text_structure.xml 5.17 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Jana Filipa Libickiego, dotyczące środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przekazywanych samorządom wojewódzkim w ramach dofinansowania zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej, przesłane pismem z dnia 31 marca 2006 roku znak: SPS-024-842/06, pragnę wyjaśnić, że wielkość środków przekazywanych samorządom określana jest corocznie przez Sejm RP w ustawie budżetowej na dany rok. Zgodnie z art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.) środki te przekazywane są przez Prezesa Zarządu Funduszu według algorytmu określonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 r. (Dz.U. Nr 88, poz. 808).</p>
        <p xml:id="div-2">Wzór algorytmu uwzględnia wiele czynników kształtujących sytuację osób niepełnosprawnych w danym województwie, w tym liczbę osób niepełnosprawnych bezrobotnych oraz poszukujących pracy, liczbę osób niepełnosprawnych zamieszkujących na tym terenie (z uwzględnieniem dzieci), liczbę osób o znacznym stopniu niepełnosprawności zatrudnionych w zakładach aktywności zawodowej oraz kwotę środków stanowiących dofinansowanie kosztów rocznego pobytu niepełnosprawnego pracownika zakładu aktywności zawodowej. Algorytm uwzględnia także wysokość środków przewidzianych na dany rok w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację przez samorządy wojewódzkie zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej. Fundusz wspiera bardzo wiele różnorodnych działań na rzecz osób niepełnosprawnych realizowanych przez różne podmioty, co w sposób oczywisty obliguje go do racjonalnego określania puli środków na poszczególne zadania.</p>
        <p xml:id="div-3">Problemy wynikające z niepełnosprawności i potrzeby osób, których życie pełne jest ograniczeń, były przez lata ignorowane i niedostrzegane, także przez lokalne społeczności i z pewnością jeszcze przez wiele lat nakłady związane z poprawą jakości życia osób niepełnosprawnych będą znaczące i muszą być rozłożone w czasie. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dofinansowuje i wspiera te działania w takim zakresie, w jakim pozwalają na to jego możliwości finansowe.</p>
        <p xml:id="div-4">Pragnę zaznaczyć, że zgodnie z art. 35 ust.1 pkt 1 w/w ustawy samorząd województwa opracowuje i realizuje programy wyrównywania szans osób niepełnosprawnych i przeciwdziałania ich wykluczeniu społecznemu oraz programy pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych. Stwarza to możliwość kompleksowego podejścia do podejmowania skoordynowanych działań programowych, rozłożenia ich w czasie, określania kierunków priorytetowych oraz podejmowania starań o środki finansowe z różnych źródeł tak, aby jak najracjonalniej wykorzystywać wszelkie możliwości poprawy jakości życia osób niepełnosprawnych - także z udziałem i zaangażowaniem społeczności lokalnych.</p>
        <p xml:id="div-5">Pragnę też wyjaśnić, że zadania, na które zostanie w danym roku przeznaczone dofinansowanie Funduszu, określa uchwałą sejmik województwa - umożliwia to wybór przedsięwzięć i podejmowanie działań najistotniejszych w danym województwie. Realizacja poszczególnych zadań i wydatków jest na bieżąco analizowana i w miarę możliwości podejmowane są decyzje dotyczące zmian, w tym także zwiększenia puli środków finansowych przeznaczonych na wsparcie samorządów wojewódzkich w realizacji zadań określonych w art. 35 w/w ustawy. Biorąc pod uwagę sygnały przekazywane przez samorządy wojewódzkie, iż wielkość środków finansowych wynikających z algorytmu na 2006 rok jest zdecydowanie niewystarczająca, Zarząd Funduszu skierował do Ministra Pracy i Polityki Społecznej wniosek, w którym proponuje zwiększenie tych środków o 30 000 tys. zł. Możliwość taka pojawiła się w związku z prognozowanym zmniejszeniem wydatków na inne cele. Wniosek ten jest obecnie poddany obowiązującej procedurze. Zgodnie z art. 45 w/w ustawy, PFRON jest państwowym funduszem celowym w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, należy zatem do sektora finansów publicznych, dlatego też planowanie i dysponowanie środkami Funduszu podlega rygorom w/w ustawy z 30 czerwca 2005 r., w tym art. 100 ust. 4 i art. 151 określającym tryb dokonywania zmian w planie finansowym PFRON określonym w załączniku nr 5 do ustawy budżetowej na 2006 r. z dnia 17 lutego 2006 r. (Dz.U. Nr 35, poz. 244).</p>
        <p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-7">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-8">Paweł Wypych</p>
        <p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 4 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>