text_structure.xml 3.99 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka nr SPS-024-844/06 z dnia 31 marca 2006 r., dotyczące zapytania Poseł Mirosławy Masłowskiej w sprawie planów reorganizacji Służby Celnej, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">W Ministerstwie Finansów trwają prace zmierzające do usprawnienia funkcjonowania administracji skarbowej i celnej. Podjęte w tym zakresie działania mają na celu wypracowanie rozwiązań, które przyczynią się do zwiększenia efektywności podległych Ministrowi Finansów służb przy jednoczesnym zapewnieniu stabilności budżetu państwa i wpływów budżetowych. W związku z tym przeprowadzana jest analiza różnych wariantów umiejscowienia realizacji zadań związanych z obsługą podatku akcyzowego i szczególnym nadzorem podatkowym. Równolegle trwają również prace nad przygotowaniem rozwiązań mających na celu usprawnienie funkcjonowania administracji celnej. Planowane rozwiązania przewidują m.in. wprowadzenie centralnego naboru do Służby Celnej, nowych zasad przyznawania i podziału środków finansowych na nagrody oraz walki z korupcją. Powyższe działania zakładają w dalszej perspektywie wywarcie korzystnego wpływu na rozwój wymiany towarowej i lokalnych przedsiębiorstw.</p>
        <p xml:id="div-3">Chciałbym zapewnić Pana Marszałka, iż przy opracowywaniu kształtu kompetencji organów celnych i skarbowych zostaną przygotowane rozwiązania organizacyjno-techniczne i informatyczne zapewniające wykorzystywanie posiadanego przez Służbę Celną potencjału technicznego, w tym również systemów informatycznych. W związku z powyższym wnikliwej analizy wymaga funkcjonowanie systemu informatycznego BAHUS umożliwiającego weryfikację przemieszczania się wyrobów akcyzowych oraz inne systemy wspomagające pracę administracji celnej, w tym m.in. system ZEFIR w zakresie poboru, rozliczania i księgowania należności celnych i podatkowych.</p>
        <p xml:id="div-4">Ponadto pragnę poinformować, iż kwestia przyznania uprawnień służbom celnym poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie spraw innych niż cła należy do wyłącznej kompetencji danego państwa członkowskiego. Model organizacyjny administracji celnej i skarbowej poszczególnych państw członkowskich UE może stanowić jedynie wzorzec, lecz nie wytyczną dla państwa polskiego w procesie tworzenia czy reorganizacji struktur administracji celnej i podatkowej.</p>
        <p xml:id="div-5">Niemniej jednak biorąc pod uwagę fakt, iż podstawowym celem planowanych zmian jest usprawnienie funkcjonowania służb fiskalnych skutkujące wzrostem wpływów do budżetu państwa, podjęcie ostatecznej decyzji w zakresie umiejscowienia zadań związanych z wymiarem i poborem podatku akcyzowego, szczególnym nadzorem podatkowym oraz kontrolą w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych poprzedzone będzie dogłębną analizą wszystkich aspektów gospodarczych, infrastrukturalnych i kadrowych.</p>
        <p xml:id="div-6">Przedstawione koncepcje zmian aparatu celno-skarbowego, w tym wariant utworzenia nowych urzędów ds. akcyzy i gier hazardowych, są jednymi z wielu rozważanych rozwiązań. Decyzje o wyborze jednego z wariantów jeszcze nie zapadły, tak więc w chwili obecnej przedwczesne jest przedstawianie szczegółowego uzasadnienia planowanych działań, kosztów ich wdrożenia jak również spodziewanego wzrostu wpływów budżetowych.</p>
        <p xml:id="div-7">Pozostaję w przekonaniu, iż przedstawione informacje spotkają się ze zrozumieniem Pana Marszałka.</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Marian Banaś</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 21 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>