text_structure.xml
8.84 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Romana Koseckiego w sprawie honorowego krwiodawstwa przesłaną przy piśmie SPS-024-854/06 z dnia 31 marca 2005 r. uprzejmie informuję, że zgodnie z ustawą z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz.U. Nr 106, poz.681, z późn. zm.) honorowym dawcom krwi przysługują przywileje.</p>
<p xml:id="div-2">Zasłużonym honorowym dawcom krwi w uznaniu wybitnych zasług na rzecz ratowania ludzkiego życia i zdrowia oraz aktywnej działalności w ruchu honorowego krwiodawstwa jest nadawana odznaka ˝Honorowy Dawca Krwi - Zasłużony dla Zdrowia Narodu˝. Ponadto osobie, która oddała bezpłatnie krew i została zarejestrowana w jednostce organizacyjnej publicznej służbie krwi, przysługuje tytuł: ˝Honorowy Dawca Krwi˝.</p>
<p xml:id="div-3">Honorowemu Dawcy Krwi:</p>
<p xml:id="div-4">1) kobiecie, która oddała co najmniej 5 litrów krwi lub odpowiadającą tej objętości ilości innych jej składników,</p>
<p xml:id="div-5">2) mężczyźnie, który oddał co najmniej 6 litrów krwi lub odpowiadającą tej objętości ilość innych jej składników</p>
<p xml:id="div-6">przysługuje tytuł: ˝Zasłużony Honorowy Dawca Krwi˝ i odznaka honorowa: ˝Zasłużony Honorowy Dawca Krwi˝.</p>
<p xml:id="div-7">Tytuł ˝Zasłużony Honorowy Dawca Krwi˝ i odznakę ˝Zasłużony Honorowy Dawca Krwi˝ nadaje Polski Czerwony Krzyż, a wydatki z tym związane pokrywane są z budżetu państwa.</p>
<p xml:id="div-8">Zasłużonemu honorowemu dawcy krwi i honorowemu dawcy krwi przysługuje:</p>
<p xml:id="div-9">- zwolnienie od pracy w dniu, w którym oddaje krew i na czas okresowego badania lekarskiego dawców krwi,</p>
<p xml:id="div-10">- zwrot utraconego zarobku na zasadach wynikających z przepisów prawa pracy,</p>
<p xml:id="div-11">- zwrot kosztów przejazdu do jednostki organizacyjnej publicznej służby krwi, na zasadach określonych w przepisach w sprawie diet i innych należności z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju. Koszt przejazdu ponosi jednostka organizacyjna publicznej służby krwi,</p>
<p xml:id="div-12">- posiłek regeneracyjny.</p>
<p xml:id="div-13">Zasłużonemu honorowemu dawcy krwi przysługują uprawnienia do korzystania poza kolejnością z ambulatoryjnej opieki zdrowotnej w ramach ubezpieczenia zdrowotnego i usług farmaceutycznych udzielanych w aptekach. W niektórych miastach dawcy krwi mają prawo do bezpłatnego korzystania z miejskiej komunikacji (decyzja w tej sprawie należy do Prezydenta Miasta lub innych władz samorządowych). Ponadto, zgodnie z art. 43 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135), która weszła w życie 1 października 2004 r., świadczeniobiorcy, który posiada tytuł ˝Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi˝ i przedstawi legitymację ˝Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi˝, przysługuje bezpłatne zaopatrzenie w leki objęte wykazami leków podstawowych i uzupełniających do wysokości limitu ceny oraz określone w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia leki, które zasłużony honorowy dawca krwi może stosować w związku z oddawaniem krwi, na podstawie recepty wystawionej przez lekarza lub felczera ubezpieczenia zdrowotnego˝. Powyższe rozporządzenie znajduje się w fazie przygotowań.</p>
<p xml:id="div-14">Jednocześnie informuję Pana Marszałka, że regulacje prawne dotyczące odliczeń od dochodu zawarte są w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Ich zmiana możliwa jest wyłącznie poprzez nowelizację obowiązującej ustawy, co leży w kompetencji Ministerstwa Finansów. Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przyczyniłaby się do zwiększenia dawstwa krwi.</p>
