text_structure.xml
4.43 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Andrzeja Pałysa (nr SPS-024-912/06) z dnia 10 kwietnia 2006 r. w sprawie przyczyn ograniczenia środków na modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Radom - Kielce uprzejmie informuję, iż powyższa kwestia jest jednym z istotnych problemów, nad rozwiązaniem którego prowadzone są prace w Ministerstwie Transportu i Budownictwa oraz jego jednostkach podległych - przede wszystkim w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Modernizacja tej linii kolejowej jest elementem programu modernizacji sieci kolejowej państwa.</p>
<p xml:id="div-2">Linia kolejowa nr 8, tzw. magistrala świętokrzyska, jest linią pierwszorzędną pasażersko-towarową o znaczeniu państwowym, stanowiącą istotne połączenie transportowe największej aglomeracji kraju z tzw. aglomeracją staropolską. Pogarszający się stan techniczny, przy równoczesnym ograniczeniu robót utrzymaniowych powoduje, że linia wymaga podjęcia prac związanych z kompleksową naprawą główną i jednocześnie modernizacją umożliwiającą prowadzenie pociągów z prędkością 140-160 km/h. W związku z tym postanowiono wykorzystać możliwości, jakie stwarza nasze członkostwo Unii Europejskiej, i ubiegać się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006).</p>
<p xml:id="div-3">We wrześniu 2005 r. w byłym Ministerstwie Infrastruktury rozpatrywany był wniosek złożony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o dofinansowanie przygotowania dokumentacji na modernizację odcinków: Warszawa Okęcie - Radom - Kielce oraz prac budowlanych na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie. Wnioski te zostały zarekomendowane do realizacji przez Komitet Sterujący ds. SPOT. Natomiast wykonanie modernizacji linii na odcinku Warszawa - Radom - Kielce zaplanowane było do realizacji ze środków UE na lata 2007-2013.</p>
<p xml:id="div-4">Należy zwrócić uwagę, iż przy obecnej geometrii linii na trasie kolejowej od Radomia do Kielc, nie jest możliwe dostosowanie jej do prędkości 160km/h bez niezwykle wysokich nakładów na liczne zmiany przebiegu trasy. Dlatego też na trasie tej podjęte zostaną prace utrzymaniowe, których celem będzie odtworzenie stanu technicznego budowli i urządzeń technicznych, co pozwoli na zapewnienie planowanej maksymalnej prędkości na tym odcinku do 120km/h.</p>
<p xml:id="div-5">Nawiązując do komentarza i pytań Pana Posła w sprawie połączenia Kielc z Warszawą przez CMK, informuję, iż propozycja ta oczywiście jest dobrym rozwiązaniem, ale jedynie w zakresie zapewnienia sprawnego połączenia stolicy regionu świętokrzyskiego ze stolicą kraju oraz z przewidywanym w przyszłości systemem linii dużych prędkości, w skład którego CMK będzie wchodzić. I w tym zakresie jest atrakcyjną alternatywą dla połączenia Kielc z Warszawą linią przez Radom, gdyż czas podróży dla trasy przez CMK będzie krótszy niż dla połączenia linią nr 8, a w przyszłości zapewni szybkie połączenia z Łodzią, Poznaniem, Wrocławiem, a nawet Berlinem.</p>
<p xml:id="div-6">Sfinansowanie prac modernizacyjnych linii kolejowej nr 8 jest możliwe, pod warunkiem uzyskania zwiększonych środków przeznaczonych na Program Operacyjny - Infrastruktura i Środowisko. Decyzja w tej sprawie należy do Ministra Rozwoju Regionalnego, który dysponuje odpowiednimi rezerwami środków, w tym tzw. rezerwą krajową wynoszącą ok. 2 mld euro.</p>
<p xml:id="div-7">Obecnie trwają uzgodnienia pomiędzy MRR i MTIB w sprawie ostatecznego podziału środków. Należy jednocześnie podkreślić, iż prace prowadzone w MTiB nad dokumentami strategicznymi (Program Operacyjny - Infrastruktura i Środowisko) nie zostały jeszcze zakończone i ostateczny podział środków oraz zakres programu może ulec zmianie i uzupełnieniu o uwagi zgłaszane podczas konsultacji społecznych.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Mirosław Chaberek</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 27 kwietnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>