizowaniu tego programu nastąpi odczuwalna poprawa stanu istniejących dróg, pozwalająca na zapewnienie im odpowiedniego standardu.</p>
<p xml:id="div-5">W myśl przepisów ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym zgromadzone przez Fundusz środki przeznaczane są na przygotowanie, budowę, przebudowę, remont, utrzymanie i ochronę autostrad, dróg ekspresowych i innych dróg krajowych. Część wpływów KFD wykorzystywana jest również na wykup nieruchomości pod drogi.</p>
<p xml:id="div-6">Zgodnie z przyjętym w dniu 18 stycznia 2006 r. rozporządzeniem Rady Ministrów zmieniającym rozporządzenie w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2006 na realizację inwestycji drogowych (109 projektów) zaplanowano wydatki ze środków KFD na kwotę 5 855 371,3 tys. z.</p>
<p xml:id="div-7">W tym na zadania związane z:</p>
<p xml:id="div-8">- budową/przebudową autostrad (16 projektów) zaplanowano kwotę 1 556 456,9 tys. zł,</p>
<p xml:id="div-9">- budową dróg ekspresowych (22 projekty) zaplanowano kwotę 1 755 377,1 tys. zł,</p>
<p xml:id="div-10">- budową obwodnic (27 projektów) - kwotę 554 199,8 tys. zł.,</p>
<p xml:id="div-11">- budową wzmocnień i przebudową dróg krajowych (44 projekty) - 1 254 687,1 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-12">Na prace przygotowawcze pod przyszłe drogowe projekty inwestycyjne zaplanowano wydatki w kwocie 725 560,9 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-13">Ze środków KFD w I kwartale 2006 r. na realizację inwestycji drogowych i prace przygotowawcze zostały poniesione wydatki w kwocie 278 024,1 tys. zł, co stanowi 45% zaplanowanych na I kwartał 2006 r. wydatków.</p>
<p xml:id="div-14">Wydatki inwestycyjne na:</p>
<p xml:id="div-15">- projekty autostradowe wyniosły w I kwartale 145 503,8 tys. zł., co stanowi 56,5% planowanej kwoty,</p>
<p xml:id="div-16">- projekty budowy dróg ekspresowych wyniosły 45 077,4 tys. zł., co stanowi 33,9% planowanej kwoty,</p>
<p xml:id="div-17">- projekty budowy obwodnic wyniosły 25 319,4 tys. zł., tj. 38,6% planowanej kwoty,</p>
<p xml:id="div-18">- wzmocnienia i przebudowy wyniosły 41 475,2 tyś zł., tj.62,6% planowanej kwoty</p>
<p xml:id="div-19">- prace przygotowawcze pod drogowe projekty wyniosły 20 648,3 tys. zł., co stanowi 21,7% planowanej kwoty.</p>
<p xml:id="div-20">Przekazanie na drogi zarządzane przez samorządy części wpływów Krajowego Funduszu Drogowego nie jest możliwe. W myśl art. 20 ustawy o drogach publicznych,do obowiązków zarządcy drogi (zarządu województwa, zarządu powiatu, wójta (burmistrza, prezydenta), prezydenta miasta na prawach powiatu) należy m.in.: opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora, utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu, przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających.</p>
<p xml:id="div-21">Na mocy art. 3 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi finansowane są przez samorząd województwa, w przypadku dróg powiatowych - przez samorząd powiatu, a w przypadku dróg gminnych - z budżetów gmin. W granicach miast na prawach powiatu zadania w powyższym zakresie finansowane są z budżetów tych miast.</p>
<p xml:id="div-22">Obowiązujące przepisy dają możliwość finansowania inwestycji na drogach lokalnych z funduszy strukturalnych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Poważną przeszkodą może być jednak zbyt mała ilość środków finansowych, z których można wspierać lokalne przedsięwzięcia. W ZPORR w priorytecie 3. ˝Rozwój lokalny˝ ujęte są działania: 3.1 ˝Obszary wiejskie˝ i 3.2 ˝Obszary podlegające restrukturyzacji˝ wraz z zadaniem ˝Budowa lub modernizacja dróg gminnych i powiatowych o znaczeniu lokalnym˝, obejmującym:</p>
