text_structure.xml 8.64 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Wiesława Wody w sprawie obciążania odbiorców gazu wzrastającymi kosztami jego przesyłu, skierowaną pismem Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 31 marca 2006 r. znak: SPS-024-855/06 do Ministra Gospodarki, przedstawiam następujące wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 47 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504, z późn. zm.) taryfę, która jest zbiorem cen i stawek opłat oraz warunków ich stosowania, proponuje samo przedsiębiorstwo gazownicze i wprowadza ją w życie, po uprzednim sprawdzeniu zgodności tej taryfy z przepisami wyżej wymienionej ustawy i aktów wykonawczych do niej</p>
        <p xml:id="div-3">, a następnie zatwierdzeniu i publikacji w Biuletynie Branżowym URE - Paliwa Gazowe. Wszystkie te czynności wykonuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. W przypadku gdy taryfa przedstawiona przez daną spółkę spełnia wymogi powołanych aktów prawnych, Prezes URE nie może odmówić jej zatwierdzenia nawet wówczas, gdy z analiz porównawczych z taryfami innych spółek wynika, że ustalone przez tę spółkę ceny i stawki opłat dla danych grup taryfowych odbiegają od odpowiednich cen i stawek opłat ustalonych przez spółki pozostałe.</p>
        <p xml:id="div-4">Zasady kalkulacji cen gazu jako towaru określa § 24 przywołanego rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 grudnia 2004 r. Zgodnie z nim ceny te winny być ustalane na podstawie kosztów ich pozyskania oraz kosztów własnych związanych z obrotem, a w przypadku małych odbiorców, do których zalicza się gospodarstwa domowe (rozliczane w grupach od W-1 do W-3) uwzględniać tę część kosztów handlowej obsługi odbiorców, które nie znalazły odzwierciedlenia w stawkach opłat abonamentowych.</p>
        <p xml:id="div-5">Dla Karpackiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie kosztem pozyskania gazu ziemnego wysokometanowego jest koszt jego zakupu od przedsiębiorstwa obrotu hurtowego, tzn. od Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. (PGNiG), które z kolei cenę tego gazu kalkuluje na podstawie średnioważonych kosztów jego zakupu z importu (ustalonych jako iloczyn cen importowych opartych o formuły zależne od cen produktów ropopochodnych i kursu walutowego) oraz kosztów wydobycia ze źródeł należących do tego Przedsiębiorstwa. Cena gazu wysokometanowego ustalona przez PGNiG jest identyczna dla wszystkich odbiorców przez nie obsługiwanych, do których należy również KSG.</p>
        <p xml:id="div-6">Drugim czynnikiem, determinującym poziom cen paliw gazowych dla odbiorców w gospodarstwach domowych jest opłata za usługi przesyłowe, składająca się ze składnika stałego, niezależnie od ilości przesłanego paliwa oraz składnika zmiennego, zależnego od ilości przesłanego paliwa. Wysokość tej opłaty, skalkulowana w taryfie powinna uwzględniać koszty uzasadnione prowadzonej działalności m.in. amortyzację, koszty finansowe, koszty eksploatacji i remontów, w tym koszty usług obcych oraz koszty zatrudnienia. W chwili obecnej - stosownie do postanowień powołanego już rozporządzenia w sprawie kształtowania taryf dla paliw gazowych - stawki opłat za usługi przesyłowe kalkulowane są jako stawki grupowe. Natomiast w przyszłości, w związku z zaleceniami Dyrektywy gazowej, stawki opłat za transport gazu sieciami przesyłowymi kalkulowane będą jako tzw. stawki enter-exit, preferujące odbiorców, którym gaz będzie przesyłany na krótsze odległości.</p>
        <p xml:id="div-7">Zatem w przypadku KSG oczekiwać można spadku kosztów zakupu przez nią usług transportowych sieciami przesyłowymi. Zauważyć jednak należy, że koszty te w łącznych kosztach dostawy gazu odbiorcom sieci dystrybucyjnych stanowią ok. 12%, a zatem obniżenie o 10% tych kosztów przełoży się na 1,2% obniżkę łącznych opłat za dostawę gazu do odbiorcy przyłączonego do sieci KSG. Ceny gazu ustalone przez KSG dla odbiorców grup W-1 i W-2 są istotnie wyższe od cen tego gazu ustalonych przez inne spółki dystrybucyjne dla analogicznych grup. Przyczyną tego stanu rzeczy - oprócz nieco wyższych, w stosunku do pozostałych spółek, kosztów obrotu jakie ponosi KSG w związku z zakupem gazu na dużej ilości stacji redukcyjnych (niemal 400) - jest struktura odbiorców Spółki Karpackiej determinująca strukturę sprzedaży gazu.</p>
