text_structure.xml
6.67 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Odpowiadając na zapytanie posła Kazimierza Matusznego, przekazane przy piśmie znak SPS-024-917/06 z dnia 10 kwietnia 2006 r., w sprawie możliwości podjęcia budowy obiektów zabezpieczenia technicznego w korytach rzek Koszarawa i Łękawa, uprzejmie przedstawiam stanowisko w sprawie.</p>
<p xml:id="div-2">Regionalne zarządy gospodarki wodnej są państwowymi jednostkami budżetowymi i z tej formy organizacyjno-prawnej wynikają uwarunkowania w zakresie finansowania ich zadań w zakresie utrzymania wód i urządzeń wodnych. Wobec obecnego stanu finansów publicznych wysokość środków przyznawanych na działalność RZGW odbiega od potrzeb. Podobna sytuacja dotyczy wszystkich jednostek budżetowych. Sytuacja taka utrzymuje się na przestrzeni ostatnich lat i zmusza dyrektorów RZGW do daleko idących oszczędności, a w części przypadków do rezygnacji z wykonania zaplanowanych zadań. Pomimo znacznie ograniczonych środków na utrzymanie rzek, służby liniowe wykonują doraźne prace zabezpieczające miejsca stwarzające największe zagrożenia.</p>
<p xml:id="div-3">Plany resortu środowiska dotyczące długofalowych działań związanych z poprawą stanu gospodarki wodnej znalazły swe odzwierciedlenie w przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 13 września 2005 r. Strategii Gospodarki Wodnej. W dokumencie tym określone zostały podstawowe kierunki działań umożliwiających generalne usprawnienie systemu gospodarowania wodami w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju. Jako cele kierunkowe w strategii wskazano:</p>
<p xml:id="div-4">- zaspokojenie uzasadnionych potrzeb wodnych ludności i gospodarki przy poszanowaniu zasad zrównoważonego użytkowania wód,</p>
<p xml:id="div-5">- osiągnięcie i utrzymanie dobrego stanu wód, a w szczególności ekosystemów wodnych i od wody zależnych,</p>
<p xml:id="div-6">- podniesienie skuteczności ochrony przed powodzią i skutkami suszy.</p>
<p xml:id="div-7">W działaniach służących realizacji celów kierunkowych uwzględniono zarówno zmiany organizacyjne (utworzenie Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej wraz z usprawnieniem działalności jednostek organizacyjnych gospodarki wodnej), jak i działania programowe i prawne oraz działania inwestycyjne, a w nich między innymi modernizację i rozwój śródlądowych dróg wodnych, budowę i modernizację urządzeń przeciwpowodziowych. W ramach działań pozainwestycyjnych zakłada się ciągłe i zgodne z potrzebami bieżące utrzymanie rzek i urządzeń wodnych.</p>
<p xml:id="div-8">W zakresie finansowania zadań gospodarki wodnej zakłada się wykorzystanie wszelkich dostępnych funduszy, w zależności od formuły organizacyjno-prawnej jednostek realizujących zadania, a głównie funduszy Unii Europejskiej i funduszy ekologicznych.</p>
<p xml:id="div-9">Planowane szeroko zakrojone zmiany organizacyjne reformujące służby gospodarki wodnej mają na celu umożliwienie wykorzystania przychodów generowanych przez majątek gospodarki wodnej na jego utrzymanie, co z pewnością pozwoli na zdecydowaną poprawę jego stanu i pełne, racjonalne wykorzystanie wszystkich obiektów, a wreszcie - sukcesywną realizację celów kierunkowych określonych w Strategii Gospodarki Wodnej.</p>
<p xml:id="div-10">Roboty na potoku Koszarawa na odcinku w km 11+000 - 15+000 w m. Jeleśnia zostały rozpoczęte w 2003 r. i w wyniku protestów organizacji ekologicznych zostały wstrzymane postanowieniem Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach (pismo nr SBH/7145/87/03 z dnia 10.07.2003 r.). Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie został zmuszony do rozwiązania umowy z 2003 r., zlecenia nowego opracowania projektowego, uzyskania niezbędnych pozwoleń i decyzji administracyjnych i zawarcia nowej umowy na wykonanie robót. Obecnie roboty prowadzone są od grudnia 2005 r. Wartość środków już wydatkowanych na to zadanie wynosi ok. 380 tys. zł. Do realizacji pozostają roboty za kwotę ok. 1300 tys. zł. Umowny termin ich zakończenia to 30.09.2006 r.</p>
<p xml:id="div-11">Inaczej rzecz się ma z przystąpieniem do prac utrzymaniowych na górnym odcinku potoku Koszarawa w km 24+000 - 25+500 na obszarze gminy Koszarawa. Administrator cieku nie planuje w tym roku wykonywania żadnych zadań na tym odcinku potoku, a podjęcie prac uzależnione jest od limitu środków, jakimi dysponować będzie RZGW w Krakowie.</p>
<p xml:id="div-12">Pragnę również zaznaczyć, że w styczniu 2005 r. Dyrektor RZGW w Krakowie przekazał Urzędowi Gminy Koszarawa dokumentację projektową w celu ewentualnego wykorzystania w staraniach o pozyskanie środków finansowych przez gminę. Ponadto w ramach udziału w pracach związanych z przygotowaniem Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2007 - 2013 RZGW w Krakowie sporządził identyfikację potrzeb w aspekcie stabilizacji koryt rzecznych, uwzględniających między innymi systematyczne regulacje potoku Koszarawa w km 11+000 - 23+000 na terenie gmin Koszarawa i Jeleśnia.</p>
<p xml:id="div-13">Lista propozycji przedsięwzięć inwestycyjnych gospodarki wodnej wynikających z oczekiwań i zgłoszeń społeczności lokalnych i samorządów gmin, uwzględniająca ww. odcinek potoku, została przekazana w kwietniu ubiegłego roku marszałkowi województwa śląskiego. Odcinek potoku Łękawka w km 9+500 - 13+500 na terenie gmin Gilowice i Ślemień znalazł się w projekcie planu przedsięwzięć finansowanych z kredytu EBI. W ramach tych robót planowano remont istniejącej zabudowy potoku oraz lokalne zabezpieczenia erodowanych brzegów. Jednak z powodu konieczności przeznaczenia środków na inne zadania, których wartość przekroczyła pierwotnie planowaną, dyrektor RZGW w Krakowie podjął decyzję o rezygnacji z tego zadania. W roku bieżącym nie przewiduje się realizacji robót na potoku Łękawka.</p>
<p xml:id="div-14">Na zakończenie pragnę poinformować, że Minister Środowiska rokrocznie czyni starania o zwiększenie środków budżetu państwa przeznaczanych na gospodarkę wodną. Starania te, ze względu na stan finansów publicznych, nie znajdują jednak pełnego odzwierciedlenia w limitach przyznawanych ustawą budżetową.</p>
<p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-16">Andrzej Szweda-Lewandowski</p>
<p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 28 kwietnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>