text_structure.xml 6.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Odpowiadając na zapytanie posła Jerzego Zawiszy w sprawie możliwości finansowania z budżetu państwa budowy kanalizacji i oczyszczalni ścieków w zlewni górnej Raby i zbiornika dobczyckiego, przekazane przy piśmie znak: SPS-024-876/06 z dnia 5 kwietnia 2006 r., uprzejmie nadmieniam, że odniesienie się do problemów przedstawionych przez Pana Posła wymagało uwzględnienia stanowiska Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Finansów pani Zyty Gilowskiej. Nawiązując do powyższego, przedstawiam Panu Marszałkowi następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Inwestycje w zakresie budowy kanalizacji i oczyszczalni ścieków w zlewni górnej Raby i zbiornika dobczyckiego realizowane są przez jednostki samorządu terytorialnego. Nie przewiduje się przyznawania inwestycjom realizowanym przez jednostki samorządu terytorialnego i na ich rzecz statusu inwestycji wieloletnich.</p>
        <p xml:id="div-3">Inwestycje centralne przekazane samorządom na podstawie art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (DzU nr 133, poz. 872 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przekazywania inwestycji centralnych samorządom województw i powiatom oraz wykazu inwestycji centralnych podlegających przekazaniu (DzU nr 162, poz. 1139 z późn. zm.) nie są wpisywane do Wykazu Inwestycji Wieloletnich stanowiącego załącznik do ustawy budżetowej. Wykaz ten stał się m.in. jednym z narzędzi kształtowania i prezentacji polityki inwestycyjnej budżetu państwa wobec inwestorów realizujących najkosztowniejsze inwestycje (obecnie o koszcie minimum 300 mln zł), co do których decyzje o finansowaniu podejmuje dysponent części budżetowej (minister, wojewoda), z której jest ona finansowana. Imienna prezentacja inwestycji wieloletnich jest przedmiotem analiz komisji parlamentarnych pracujących nad ustawą budżetową, w wyniku których wszystkie ich parametry są ustawą tą zatwierdzane.</p>
        <p xml:id="div-4">Inwestycje jednostek samorządowych dofinansowywane mogą być na podstawie umów podpisanych przez stronę rządową i samorządową w formie kontraktów wojewódzkich ze środków rezerwy celowej budżetu państwa. Kontrakty obligują Ministra Finansów do przekazywania środków z rezerwy celowej. Ustalenia finansowe kontraktów dokonywane są w trakcie roku budżetowego (procedura uchwalania ustawy budżetowej ma miejsce w roku poprzedzającym rok planowy).</p>
        <p xml:id="div-5">Dodatkowo pragnę nadmienić, iż opracowany przez Ministra Środowiska Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK) ma na celu ochronę środowiska wodnego przed niekorzystnymi skutkami powodowanymi zrzutami niedostatecznie oczyszczonych ścieków komunalnych. Program ten stworzył warunki do rozwoju infrastruktury związanej z gospodarką ściekową. Stanowi on wykaz aglomeracji oraz wykaz niezbędnych przedsięwzięć polegających na wyposażeniu tych aglomeracji w systemy kanalizacyjne i zapewnieniu biologicznego oczyszczania ścieków przed wprowadzeniem ich do wód.</p>
        <p xml:id="div-6">Gminy wchodzące w skład Związku Gmin Dorzecza Górnej Raby i Krakowa, które prowadzą program inwestycyjny ˝Ochrona Zlewni Rzeki Raby i Zbiornika Dobczyckiego˝, zostały umieszczone w KPOŚK. Ujęcie danej aglomeracji w programie prowadzi do możliwości korzystania tej aglomeracji z szeregu instrumentów finansowych, jakie powstały w celu wsparcia realizacji inwestycji tam zapisanych. Instrumenty te zachęcają jednostki samorządu terytorialnego do przyspieszenia realizacji przedsięwzięć umieszczonych w KPOŚK, a co za tym idzie osiągnięcie przez kraj efektu ekologicznego.</p>
        <p xml:id="div-7">Program stanowi wyraz chęci i możliwości samorządów w realizowaniu przedsięwzięć polegających na uregulowaniu gospodarki wodnej. Ostateczna decyzja co do sposobu pozyskiwania środków w celu przygotowania montażu finansowego dla planowanych inwestycji należy do władz samorządowych.</p>
        <p xml:id="div-8">W realizację tak ogromnego przedsięwzięcia inwestycyjnego zaangażowani są inwestorzy oraz instytucje wspierające finansowo budowę, rozbudowę i/lub modernizację oczyszczalni oraz budowę zbiorczych systemów kanalizacyjnych. W finansowaniu inwestycji ujętych w KPOŚK znaczący udział mają środki Unii Europejskiej, środki własne inwestorów, Narodowego i Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także Ekofunduszu. Dotacje unijne z Funduszu Spójności oraz funduszy strukturalnych zachęcają inwestorów do realizacji przedsięwzięć porządkujących gospodarkę ściekową.</p>
        <p xml:id="div-9">Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wyraził możliwość wsparcia finansowego, w postaci pożyczki ze środków krajowych, działań Związku Gmin Dorzecza Górnej Raby i Krakowa. Podstawowym warunkiem jest jednak zgodność planowanych przedsięwzięć z zapisami KPOŚK, jak również spełnienie podstawowych warunków dotyczących dofinansowania inwestycji określonych w konkretnych dokumentach NFOŚiGW. Ze względu na konieczność osiągnięcia efektu ekologicznego w dziedzinie wodno-ściekowej, uzasadnione staje się wspieranie wszelkich działań mających na celu umożliwienie Związkowi Gmin pozyskanie środków na ten cel.</p>
        <p xml:id="div-10">W związku z tym gminy te będą w stanie finansowo sprostać inwestycjom proekologicznym, których zasadniczym celem jest spełnienie obowiązujących standardów w zakresie odprowadzanych ścieków komunalnych.</p>
        <p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Andrzej Szweda-Lewandowski</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 17 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>