<p xml:id="div-23">- drogi powiatowe i gminne wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową,</p>
<p xml:id="div-24">- lokalne obiekty mostowe (mosty i wiadukty) na drogach gminnych i powiatowych wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową,</p>
<p xml:id="div-25">- drogi w granicach administracyjnych miejscowości i miast do 20 tys. mieszkańców wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową.</p>
<p xml:id="div-26">Drogi samorządowe o znaczeniu regionalnym mogą być modernizowane ze środków przewidzianych na realizację priorytetu 1. ˝Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów˝. Pierwszy priorytet obejmuje m.in. działania: ˝Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego˝ i ˝Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach˝. Działanie ˝Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego˝ zawiera poddziałania: ˝Infrastruktura drogowa˝ i ˝Infrastruktura transportu publicznego˝.</p>
<p xml:id="div-27">W poddziałaniu ˝Infrastruktura drogowa˝ wspierane są projekty stanowiące ważny element regionalnego systemu transportowego (drogi wojewódzkie, powiatowe, gminne), poprawiające dostęp do;</p>
<p xml:id="div-28">- sieci dróg krajowych lub międzynarodowych,</p>
<p xml:id="div-29">- regionalnych centrów gospodarczych, ważnych z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego regionu,</p>
<p xml:id="div-30">- istniejących lub planowanych obiektów przemysłowych i usługowych (np. parki przemysłowe),</p>
<p xml:id="div-31">- portów morskich, portów rybackich, portów rzecznych, wykorzystywanych do celów gospodarczych, lotnisk, stacji kolejowych i innych obiektów transportu publicznego, a także projekty odciążające układy komunikacyjne miast, w tym w szczególności centra gospodarcze i zabytkowe.</p>
<p xml:id="div-32">W ramach ww. poddziałania wspierane są również projekty dotyczące: budowy, przebudowy, remontów lub rozbudowy dróg w granicach administracyjnych miast powyżej 20 tys. mieszkańców (z wyjątkiem autostrad, dróg ekspresowych, dróg krajowych i dróg wewnętrznych).</p>
<p xml:id="div-33">W przyszłej perspektywie finansowej na lata 2007-2013 przewidziano, że 20% środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z każdego roku będzie przeznaczane na przedsięwzięcia lokalne. Obecnie w zarządach województw trwają prace nad 16 Regionalnymi Programami Operacyjnymi. W ramach Regionalnych Programów Operacyjnych mogą być realizowane projekty na wszystkich drogach samorządowych.</p>
<p xml:id="div-34">Zagadnienia finansowania dróg samorządowych są obecnie przedmiotem szerokich konsultacji prowadzonych przez resort transportu. W dniu 1 marca br. odbyło się spotkanie z przedstawicielami zarządców dróg różnych szczebli Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Celem spotkania było omówienie problemów związanych z finansowaniem dróg samorządowych i zbadanie możliwości uzyskania dodatkowych środków na ten cel. Planowane jest kolejne spotkanie w tej sprawie. Wypracowane wspólnie stanowisko będzie mogło znaleźć odzwierciedlenie w przygotowywanych dokumentach strategicznych w dziedzinie transportu.</p>
<p xml:id="div-35">Biorąc powyższe pod uwagę, pragnę podkreślić, że resort transportu, dysponując środkami jedynie na drogi krajowe, zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, nie ma innych możliwości formalnych finansowania dróg zarządzanych przez samorządy. Nie ma też możliwości ingerowania w działalność samorządów.</p>
<p xml:id="div-36">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
<p xml:id="div-37">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-38">Piotr Stomma</p>
<p xml:id="div-39">Warszawa, dnia 16 maja 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>