text_structure.xml 6.23 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Na podstawie art. 193 i 195 Regulaminu Sejmu przedkładam Panu Marszałkowi odpowiedź na zapytanie Pana Jarosława Wałęsy załączone przy piśmie z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie: ˝przestrzegania przepisów unijnych przez Polskę dotyczących kłusownictwa morskiego˝.</p>
        <p xml:id="div-2">Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w porcie Rostock przebywało 5 statków pod banderą gruzińską, w tym ˝Carmen˝. Właścicielem tych statków jest spółka niemiecko-rosyjska Statki te nie były zatrzymane administracyjnie przez władze niemieckie. Usiłowała je samowolnie zatrzymać organizacja Greenpeace, Dowodem na to, że nie były zatrzymane, jest fakt swobodnego opuszczenia przez nie portu Rostock. Oficjalne zakwalifikowanie tych statków jako uprawiających rybołówstwo nielegalne, nieraportowane i nierejestrowane na obszarach poza jurysdykcją państw nadbrzeżnych datuje się od roku 2004 r. Kwalifikacje taką wprowadziła Rybacka Komisja Północno-Wschodniego Atlantyku - NEAFC, tworząc tak zwaną listę ˝B˝, na której znajduje się statek ˝Carmen˝ vel ˝Ostrovets˝. Zmiany bander i nazw statków morskich są legalnie dopuszczalne i powszechnie stosowane - vide wyprowadzenie większej części polskiej floty pod obce bandery.</p>
        <p xml:id="div-3">Zakaz wynikający z przepisów Rozporządzenia Rady nr 51/2006 z dnia 22 grudnia 2005 r. ustalającego wielkości dopuszczalnych połowów na 2006 r. i związane z nimi warunki dla niektórych zasobów rybnych i grup zasobów rybnych, stosowane na wodach terytorialnych Wspólnoty oraz w odniesieniu do statków wspólnotowych na wodach, na których wymagane są ograniczenia połowowe, dotyczy udostępniania w portach zapasów, paliwa i innych usług, które nie są bliżej sprecyzowane.</p>
        <p xml:id="div-4">Statek ˝Carmen˝ wpłynął do portu za wiedzą Kapitanatu Portu w Świnoujściu na zasadach uprawiania swobodnej żeglugi. Władze Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu nie musiały kierować pytań do Urzędu Morskiego w Szczecinie, tym bardziej nie musiały czekać na odpowiedź na pytanie, którego nie było.</p>
        <p xml:id="div-5">- Polska zobowiązana jest do przestrzegania przepisów unijnych, w tym ww. Rozporządzenia Rady;</p>
        <p xml:id="div-6">- Prawo UE zakłada swobodne wpływanie statków do portów skoro dopiero w porcie ma odbywać się inspekcja w przypadku podejrzenia o ˝kłusownictwo˝ i inne utrudnienia w zaopatrzeniu statku tak w paliwo jak i inne zapasy;</p>
        <p xml:id="div-7">- statek ˝Carmen˝ został poddany remontowi aby nie stwarzał zagrożenia dla bezpieczeństwa żeglugi i środowiska naturalnego;</p>
        <p xml:id="div-8">- statek ˝Carmen˝ podczas pobytu w Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu nie został zaopatrzony w prowiant ani paliwo;</p>
        <p xml:id="div-9">- statek ˝Carmen˝ wyszedł w morze 31.03.2006 r. - zapytanie wpłynęło do MRiRW 13 kwietnia br.;</p>
        <p xml:id="div-10">- w odniesieniu do ochrony bioróżnorodności, do kluczowych kwestii należy efektywne zarządzanie działalnością połowową, zwalczanie nielegalnych połowów, a także stosowanie określonych metod i narzędzi połowowych, które minimalizują negatywny wpływ na ekosystemy dna morskiego. W celu maksymalnego ograniczenia poziomu połowów niezamierzonych lub mogących wywierać negatywny wpływ na środowisko należy promować unowocześnianie technik połowowych. Pozytywne efekty mogą przynieść wprowadzane okresowo lub odnoszące się do określonego obszaru zakazy używania określonych metod połowowych np. trałowania dennego, jednak obecnie technika ta nie może być całkowicie wyeliminowana, ani zastąpiona przez jakąkolwiek inną technikę. Ewentualne wyznaczenie obszarów, na których występowałby całkowity zakaz stosowania techniki trałowania dennego musi być oparte na badaniach naukowych, dotyczących danego obszaru. Należy zaznaczyć, iż propozycja globalnego moratorium na trałowe połowy denne na obszarach nieuregulowanych konwencjami (˝high seas bottom trawling˝) wydaje się być trudna do zrealizowana, a ponadto mogłaby nakładać zbyt duże restrykcje na podmioty wykonujące rybołówstwo. Celowe wydaje się natomiast ograniczanie stosowania trałów dennych na obszarach o bogatej bioróżnorodności morskiej lub szczególnie wrażliwych lub zagrożonych, takich jak rafy koralowe.</p>
        <p xml:id="div-11">Jednocześnie należy zwrócić uwagę na prowadzone obecnie w ramach UE prace związane z wzmocnieniem systemu ustanawiania ˝morskich obszarów chronionych˝ (MPA - ˝marine protected areas˝), także poza obszarami jurysdykcji krajowej. Stworzenie takiego globalnego systemu ochrony może stać się alternatywnym sposobem bardziej efektywnej ochrony bioróżnorodności. Tworzenie nowych morskich obszarów chronionych lub ich globalnej sieci jako narzędzia ochrony wrażliwych ekosystemów morskich oraz metody zarządzania rybołówstwem, może w znaczący sposób przyczynić się do wzrostu poziomu ochrony bioróżnorodności na obszarach morskich, jednocześnie pozwalając na zminimalizowanie negatywnych skutków społecznych.</p>
        <p xml:id="div-12">- cytowane Rozporządzenie jest już martwym przepisem - dotyczyło zmiany rozporządzenia regulującego rybołówstwo unijne w 2005 r. Właściwym przepisem jest ww. Rozporządzenie Rady nr 51/2006;</p>
        <p xml:id="div-13">- Polska nie pogwałciła przepisów unijnych;</p>
        <p xml:id="div-14">- w dodatku 4 do załącznika III części a Rozporządzenia Rady 51/2006 w wykazie statków w stosunku do których NEAFC potwierdziła, że dokonywały nielegalnych, nieudokumentowanych i nieuregulowanych połowów nie ma statku o nazwie ˝Carmen˝ lecz ˝Ostrovets˝.</p>
        <p xml:id="div-15">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-16">Minister</p>
        <p xml:id="div-17">Krzysztof Jurgiel</p>
        <p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 24 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>