text_structure.xml 5.12 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Piotra Gadzinowskiego, Nr SPS-024-883/06, uprzejmie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-2">9 marca bieżącego roku przekazany został do kuratorów oświaty list, którego głównym przesłaniem było przypomnienie dyrektorom szkół o ciążących na nich obowiązkach i odpowiedzialności za kształtowanie właściwych postaw dzieci i młodzieży. Większość dyrektorów szkół, a jest ich w Polsce ponad 35 000, właściwie odebrała treść pisma, nie doszukując się w nim podtekstów skierowanych przeciwko komukolwiek, ponieważ ich w tym dokumencie nie było. Pojawiły się one tylko w sensacyjnych komentarzach prasowych.</p>
        <p xml:id="div-3">Dyrektorzy szkół znają prawo: Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej oraz dokumenty podstawowe dla edukacji, to jest ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty i ustawę Karta Nauczyciela. Pozwolę sobie zwrócić uwagę na niektóre, istotne dla sprawy, przepisy:</p>
        <p xml:id="div-4">Postanowienia artykułu 48.1. (Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka /.../) oraz artykułu 53.3 (Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami) Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej chronią prawo rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Ustawa o systemie oświaty w art. 4 stanowi: ˝Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską /.../˝.</p>
        <p xml:id="div-5">W art. 6 Ustawy Karta Nauczyciela zostało zapisane: ˝Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem /.../, wspierać każdego ucznia w jego rozwoju /.../, dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich /.../˝.</p>
        <p xml:id="div-6">Szkoła jest miejscem powołanym do realizowania podstawy programowej ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szkolnej listy programów dydaktycznych i programu wychowawczego oraz opiekuńczego, przyjętych przez radę pedagogiczną i radę szkoły, a zatwierdzonych przez dyrektora. Zgodnie art. 56 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dyrektor szkoły lub placówki, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły lub placówki, może wyrazić zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród dzieci i młodzieży, albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki, po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności.</p>
        <p xml:id="div-7">List skierowany do kuratorów oświaty przypomina dyrektorom szkół o obowiązkach na nich ciążących także w rozumieniu art. 56 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dyrektor szkoły - jako zwierzchnik wszystkich pracowników oraz opiekun dzieci i młodzieży uczęszczającej do jego placówki - odpowiada za wszystko: organizację pracy i dobór programów nauczania, zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne, w tym organizowane z udziałem gości z zewnątrz. Oznacza to jednocześnie, że bierze odpowiedzialność nie tylko za właściwy przebieg spotkania, lecz także za pożytki, jakie przynieść ono powinno młodym uczestnikom.</p>
        <p xml:id="div-8">Jestem zwolennikiem otwarcia szkoły na działalność organizacji i stowarzyszeń, włączenia w proces wychowawczy wszystkich, którzy mogą przyczynić się do kształtowania właściwych postaw uczniów, wspomagają bowiem w ten sposób szkołę i nauczycieli. W liście skierowanym do kuratorów oświaty nie ma oceny działania żadnej organizacji ani stowarzyszenia. Z wieloma współpracuję i cenię ich zaangażowanie, wiedzę i wartość prezentowanych idei. Nie sądzę, aby inny był pogląd w tej sprawie nauczycieli i dyrektorów, którym pozostawiam swobodę w organizowaniu zajęć szkolnych i pozaszkolnych dla uczniów. Ale swoboda oznacza też odpowiedzialność za dzieci wobec nich samych i wobec ich rodziców, a także wobec społeczeństwa. I tylko to miał przypomnieć mój list. Wszystko inne jest nieżyczliwą nadinterpretacją.</p>
        <p xml:id="div-9">Na koniec pragnę przypomnieć, że to - zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej rodzice odpowiadają za wychowanie własnych dzieci. Mogą więc oczekiwać od szkoły, że będzie to prawo respektować.</p>
        <p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Jarosław Zieliński</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 21 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>