text_structure.xml
5.86 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 31 marca 2006 r., o sygn. SPS-024-848/06, przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Józefa Rojka w sprawie infrastruktury dworców kolejowych oraz stanu bezpieczeństwa podróżnych w Małopolsce, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z wytycznymi Komendanta Głównego Policji z dnia 20 czerwca 2001 r. zawartymi w Planie współdziałania Komend Wojewódzkich Policji w prewencyjno-operacyjnym zabezpieczaniu pociągów w komunikacji krajowej i międzynarodowej, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa podróżnych, prowadzone są działania prewencyjne i operacyjne na głównych szlakach kolejowych PKP. Działania te obejmują również tereny dworców kolejowych. Ponadto, zgodnie z Porozumieniem w zakresie strategii zmierzającej do poprawy stanu bezpieczeństwa na obszarach kolejowych, które zostało zawarte w dniu 6 lipca 2004 r. pomiędzy Komendantem Głównym Policji, Komendantem Głównym Straży Granicznej, Komendantem Głównym Żandarmerii Wojskowej a Spółką Polskie Koleje Państwowe S.A., jednostki Policji realizują zadania wynikające z powyższego dokumentu.</p>
<p xml:id="div-3">W 2005 r. na terenie województwa małopolskiego stwierdzono 1591 przestępstw, tj. o 177 zdarzeń mniej niż w 2004 r. Na terenie dworców, stacji i przystanków kolejowych garnizonu małopolskiego w 2005 r. stwierdzono 453 przestępstwa, tj. o 4,2% zdarzeń mniej niż w 2004 r. Natomiast w okresie pierwszego kwartału 2006 r. na terenie dworców PKP stwierdzono 115, w tym: 95 kradzieży, 6 rozbojów i wymuszeń rozbójniczych oraz 14 innych. Na terenie Krakowa stwierdzono ogółem 10 092 przestępstwa, z czego na terenie dworców kolejowych 93 przestępstwa, w tym: 79 kradzieży, 5 rozbojów i wymuszeń rozbójniczych oraz 9 innych. Na terenie Nowego Sącza stwierdzono ogółem 1422 przestępstwa, z czego na terenie dworców PKP 1 przestępstwo kradzieży. Na terenie Tarnowa stwierdzono ogółem 1456 przestępstw, z czego na terenie dworców kolejowych 7 kradzieży.</p>
<p xml:id="div-4">Należy podkreślić, że na tereny dworców PKP dyslokuje się stałe służby patrolowe, patrolowo-interwencyjne współdziałające ze Strażą Ochrony Kolei, Żandarmerią Wojskowa i Strażą Graniczną.</p>
<p xml:id="div-5">W I kwartale 2006 r. na dworcach PKP województwa małopolskiego zrealizowano 1064 służby, w tym:</p>
<p xml:id="div-6">- Dworzec PKP Kraków Główny - 606,</p>
<p xml:id="div-7">- Dworzec PKP w Tarnowie - 314,</p>
<p xml:id="div-8">- Dworzec PKP w Nowym Sączu - 144.</p>
<p xml:id="div-9">Należy zaznaczyć, że w ramach Wojewódzkiego Zespołu ds. Bezpieczeństwa na terenach PKP województwa małopolskiego zagadnienie bezpieczeństwa jest tematem comiesięcznych narad roboczych, na których omawiany jest bieżący stan zagrożenia. W oparciu o analizę, jak również wskazywane przez poszczególne spółki PKP potencjalne zagrożenia, przygotowywane są plany działań na kolejne miesiące dla tzw. patroli rajdujących oraz patroli zmotoryzowanych, kierowanych do służby na tereny charakteryzujące się zagrożeniem kradzieży mienia PKP oraz przewożonych ładunków. W skład tzw. patroli rajdujących wchodzą funkcjonariusze służby prewencyjnej, kryminalnej, a także Straży Ochrony Kolei oraz Żandarmerii Wojskowej. Pełnią oni służbę w wytypowanych pociągach relacji krajowej i międzynarodowej. W I kwartale 2006 r. policjanci garnizonu małopolskiego, wspólnie z innymi podmiotami, wykonali łącznie 32 takie patrole.</p>
<p xml:id="div-10">Uprzejmie informuję, że m.in. działania podjęte przez przedstawicieli PKP w 2000 r. (znaczące podwyżki czynszów i opłat za media) zmusiły kierownictwo Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie do podjęcia decyzji o likwidacji czterech Komisariatów Kolejowych Policji, tj. w Krakowie, Tarnowie, Nowym Sączu i Trzebini. Należy jednocześnie podkreślić, że spółki Grupy PKP S.A., w szczególności zarządcy dworców kolejowych, podejmują także przedsięwzięcia sprzyjające poprawie bezpieczeństwa na terenie dworców. Polegają one m.in. na montowaniu lub modernizacji systemu monitoringu wizyjnego w tych obiektach.</p>
<p xml:id="div-11">W odniesieniu do kwestii osób bezdomnych na dworcach kolejowych należy zauważyć, że sprawa ta jest przedmiotem zainteresowania służb i podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w tych obiektach. Podejmowane przez Policję, SOK oraz administratorów dworców działania ukierunkowane są na ścisłą współpracę z Miejskimi/Powiatowymi Ośrodkami Pomocy Społecznej i zmierzają do zapewnienia osobom bezdomnym noclegu oraz możliwości spożycia posiłków. Istotną rolę w realizacji przedmiotowych przedsięwzięć odgrywają również władze samorządowe oraz organizacje charytatywne.</p>
<p xml:id="div-12">Jednocześnie pragnę poinformować, że stosownie do dyspozycji art. 9a ust. 1 pkt 7 oraz art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548 z późn. zm.) rozwój infrastruktury transportu, spoczywa w kompetencjach Ministra Transportu i Budownictwa, który jest organem właściwym do udzielenia odpowiedzi na pozostałe pytania (tj.: 1, 2, 3 oraz 6) zawarte w przedmiotowej interpelacji.</p>
<p xml:id="div-13">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-14">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-15">Władysław Stasiak</p>
<p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 16 maja 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>