text_structure.xml 4.83 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie z dnia 27 marca 2006 r. w sprawie procesu prywatyzacji Ciepłowni Łańcut Sp. z o.o. z siedzibą w Łańcucie poniżej chciałbym ustosunkować się do poruszonych w nim zagadnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Dokumenty rządowe obowiązujące w chwili rozpoczęcia procesu prywatyzacji Ciepłowni Łańcut Sp. z o.o. (zwanej dalej: ˝Spółką˝) przewidywały prywatyzację spółek sektora wytwarzania energii cieplnej poprzez pozyskanie inwestora strategicznego, który nabędzie udziały prywatyzowanej spółki od Skarbu Państwa. Dokumenty rządowe nie przewidywały możliwości nieodpłatnego rozporządzenia udziałami prywatyzowanej Spółki.</p>
        <p xml:id="div-3">Przyjęty w dniu 28 marca 2006 r. dokument rządowy pt. ˝Program dla elektroenergetyki˝, który zastąpił powołane wyżej dokumenty, przewiduje prywatyzację spółek sektora wytwarzania energii cieplnej poprzez pozyskanie inwestora strategicznego, który nabędzie większościowy pakiet akcji lub udziałów prywatyzowanej spółki od Skarbu Państwa. Tym samym również obowiązujący w chwili obecnej dokument rządowy nie przewiduje możliwości nieodpłatnego rozporządzenia udziałami prywatyzowanej Spółki.</p>
        <p xml:id="div-4">Ponadto należy wskazać, iż przepisy prawa wspólnotowego zabraniają udzielania preferencji jakimkolwiek inwestorom, a więc w szczególności podmiotom sektora publicznego. Podstawowym kryterium oceny ofert złożonych w procesie prywatyzacji powinna być proponowana cena za udziały Spółki. Zbycie udziałów na preferencyjnych zasadach stanowiłoby niedozwoloną pomoc publiczną.</p>
        <p xml:id="div-5">Niemniej jednak podkreślić należy, iż powyższe nie pozbawia, ani też nie ogranicza w jakikolwiek sposób możliwości nabycia udziałów Spółki przez Miasto Łańcut. Miasto będące właścicielem miejskiej sieci ciepłowniczej mogło, korzystając z efektów synergii, zaoferować Skarbowi Państwa najkorzystniejsze warunki nabycia udziałów. Z takiej możliwości nie mogli skorzystać inni potencjalni inwestorzy zainteresowani nabyciem udziałów Spółki.</p>
        <p xml:id="div-6">Odnosząc się do podniesionej przez Pana Posła kwestii dotyczącej wpływu na ceny ciepła sprzedawanego przez Spółkę mieszkańcom miasta i gminy Łańcut, uprzejmie informuję, iż doświadczenia Urzędu Regulacji Energetyki nie dają podstaw do często formułowanych obaw, że w przypadku zbycia udziałów w Spółce inwestorowi prywatnemu może dojść do drastycznego podniesienia cen na energię cieplną. Z dotychczasowych doświadczeń Urzędu Regulacji Energetyki wynika bowiem, że najefektywniejsze są prywatne spółki ciepłownicze, a najmniej te, które stanowią własność gmin. Podkreślenia wymaga również fakt, że przedsiębiorstwo ciepłownicze nie ma swobody w kształtowaniu cen, albowiem podlegają one zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.</p>
        <p xml:id="div-7">Immanentną część umowy prywatyzacyjnej Spółki stanowić będą postanowienia dotyczące spraw pracowniczych oraz pakietu zobowiązań inwestycyjnych. Wielkość zobowiązań przyjętych przez inwestora strategicznego będzie uzależniona od przebiegu rokowań oraz potrzeb inwestycyjnych Spółki. Ponadto pracownikom Spółki zostanie umożliwione podjęcie negocjacji tzw. Pakietu socjalnego z wybranym przez Ministerstwo Skarbu Państwa inwestorem strategicznym.</p>
        <p xml:id="div-8">Dotychczasowe doświadczenia związanie z prywatyzacją sektora ciepłowniczego wskazują, iż inwestorzy, którzy nabyli od Skarbu Państwa akcje lub udziały prywatyzowanych spółek, wywiązują się z zobowiązań wynikających z umów prywatyzacyjnych zarówno wobec spółek, jak i ich pracowników. Restrukturyzacje zatrudnienia w spółkach sprywatyzowanych następowały po upływie okresów ochronnych wynikających z postanowień umów prywatyzacyjnych oraz pakietów socjalnych.</p>
        <p xml:id="div-9">Niezależnie od powyższego chciałbym zapewnić, że niezależnie od ostatecznej decyzji w przedmiocie wyboru inwestora Spółka będzie zmuszona ściśle współpracować z gminą na lokalnym rynku ciepła.</p>
        <p xml:id="div-10">Mam nadzieję, że przedstawione w niniejszym piśmie informacje i wyjaśnienia zostaną uznane za satysfakcjonujące.</p>
        <p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-13">Piotr Rozwadowski</p>
        <p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 25 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>