<p xml:id="div-15">Ponadto zgodnie z ustawą z dnia 22 sierpnia 1997 r. (Dz.U. Nr 106, poz. 681, z późn. zm.) i wydanym na podstawie art. 37 ust.7 ww. ustawy rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 23 grudnia 1998 roku w sprawie szczegółowego trybu przekształcania wojewódzkich stacji krwiodawstwa, rejonowych stacji krwiodawstwa i punktów krwiodawstwa w regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa (Dz.U. Nr 166, poz. 1261) nastąpiła zmiana systemu organizacyjnego służby krwi, poprzez stworzenie jednolitej struktury organizacyjnej. Taka struktura jednostek organizacyjnych służby krwi ułatwiła stosowanie zasad dobrej praktyki (GMP), dzięki czemu możliwe jest zapewnienie bezpieczeństwa krwi i jej preparatów. Wiąże się to między innymi z likwidacją oddziałów terenowych. Decyzje takie podyktowane zarówno względami merytorycznymi, jak i ekonomicznymi nie powinny powodować (i jak wskazuje już praktyka - nie powodują) trudności w zaopatrzeniu w krew oddziałów szpitalnych.</p>
<p xml:id="div-16">Działalność w zakresie pobierania, przetwarzania krwi, zaopatrywania w krew i jej składniki zakładów opieki zdrowotnej prowadzi w Polsce 21 Regionalnych Centrów Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, którym podlega nadal zbyt dużo, bo 143 oddziały terenowe. W Polsce, tak jak na całym świecie, odchodzi się od pobierania krwi od krwiodawców w stacjonarnych punktach poboru, jakimi są w naszym kraju regionalne centra krwiodawstwa i ich oddziały terenowe, usytuowane najczęściej w szpitalach. Małe placówki, pobierające niewielkie ilości krwi, są zastępowane sukcesywnie organizowanymi przez regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa zespołami wyjazdowymi, pobierającymi krew w miejscu pracy, nauki lub w pobliżu miejsca zamieszkania. Doświadczenia zachodnio-europejskie oraz amerykańskie wskazują, że ten system jest lepszy, bardziej ekonomiczny i gwarantujący większą ˝zgłaszalność˝ krwiodawców, niż system dotychczasowy - statyczny, wymagający dojazdu dawcy krwi do miejsca jej pobierania.</p>
<p xml:id="div-17">Podkreślenia wymaga również fakt, że w małych oddziałach terenowych, pobierających mało krwi i będących bez perspektyw rozwojowych, nie ma żadnego uzasadnienia, by instalować drogie, importowane urządzenia. Rozwój immunohematologii, związany z koniecznością zakupów drogich, sprowadzonych z zagranicy urządzeń oraz surowic, gwarantujących odpowiedni poziom badań konsultacyjnych, wykonywanych dla chorych leczonych w szpitalach, również przemawia za koniecznością centralizowania. W tej sytuacji, utrzymywanie oddziałów pobierających mało krwi i nierokujących uzyskania lepszych wyników, nie wydaje się uzasadniony.</p>
<p xml:id="div-18">W świetle powyższego, model docelowy systemu służby krwi powinien polegać m.in. na:</p>
<p xml:id="div-19">- znacznej redukcji liczby oddziałów terenowych, pobierających poniżej 1000 l krwi rocznie,</p>
<p xml:id="div-20">- zmianie sposobu pobierania krwi, opartego o działalność placówek stacjonarnych na rzecz poboru ekipowego (wyjazdowego).</p>
<p xml:id="div-21">W Regionalnych Centrach Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Polsce taki system działa i pozwolił na znaczne obniżenie kosztów ich funkcjonowania.</p>
<p xml:id="div-22">Jednocześnie informuję Pana Marszałka, że od czasu wejścia w życie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (D.U. Nr 106, poz. 681 z późn. zm.), liczba czynnych krwiodawców stopniowo zwiększa się. W 2000 roku oddało krew - 388 292 dawców, w 2001 - 413 084, w roku 2002 - 425 320, w roku 2003 - 428 677, a w 2004 roku - 424 108 krwiodawców. Dawcy honorowi stanowią ponad 99,56% (w 1999 roku 98,8%) ogółu dawców krwi. Ilość pobieranej krwi zapewnia dostateczne zaopatrzenie placówek służby zdrowia w komórkowe preparaty krwi, tj. krwinki czerwone i płytkowe. Można więc stwierdzić, że w tym zakresie osiągnięty jest w Polsce stan samowystarczalności, tzn. że zapotrzebowanie szpitali na krew i jej składniki pokrywane są w 100%. Lepszym jednak wskaźnikiem dla oceny poziomu krwiodawstwa w kraju jest liczba donacji (pobrań) krwi i osocza w ciągu roku. W 2004 roku w Polsce wskaźnik ten wynosił 25,60 donacji na 1000 mieszkańców. Wskaźnik ten utrzymuje się na podobnym poziomie od pięciu lat. Roczna liczba donacji wynosi około 1 miliona.</p>
<p xml:id="div-23">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-24">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-25">Jarosław Pinkas</p>
<p xml:id="div-26">Warszawa, dnia 21 kwietnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>