text_structure.xml 7.23 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Pana Jerzego Zawiszy z dnia 30.03.2006 r. (data wpływu: 19.04.2006 r.), dotyczące planowanej budowy skarbca Narodowego Banku Polskiego na terenie Fortu Zegrze, proszę o przyjęcie wyjaśnień przygotowanych w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.</p>
        <p xml:id="div-2">Twierdza Zegrze, zbudowana w latach 1893-1895 położona na wschodnim brzegu Zalewu Zegrzyńskiego, składa się z dwóch połączonych wałem rosyjskich fortów: ˝Umocnienie Duże˝ i ˝Umocnienie Małe˝. Planowana inwestycja dotyczy ww. Fortu zachodniego - ˝Umocnienie Duże˝. Zespół Fortów Zegrze stanowi działkę o powierzchni 28,4853 ha i jest zabudowana 22 obiektami budowlanymi o łącznej powierzchni 7890 m2. Jako zbędna dla jednostek organizacyjnych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, została przekazana Agencji Mienia Wojskowego do zagospodarowania w dniu 27.07.2002 r.</p>
        <p xml:id="div-3">Zespół Fortów Zegrze nie został wpisany do rejestru zabytków, znajduje się jednak w ewidencji. Jest objęty ochroną na podstawie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Serock - sekcja F, uchwalonego przez Radę Miejską w Serocku z dnia 03.09.2001 r. jako strefa urządzeń specjalnych oraz historycznych obszarów budownictwa obronnego i wojskowego. Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków postanowieniem Nr 1833/2002 z dnia 6.12.2002 r. określił warunki zagospodarowania dla tej nieruchomości wymagane przy jej sprzedaży, zgodnie z przepisem art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.</p>
        <p xml:id="div-4">Zgodnie z postanowieniami art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego, gospodarowanie przez Agencję przekazanym jej mieniem polega między innymi na jego sprzedaży lub oddaniu w użytkowanie.</p>
        <p xml:id="div-5">Agencja przedmiotową nieruchomość wystawiła do sprzedaży w trybie przetargu pisemnego dla państwowych osób prawnych - dwukrotnie. Przetargi powyższe zakończyły się jednak wynikiem negatywnym i w związku z tym Agencja w drodze rokowań dokonała sprzedaży powyższej nieruchomości w dniu 20.12.2002 r. Narodowemu Bankowi Polskiemu za cenę 15 800 000 zł. Agencja dokonując sprzedaży nieruchomości wypełniła obowiązki, określone w art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.</p>
        <p xml:id="div-6">Pragnę zauważyć, iż sprawa określenia sposobu zagospodarowania obiektów posiadających wartość historyczną należy do wojewódzkiego konserwatora zabytków, a nie do organów Ministerstwa Obrony Narodowej.</p>
        <p xml:id="div-7">Zaakceptowanie przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków planowanej na terenie Fortu inwestycji, związanej z wyburzeniem części zabytkowych, historycznych obiektów, może budzić wątpliwości. Nowoprojektowany budynek główny, o dwóch kondygnacjach naziemnych, podpiwniczony, będzie posadowiony w miejscu rozebranego budynku koszarowego, projektowane przebicie nowego wjazdu naruszy substancję historyczną Fortu (m.in. poprzez wycięcie fragmentu wału i zasypanie fragmentu fosy), inwestycja wiąże się także z wprowadzeniem nowych uzupełnień ahistorycznych, w tym lądowiska dla helikopterów, nowych nawierzchni komunikacyjnych oraz specjalnych elementów i urządzeń technicznych towarzyszących budynkowi głównemu.</p>
        <p xml:id="div-8">Trzeba jednak pamiętać, iż skala zespołów pofortecznych, ich złożona i często rozproszona struktura, przemawia za koniecznością ich obszarowej ochrony, a jednocześnie wiąże się z ograniczoną możliwością ich adaptacji dla współczesnych potrzeb oraz wysokimi kosztami przeprowadzenia niezbędnych zabiegów konserwatorskich. Zgodnie z wyjaśnieniami organu pierwszej instancji, Narodowy Bank Polski był jedyną instytucją zainteresowaną użytkowaniem fortu i dysponującą środkami, pozwalającymi na ochronę całego pofortecznego terenu. Wobec realnej groźby dewastacji całego założenia, dopuszczenie likwidacji jednego powtarzalnego schronu oraz kilku innych elementów Fortu, w zestawieniu z korzyściami wynikającymi z wdrożenia prac konserwatorskich na całym terenie Fortu, było według Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, wyborem racjonalnym.</p>
        <p xml:id="div-9">Z materiału dowodowego sprawy wynika również, iż dzięki działaniom Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, skorygowano i ograniczono proponowany przez NBP program przekształceń, a także wyznaczono strefę reprezentatywną dla wartości zabytkowych fortu z wymogiem przeprowadzenia zabiegów restauratorskich.</p>
        <p xml:id="div-10">Na podstawie otrzymanych od Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dokumentów, trudno jednak dokonać jednoznacznej oceny trafności rozpoznania zachowanych elementów Fortu oraz dopuszczalności pod wzglądem konserwatorskim planowanych przekształceń i ingerencji w strukturę zabytkowego obszaru. Pełna weryfikacja merytorycznej zasadności rozstrzygnięć, podjętych w tej sprawie przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, byłaby możliwa jedynie po otrzymaniu specjalistycznej opinii, opracowanej przez niezależnych ekspertów w dziedzinie fortyfikacji.</p>
        <p xml:id="div-11">Należy jednak zauważyć, iż Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie mógł wypowiadać się w sprawie planowanej inwestycji na terenie Fortu, bowiem postanowienie organu pierwszej instancji nie zostało w ogóle zaskarżone. Obecnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego również nie ma podstaw prawnych do wszczynania w tej sprawie jakiegokolwiek postępowania, prowadzącego do wyeliminowania z obrotu prawnego postanowienia Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Nr 1833/2002 z dnia 06.12.2002 r., uzgadniającego projekt decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla ww. inwestycji.</p>
        <p xml:id="div-12">W związku z powyższymi ustaleniami z uwagi na fakt, iż Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków nie wpisał Fortu do rejestru zabytków, mimo unikalnych wartości kulturowych obiektu, w sytuacji gdy została już wydana przez organ architektoniczno-budowlany decyzja o pozwoleniu na budowę, nie wydaje się zasadne wszczynanie przez organ konserwatorski postępowania w sprawie wpisywania Fortu do rejestru zabytków. Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków jest bowiem związany swoim wcześniejszym stanowiskiem w tej sprawie, wyrażonym w postanowieniach uzgadniających planowaną na tym terenie inwestycję, związaną z wyburzeniem niektórych elementów pofortecznych.</p>
        <p xml:id="div-13">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-14">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Tomasz Merta</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 28 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>