text_structure.xml 4.09 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Tomasza Tomczykiewicza nr SPS-024-850/06 dotyczące ustawienia brakujących barier ochronnych w ciągu drogi krajowej nr 1 na terenie województwa śląskiego przedstawiam informacje w przedmiotowej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-2">Konieczność stosowania drogowych barier ochronnych w pasie dzielącym drogi dwujezdniowe, szczególnie na drogach krajowych, charakteryzujących się wysokimi prędkościami rzeczywistymi i dużymi natężeniami ruchu nie budzi żadnych wątpliwości. Całkowicie podzielam zdanie Pana Posła w tym zakresie. Bariery ochronne w pasie rozdziału mają za zadanie fizyczne rozdzielenie kierunków ruchu i zapobieganie najcięższym w skutkach czołowym zderzeniom pojazdów.</p>
        <p xml:id="div-3">Mam świadomość licznych jeszcze braków, błędów i problemów występujących w zakresie stosowania barier ochronnych na drogach publicznych. Na powstanie tej sytuacji miały wpływ pewne niedoskonałości przepisów technicznych oraz fakt, że problem zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wynikający z braku barier ochronnych był w przeszłości często niedoceniany. Dlatego opracowana została we współpracy z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów nowelizacja przepisów technicznych dotyczących stosowania drogowych barier ochronnych, mająca na celu ujednolicenie zasad stosowania barier ochronnych na wszystkich drogach publicznych w ten sposób, aby potrzeba zastosowania barier i dobór ich parametrów funkcjonalnych zależne były wyłącznie od czynników obiektywnych, to znaczy od warunków ruchu występujących na drodze oraz od zagrożeń występujących w otoczeniu drogi.</p>
        <p xml:id="div-4">Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ramach programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w sposób kompleksowy uzupełnia bariery ochronne, przede wszystkim w pasie dzielącym dwujezdniowe drogi krajowe. W ostatnim czasie w ramach tego programu, niezależnie od realizowanej w ramach robót utrzymaniowych wymiany uszkodzonych elementów barier ochronnych, zainstalowane zostało ok. 80 km brakujących odcinków barier o wartości ponad 11 mln zł, w tym w województwie śląskim za kwotę 4,6 mln zł. Tylko w roku 2005 w pasie dzielącym drogi krajowej S-86 ustawiono bariery za 2,4 mln zł. Niezależnie od działań realizowanych w ramach programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego GDDKiA w roku 2005 zamontowała 1700 m.b. barier ochronnych w ramach kontraktu p.n.: ˝Przebudowa drogi krajowej nr 1 na odc. Zabijak - Podwarpie˝</p>
        <p xml:id="div-5">Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czyni starania mające na celu pozyskanie środków na uzupełnienie barier ochronnych w ramach projektu 2.3 Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Projekt ten przewiduje współfinansowanie tego zadania ze środków unijnych Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. GDDKiA planuje wykonanie w ramach tego projektu 103,6 km barier ochronnych na terenie trzech województw, w tym ok. 39 km na drodze krajowej nr 1 na terenie województwa śląskiego. W projekcie tym uwzględniono naturalnie potrzebę ustawienia barier ochronnych na całej długości śląskiego odcinka drogi krajowej DK-1.</p>
        <p xml:id="div-6">Mam nadzieję, że w sposób wyczerpujący odpowiedziałem na pytania zawarte w piśmie Pana Posła. Mam także nadzieję, że wzajemne zrozumienie i wspólne działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, także w zakresie ustawiania brakujących odcinków barier ochronnych, przyniosą w krótkim czasie znaczące efekty.</p>
        <p xml:id="div-7">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 25 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>