text_structure.xml 6.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Opowiadając na zapytanie posłów Henryka Młynarczyka i Krzysztofa Sikory w sprawie trudnej sytuacji 1 Szpitala Wojskowego z Przychodnią SP ZOZ w Lublinie (SPS-024-899/06), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">W odniesieniu do pytania dotyczącego podziału środków z Ministerstwa Obrony Narodowej na szpitale wojskowe informuję, że przy dofinansowaniu działalności takich placówek brany jest pod uwagę przede wszystkim zakres realizowanych zadań i wielkość zawartych kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Szczegółowe dane określające wysokość środków przekazanych na zakup sprzętu medycznego i na inwestycje budowlane samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i jednostek badawczo-rozwojowych w 2005 r. oraz planowanych na rok bieżący zostały przedstawione w załączonych tabelach.</p>
        <p xml:id="div-3">W zakresie pytania drugiego zapewniam, że 1 Szpital Wojskowy z Przychodnią SPZOZ w Lublinie sukcesywnie otrzymywał w latach ubiegłych z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej dofinansowanie w zakresie określonym art. 55 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.), tj. na inwestycje, w tym na zakup wysoko specjalistycznej aparatury i sprzętu medycznego.</p>
        <p xml:id="div-4">Wysokość przyznanych kwot dotacji przedstawia się następująco:</p>
        <p xml:id="div-5">1) w 2003 r. przyznano 650 tys. zł na zakup sprzętu medycznego;</p>
        <p xml:id="div-6">2) w 2004 r. przyznano 400 tys. zł ze środka specjalnego na adaptację pomieszczeń na szpitalny oddział ratunkowy (nie zostały one wykorzystane). Ponadto przyznano 390,2 tys. zł ze środka specjalnego na zakup sprzętu medycznego. Przeznaczono również 750 tys. zł ze środków budżetowych, z tego zrealizowano kwotę 736,5 tys. zł, a różnica, tj. 13,5 tys. Zł, nie została wykorzystana przez szpital (środki te zostały przekazane innemu SPZOZ);</p>
        <p xml:id="div-7">3) w 2005 r. przyznano 1360 tys. zł na zakup sprzętu medycznego oraz 657,9 tys. zł na inwestycyjne budowlane.</p>
        <p xml:id="div-8">1 Szpital Wojskowy w Lublinie w 2006 r. skierował do Ministra Obrony Narodowej dwa wnioski o dofinansowanie zadań, które ujęte są w zestawieniu potrzeb inwestycyjnych SPZOZ. Dotyczyły one:</p>
        <p xml:id="div-9">- modernizacji szpitala celem jego dostosowania do wymogów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 czerwca 2005 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 116, poz. 985). Według informacji uzyskanej od szpitala szacunkowy koszt zamierzenia kształtować się będzie na poziomie 3961 tys. zł;</p>
        <p xml:id="div-10">- modernizacji układu energetycznego celem zapewnienia jego bezpieczeństwa oraz spełnienia zaleceń pokontrolnych Wojskowej Inspekcji Gospodarki Energetycznej oraz kontroli powołanej przez Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Resortowej Opieki Zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-11">Wniosek dotyczący modernizacji układu energetycznego w szpitalu z uwagi na bezpieczeństwo pacjentów rozpatrywany będzie w pierwszej kolejności. Jednocześnie należy podkreślić, iż kwestią priorytetową dla resortu obrony narodowej, na chwilę obecną, jest poprawa warunków w zakresie awaryjnego zasilania energetycznego (tj. modernizacja instalacji związanej z awaryjnym zasilaniem, zakup agregatów prądotwórczych wyposażonych w funkcje autostartu, oraz zasilacze UPS), dlatego też wszelkie wolne środki finansowe będą w pierwszej kolejności kierowane na ten cel dla najbardziej potrzebujących szpitali.</p>
        <p xml:id="div-12">Ponadto w dniu 1 lutego 2006 r., zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 78, poz. 684) oraz umową na przejęcie części zobowiązań cywilnoprawnych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej opłacono zobowiązania cywilnoprawne szpitala na łączna kwotę 601 533,46 zł. Powyższe dane wskazują, że placówka ta w latach ubiegłych była systematycznie dofinansowywana z budżetu MON, mimo bardzo ograniczonych środków finansowych na wyżej wymienione cele znajdujących się w dyspozycji resortu. Część środków niewykorzystana przez komendanta szpitala została przekazana innym SPZOZ.</p>
        <p xml:id="div-13">Odnosząc się do pytania ostatniego, informuję, że szpital w Lublinie - zgodnie z art. 35b ustawy o zakładach opieki zdrowotnej - prowadzony jest w formie samodzielnego zakładu pokrywającego z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązania, a na mocy art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104) kierownik jednostki jest odpowiedzialny za całość gospodarki zarządzanego podmiotu. Z tego też względu organ założycielski (Minister Obrony Narodowej) nie jest uprawniony do zmiany obowiązującego systemu finansowania szpitali (w tym również 1 Szpitala Wojskowego w Lublinie).</p>
        <p xml:id="div-14">Biorąc powyższe pod uwagę, istotnym jest takie planowanie budżetu placówki przez komendanta szpitala, które pozwoliłoby zapewnić bieżące prawidłowe funkcjonowanie, a także poprzez ponoszone nakłady inwestycyjne ze środków własnych dawałoby szansę na jego dalszy rozwój. Kondycja finansowa zakładu jest uzależniona nie tylko od pomocy udzielanej przez organ założycielski w postaci dotacji budżetowej, ale także od właściwego zarządzania przez komendanta szpitala. Obecnie szpital realizuje program restrukturyzacyjny opracowany w oparciu o cytowaną powyżej ustawę o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, który został zatwierdzony przez Ministra Zdrowia oraz pozytywnie zaopiniowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Zrealizowanie przedmiotowego programu pozwoli zredukować zobowiązania wymagalne, a tym samym odzyskać płynność finansową oraz utrzymać realizację świadczeń medycznych w regionie na wysokim poziomie.</p>
        <p xml:id="div-15">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, żywię nadzieję, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające*).</p>
        <p xml:id="div-16">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-17">Minister</p>
        <p xml:id="div-18">Radosław Sikorski</p>
        <p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 28 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>