text_structure.xml
8.46 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Marii Nowak z dnia 22 marca 2006 r., znak SPS-024-840/06, dotyczące spółki ˝Tramwaje Śląskie˝ S.A. z siedzibą w Katowicach, uprzejmie informuję, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Zarząd Województwa Śląskiego wnioskiem z dnia 17.11.2005 r., uzupełnionym w dniu 25.01.2006 r., zwrócił się do Ministra Skarbu Państwa o przekazanie województwu śląskiemu mienia Skarbu Państwa w postaci akcji ww. spółki w trybie art. 50 ustawy z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1590, ze zm.). Wniosek zawierał uzasadnienie, iż Strategia Rozwoju Województwa Śląskiego zakłada sprawne funkcjonowanie i rozwój tramwajowego transportu szynowego w aglomeracji. Jednocześnie Zarząd Województwa Śląskiego poinformował, iż zgodnie z porozumieniem z dnia 14.12.2004 r. zawartym pomiędzy Zarządem Województwa Śląskiego a 14 gminami śląskimi niezwłocznie po przejęciu akcji przeniesie ich własność na rzecz 14 miast aglomeracji śląskiej, które będą decydować o rozwoju tego środka transportu.</p>
<p xml:id="div-3">Zapis art. 50 ustawy z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie województwa, będący podstawą prawną wniosku, stanowi, iż przekazanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia będącego we władaniu państwowych osób prawnych, służącego wykonywaniu zadań gospodarczych przekraczających zakres użyteczności publicznej, może nastąpić na wniosek zarządu województwa, jeżeli mienie to służyć ma realizacji strategii rozwoju województwa i wojewódzkich programów, z wyłączeniem mienia przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz realizację programu powszechnego uwłaszczenia.</p>
<p xml:id="div-4">Zarząd Województwa Śląskiego we wspomnianym wyżej wniosku wskazał, że istotą sprawy i docelowym działaniem Zarządu Województwa jest przekazanie mienia na rzecz gmin. Zatem przekazanie mienia w trybie art. 50 ustawy o samorządzie województwa pozostawałoby w sprzeczności z jego treścią, która zakłada przekazywanie mienia Skarbu Państwa na rzecz województw.</p>
<p xml:id="div-5">Ponadto analiza działalności spółki ˝Tramwaje Śląskie˝ S.A. w Katowicach wskazuje, że w zdecydowanej części prowadzi ona działalność o charakterze użyteczności publicznej, zaś pozostała działalność jest z nią bezpośrednio związana. Tymczasem art. 50 ustawy o samorządzie województwa stanowi, iż przekazanie mienia Skarbu Państwa ma służyć wykonywaniu zadań gospodarczych przekraczających zakres użyteczności publicznej.</p>
<p xml:id="div-6">Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż istnieją poważne wątpliwości co do możliwości przekazania akcji spółki ˝Tramwaje Śląskie˝ S.A. w trybie art. 50 ustawy o samorządzie województwa. W obecnej sytuacji prawnej najlepszym rozwiązaniem mogłoby być przystępowanie gmin do spółki i obejmowanie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym. Gminy jako akcjonariusze będą czuły się bardziej odpowiedzialne za spółkę i jej wynik finansowy. Powinno to także poprawić sytuację ekonomiczno-finansową spółki. Spółka Skarbu Państwa nie może ponosić konsekwencji ciągłego ograniczania środków na komunikację miejską i nieterminowego ich przekazywania.</p>
<p xml:id="div-7">Biorąc pod uwagę znaczenie spółki dla mieszkańców Śląska oraz zasadność powiązania jej działalności z samorządami, Ministerstwo Skarbu Państwa wspólnie z samorządami będzie poszukiwać możliwości powiązania działalności spółki ˝Tramwaje Śląskie˝ S.A. w Katowicach z samorządami, w szczególności tymi, na terenie których prowadzi ona działalność. Należy dodać, że możliwość przekazania przedmiotowego mienia (akcji spółki ˝Tramwaje Śląskie˝ S.A. w Katowicach) na rzecz gmin powinna powstać po wejściu w życie przepisów znowelizowanej ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jedn. Dz.U. z 2002 r. nr 171, poz. 1397, ze zm.), która jest obecnie przedmiotem prac parlamentu.</p>
