text_structure.xml 6.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W związku z przekazanym przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 10 kwietnia br., znak: SPS-024-916/06, zapytaniem poseł Anny Sobeckiej w sprawie ewentualnych skutków wejścia w życie przepisów nakładających na rencistów prowadzących działalność gospodarczą obowiązek opłacania pełnej składki na ubezpieczenie społeczne, przedstawiam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">W dniu 1 lipca 2005 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 169, poz. 1412). W ramach tej ustawy Sejm wprowadził zasadę, że niezdolność do pracy orzeka się w zasadzie na okres nie dłuższy niż 5 lat. Zatem renty z powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych (wypłacane z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych) z tytułu niezdolności do pracy są co do zasady świadczeniem okresowym. Sejm przyjął też, że rencistom, którzy osiągnęli wiek emerytalny, renty z tytułu niezdolności do pracy zamienia się z urzędu na emeryturę. Z tymi zmianami w przepisach o emeryturach i rentach z FUS koresponduje zmiana dotycząca art. 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887, z późn.zm.) obejmująca swoim zakresem obowiązek ubezpieczeń społecznych osób prowadzących działalność gospodarczą, tj. jednej z podgrup w ramach grupy osób prowadzących tzw. pozarolniczą działalność. Na skutek tej zmiany od dnia 1 czerwca 2006 r. osoby prowadzące działalność gospodarczą, które mają ustalone prawo do renty, do czasu ustalenia ich uprawnień emerytalnych będą zobowiązane do opłacania pełnych składek z tytułu prowadzonej działalności, a więc nie tylko samego ubezpieczenia zdrowotnego, tak jak to ma miejsce dotychczas.</p>
        <p xml:id="div-3">Wprowadzenie przez parlament (z mocą od dnia 1 czerwca 2006 r.) zmiany dotyczącej zobowiązania do opłacania pełnych składek z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej przez osoby, które mają ustalone prawo do renty, miało na celu zrównanie pozycji rynkowej rencistów prowadzących działalność gospodarczą z rencistami zatrudnianymi na podstawie umowy o pracę poprzez objęcie obowiązkiem ubezpieczeń społecznych obydwu grup rencistów. Przedstawione rozwiązanie jest zgodne z postulatami zgłaszanymi podczas debaty publicznej nad projektem ustawy.</p>
        <p xml:id="div-4">Należy mieć ponadto na uwadze, że skoro renta z tytułu niezdolności do pracy jest (jak wspomniano na wstępie) świadczeniem okresowym, zatem ubezpieczony, który w pewnym momencie zostanie uznany za zdolnego do pracy, jeżeli w ogóle nabędzie prawo do emerytury, na starość będzie miał świadczenie o niskim wymiarze (w małej wysokości) ze względu na długi okres nieopłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Wchodzące w życie od dnia 1 czerwca 2006 r. rozwiązanie pozwoliłoby zatem na zapewnienie tym osobom pewnego określonego poziomu świadczeń pieniężnych na starość.</p>
        <p xml:id="div-5">Jak wynika z powyższego, u podstaw przedmiotowej nowelizacji ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych legły poważne argumenty i przesłanki istotne nie tylko z punktu widzenia Funduszu czy systemu ubezpieczeń społecznych, ale także z punktu widzenia jak najlepiej rozumianego interesu wielu rencistów.</p>
        <p xml:id="div-6">W kontekście skutków ekonomicznych dla rencistów wynikających z wprowadzenia od dnia 1 czerwca br. wspomnianego rozwiązania należy przypomnieć, iż osoby niepełnosprawne (w tym niepełnosprawni przedsiębiorcy) mogą korzystać z pomocy instytucjonalnej oraz prawnych rozwiązań zawartych w przepisach o rehabilitacji zawodowej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Te właśnie przepisy mogą być bowiem i są źródłem rozwiązań systemowych stanowiących pomoc dla osób niepełnosprawnych aktywnych zawodowo i zarobkowo.</p>
        <p xml:id="div-7">Na marginesie pozwolę sobie zwrócić uwagę, iż na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych renty dodatkowo zarobkujących rencistów podlegają zmniejszeniu dopiero w przypadku przekroczenia przez dodatkowy przychód rencisty kwoty 70% przeciętnego wynagrodzenia (aktualnie 1770,10 zł brutto), natomiast podlegają zawieszeniu dopiero w przypadku przekroczenia przez dodatkowy przychód rencisty kwoty 130% przeciętnego wynagrodzenia (aktualnie 3287,30 zł brutto).</p>
        <p xml:id="div-8">W odróżnieniu od pozostałych rencistów w przypadku rencistów prowadzących działalność pozarolniczą ustawa przyjmuje, że przychody tych osób wynoszą 60% przeciętnego wynagrodzenia, czyli tyle, ile minimalna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne tej grupy osób, chyba że zainteresowana osoba zadeklaruje wyższe dochody. Świadczenia rencistów prowadzących działalność pozarolniczą nie podlegają zatem generalnie w praktyce ani zmniejszaniu, ani zawieszaniu, ponieważ z danych ZUS wynika, że ponad 90% przedsiębiorców deklaruje podstawę wymiaru składek na minimalnym ustawowym poziomie, a jedynie kilka procent - wyższą podstawę (wyższe dochody).</p>
        <p xml:id="div-9">Również obowiązujące przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku wyboru przez osoby prowadzącą działalność pozarolniczą tzw. ˝formuły opodatkowania na zasadach ogólnych˝ przewidują możliwość pełnego zmniejszenia podstawy opodatkowania o koszt opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, co w odniesieniu do tzw. ryczałtu jest możliwe w bardziej ograniczonym zakresie, a w przypadku karty podatkowej nie jest w ogóle możliwe. W każdym indywidualnym przypadku jest to więc kwestia świadomego wyboru osób zainteresowanych.</p>
        <p xml:id="div-10">Mając na uwadze przedstawione przesłanki i rozwiązania, można zatem stwierdzić, iż niepełnosprawni przedsiębiorcy nie są w gorszej sytuacji niż przedsiębiorcy pełnosprawni, a co więcej, obowiązujące przepisy przewidują dla nich istotne ułatwienia i pomoc systemową (w tym finansową), z której to pełnosprawni przedsiębiorcy nie korzystają.</p>
        <p xml:id="div-11">Minister</p>
        <p xml:id="div-12">Krzysztof Michałkiewicz</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 28 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>