        <p xml:id="div-8">W tym miejscu zauważyć należy, że we wszystkich spółkach dystrybucyjnych koszty obrotu oraz koszty obsługi odbiorców dla grup odbiorców o małym poborze gazu nie są zrekompensowane poprzez opłaty wnoszone przez tych odbiorców. Ceny gazu oraz stawki opłat abonamentowych dla tych grup odbiorców subsydiowane</p>
        <p xml:id="div-9">są przez ceny i stawki opłat ustalone dla pozostałych grup. Im większa - w danej spółce dystrybucyjnej - liczba odbiorców pobierających gaz na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (sektor handlu i usług oraz przemysł), tym ceny gazu dla odbiorców domowych mogą być przez nią ustalone na niższym poziomie.</p>
        <p xml:id="div-10">Z uwagi na to, że obszar działania KSG nie zalicza się do terenów o wysokim stopniu uprzemysłowienia ani urbanizacji - w 2004 r. KSG obsługiwała bowiem 1 342,6 tys. odbiorców, w tym 1 330 tys. odbiorców domowych, wśród których 1 128,6 tys. to odbiorcy grup W-1 i W-2 - możliwość subsydiowania cen i stawek stosowanych wobec odbiorców domowych przez ceny i stawki ustalone dla odbiorców pozostałych grup była bardziej ograniczona niż w innych spółkach. Podobnie rzecz się ma ze stawkami opłat przesyłowych. Ponad 50% sprzedaży ilościowej gazu przypada na odbiorców domowych, którzy charakteryzują się dużą nierównomiernością poboru gazu w ciągu roku. Wskutek tego oraz z uwagi na fakt, iż sieć KSG zasilana jest przez dużą ilość stacji o małej mocy, które rozliczane są przez OGP Gaz-System za świadczoną usługę przesyłową według najwyższych stawek - koszty zakupu usługi przesyłowej są wyższe niż w spółkach posiadających korzystniejszą charakterystykę poboru gazu. Na to nakładają się jeszcze wysokie jednostkowe koszty własne dystrybucji spowodowane tym, że KSG eksploatuje 42% sieci dystrybucyjnej w kraju, sprzedając jednak jedynie 21% ogółu gazu sprzedawanego przez spółki dystrybucyjne.</p>
        <p xml:id="div-11">Należy także podkreślić fakt, iż ostatni wzrost kosztów zaopatrzenia w paliwa gazowe odbiorców końcowych, zaopatrywanych przez gazownicze spółki dystrybucyjne jest także konsekwencją uwzględnienia zmiany kosztów funkcjonowania samych spółek dystrybucyjnych, których taryfy w zakresie dystrybucji i obrotu nie były zmieniane od 2,5 roku. Warto również przypomnieć, że zjawisko subsydiowania, sięgające czasów gdy ceny gazu ustalane były przez Ministra Finansów w trybie cen urzędowych, musi być eliminowane. Cena dostawy gazu - jako obiektywna kategoria ekonomiczna - powinna odzwierciedlać związane z tą dostawą koszty. Kontynuowanie bowiem subsydiowania ogranicza konkurencyjność polskich wyrobów w handlu międzynarodowym i przyczynia się do powstania niekorzystnej sytuacji ekonomicznej w branżach silnie uzależnionych od tego czynnika energetycznego (w tym przede wszystkim w takich branżach jak przemysł nawozów azotowych, szklarski czy ceramiczny).</p>
        <p xml:id="div-12">Przedstawiając powyższe informacje, uprzejmie proszę o ich przyjęcie jako odpowiedzi na pytania postawione przez Pana Posła.</p>
        <p xml:id="div-13">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-14">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Andrzej Kaczmarek</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 24 kwietnia 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-17">Aktualnie jest nim rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi (Dz.U. Nr 277, poz. 2750).</p>
        <p xml:id="div-18">Zgodnie z art. 3 pkt 32 ustawy - Prawo energetyczne "Subsydiowanie skrośne - pokrywanie kosztów jednego rodzaju działalności gospodarczej lub kosztów dotyczących jednej grupy odbiorców przychodami pochodzącymi z innego rodzaju wykonywanej działalności gospodarczej lub od innej grupy odbiorców"</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>