text_structure.xml 5.62 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Józefa Rojka w sprawie infrastruktury dworców kolejowych i stanu bezpieczeństwa podróżnych w Małopolsce oraz renowacji zabytkowego dworca w Tarnowie, niniejszym przedstawiam informację w przedmiotowej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-2">Podzielając zaniepokojenie Pana Posła obecnym stanem infrastruktury dworcowej, pragnę poinformować, że Polskie Koleje Państwowe S.A., zarządzające tym mieniem, podjęły szereg działań mających na celu rozwiązanie problemu prawidłowego zagospodarowania i zarządzania obiektami dworcowymi.</p>
        <p xml:id="div-3">W miarę istniejących możliwości, pomimo trudnej sytuacji finansowej, PKP S.A. systematycznie wykonuje kompleksowe renowacje przywracające dawną świetność zabytkowym obiektom dworcowym oraz remonty i niezbędne bieżące prace konserwacyjne poprawiające stan techniczny budynków.</p>
        <p xml:id="div-4">Znaczącymi przedsięwzięciami jest przebudowa dworców kolejowych, z zachowaniem ich walorów architektonicznych, wprowadzająca wielofunkcyjność tych obiektów jako centrów handlowo-usługowych z uwzględnieniem funkcji związanych z odprawą podróżnych, potrzeb kolejowych i infrastruktury komunikacyjnej. Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest kompleksowy remont zabytkowego dworca w Dęblinie. Zmodernizowany dworzec kolejowy został laureatem konkursu Generalnego Konserwatora Zabytków - ˝Zabytek zadbany˝.</p>
        <p xml:id="div-5">W przeważającej większości prace realizowane są ze środków własnych PKP S.A. Fundusze te są jednak dalece niewystarczające. Z tych względów PKP S.A. inicjuje rożnego rodzaju formy finansowania remontów i zagospodarowania dworców: z udziałem władz lokalnych, inwestorów prywatnych, jak również w ramach rozwiązań o charakterze PPP (partnerstwo publiczno-prywatne). Zainteresowanie w podejmowaniu wspólnych działań wykazują samorządy, dla których dworce stanowią swoistą wizytówkę miasta, mającą duże znaczenie dla społeczności lokalnych. W pierwszej połowie zeszłego roku PKP S.A. rozpoczęła wstępne rozmowy z gminami wiejskimi o sprzedaży małych stacji kolejowych. W przypadku znaczących obiektów dworcowych podpisywane są tzw. umowy ramowe dotyczące wspólnej renowacji budynków. Dzięki tej inicjatywie pozyskiwane będą dodatkowe fundusze na modernizację infrastruktury dworcowej. Natomiast samorządy uzyskają możliwość wpływu na przyszłość inwestycji kolejowych, tak by służyły nie tylko pasażerom kolei.</p>
        <p xml:id="div-6">Odnosząc się do pytań Pana Posła dotyczących kompleksowego remontu zabytkowego dworca kolejowego w Tarnowie, uprzejmie informuję, że w tej sprawie odbyło się wiele spotkań przedstawicieli Spółki PKP S.A., Pana Prezesa Andrzeja Wacha i Dyrektora Oddziału Dworce Kolejowe Pana Waldemara Grzyba z posłami ziemi tarnowskiej Panem Edwardem Czesakiem i Panem Michałem Wojtkiewiczem.</p>
        <p xml:id="div-7">W wyniku rozmów oraz uzgodnień przeprowadzonych z Prezydentem Miasta Tarnowa podjęte zostały działania mające na celu dostosowanie dworca do współczesnych standardów obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego, przy jednoczesnym zachowaniu jego zabytkowej architektury. Z ramienia PKP S.A. prace remontowe nadzoruje, utworzony w strukturach PKP S.A. w 2005 r., Oddział Dworce Kolejowe. Remont obejmujący naprawę dachu, renowację i malowanie elewacji oraz wymianę stolarki okienno-drzwiowej, planowany do wykonania w latach 2006-2007, finansowany będzie ze środków własnych PKP S.A. Koszt projektowanych prac został oszacowany na około 2,0 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-8">Ponadto pragnę poinformować, że na terenie województwa małopolskiego są obecnie realizowane prace związane z wprowadzeniem do eksploatacji tzw. linii papieskiej. W ramach projektu uruchomiony zostanie szynobus kursujący na odcinku linii kolejowej Kraków-Wadowice, a także wyremontowane będą 22 stacje i przystanki osobowe. Ujednolicone zostanie oznakowanie dworców i szlaków oraz uporządkowane otoczenie obiektów dworcowych wraz z drogami dojazdowym, odpowiednim oświetleniem i zielenią. Zakończenie prac renowacyjnych i uruchomienie szynobusu przewidziane jest na dzień 20 maja br. Koszt prac remontowych, obciążający PKP S.A., wyniesie szacunkowo około 1,3 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-9">Odnosząc się do sprawy bezpieczeństwa podróżnych na dworcach kolejowych, pragnę podkreślić, że sprawa ta jest traktowana przez PKP S.A priorytetowo. Administrujący dworcami, w ramach posiadanych środków, podejmują działania poprawiające wizerunek dworców kolejowych i ich otoczenia. Prowadzone są częste kontrole obiektów dworcowych w zakresie utrzymania ładu i porządku, które powodują, w razie potrzeby, natychmiastową interwencję służb porządkowych. W pomieszczeniach poczekalni umieszczono informacje zawierające adresy i numery telefonów do służb porządkowych, zarządcy budynku oraz schronisk i przytulisk. Obiekty ogólnodostępne dla pasażerów są cyklicznie sprzątane, zamykane w czasie nocy i udostępniane w zależności od rozkładu jazdy pociągów.</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Mirosław Chaberek</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 24 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>