<p xml:id="div-8">W kwestii dotyczącej sytuacji ekonomicznej spółki chciałbym poinformować Panią Poseł, iż wyniki spółki determinowane są przez następujące sprawy:</p>
<p xml:id="div-9">1) umowa z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego na świadczenie usług przewozu pasażerów w tramwajowej komunikacji miejskiej, która wpływa negatywnie na sytuację ekonomiczno-finansową spółki;</p>
<p xml:id="div-10">2) prawomocny wyrok Sądu Arbitrażowego z firmami ALSTOM Transport S.A. z siedzibą w Paryżu i ALSTOM Konstal S.A. z siedzibą w Chorzowie w wysokości łącznej 20 mln zł (łącznie kwota główna i odsetki), którego wielkość przekracza możliwości finansowe spółki.</p>
<p xml:id="div-11">Wspomniana wcześniej umowa z KZK GOP ze względu na niewystarczającą dla normalnego funkcjonowania wielkość przekazywanych spółce środków, jak też ze względu na fakt corocznego ograniczania środków dla spółki w wyniku spadku wielkości zamawianych usług powoduje pogarszającą się sytuację bieżącą spółki skutkiem tego ograniczanie. Spółka jest zmuszona do ograniczania ilości przewozów oraz zamykania niektórych linii.</p>
<p xml:id="div-12">Na polecenie MSP spółka opracowała program restrukturyzacji, który przewidywał m.in. możliwość wypowiedzenia umowy z KZK GOP i podjęcia się przez spółkę dystrybucji własnych biletów, jednak ze względu na konieczne do poniesienia nakłady nie została ona jeszcze wdrożona.</p>
<p xml:id="div-13">Spółka jako przedsiębiorca w trudnej sytuacji ekonomicznej opracowała plan restrukturyzacji i ubiega się o pomoc na restrukturyzację od Agencji Rozwoju Przemysłu. S.A. w wysokości 30 mln zł (w świetle wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw wsparcie ze środków publicznych spółki ˝Tramwaje Śląskie˝ S.A. stanowi pomoc publiczną restrukturyzacyjną i wymaga notyfikacji przez podmiot udzielający pomocy lub beneficjanta pomocy do Komisji Europejskiej na zasadach określonych w art. 88 TWE).</p>
<p xml:id="div-14">Z uwagi na fakt, iż procedura uzyskania pomocy jest długotrwała, dodatkowo przygotowano krótkoterminowy plan restrukturyzacyjny na doraźną pomoc, który będzie przedstawiony za pośrednictwem ARP S.A. w ramach procedury wymaganej przepisami prawa w zakresie pomocy publicznej w Komisji Europejskiej. W wyniku tego spółka uzyska ˝pożyczkę na ratowanie przedsiębiorstwa˝ w wysokości 2 394 518 zł. Program ten jest rozpatrywany przez UOKIK.</p>
<p xml:id="div-15">Ministerstwo Skarbu Państwa na bieżąco monitoruje sytuację ekonomiczno-finansową spółki. Systematycznie oceniana jest także praca członków rady nadzorczej. Wobec negatywnej oceny tej pracy w marcu 2005 r. MSP dokonało wymiany dwóch swoich przedstawicieli w radzie nadzorczej. Pozwoliło to na poprawę jakości pracy rady nadzorczej, wzmocnienie przez nią nadzoru oraz poprawę przepływu informacji, w tym także dotyczących pogarszania się sytuacji spółki, do właściciela. Niekorzystnie na sytuację spółki wpływały także częste zmiany w składzie jej zarządu. Od momentu komercjalizacji spółką kieruje już czwarty prezes.</p>
<p xml:id="div-16">Reasumując powyższe, chciałbym podkreślić, iż spółka ˝Tramwaje Śląskie˝ S.A., która jest spółką o specyficznym zakresie działania, w przyszłości powinna być bezwzględnie powiązana kapitałowo z samorządami gminnymi, na których terenie prowadzi swoją działalność. Jednakże aktualnie obowiązujący system prawny uniemożliwia przekazanie przedmiotowego mienia na rzecz jednostek samorządu gminnego czy też związku komunalnego. Stan ten zmieni nowelizowana ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jedn. Dz.U. z 2002 r. nr 171, poz. 1397, ze zm.).</p>
<p xml:id="div-17">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-18">Minister</p>
<p xml:id="div-19">Wojciech Jasiński</p>
<p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 8 maja 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>