text_structure.xml 5.17 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pani poseł Beaty Szydło w sprawie modernizacji drogi krajowej nr 44 informuję, że od wielu lat Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podejmuje działania zmierzające do poprawy jej stanu. Ograniczenia finansowe do tej pory nie pozwoliły przeprowadzić jej kompleksowej przebudowy, lecz mimo tego realizowane były zadania, które miały na celu wyeliminowanie najsłabszych elementów. Zrealizowano węzeł drogowy w Oświęcimiu, całkowitej przebudowie poddano 6 obiektów mostowych, wspólnie z samorządami gminnymi wybudowano szereg chodników. Ogółem w latach 2002-2005 na zadania te oddział przeznaczył ponad 28,5 mln zł (bez kosztów bieżącego i zimowego utrzymania).</p>
        <p xml:id="div-2">Obecnie przygotowywane są specyfikacje techniczne do ogłoszenia przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy drogi nr 44 dla etapu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z wymaganym prawem raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i uzyskaniem decyzji ˝o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia˝. W ramach tych przygotowań wykonane zostały szczegółowe badania istniejącej konstrukcji nawierzchni, a także skierowano prośbę do poszczególnych gmin, przez których teren przebiega droga, o określenie potrzeb w zakresie ewentualnej budowy chodników, zatok autobusowych, urządzeń ochrony środowiska czy też urządzeń mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.</p>
        <p xml:id="div-3">Po uzyskaniu decyzji środowiskowej droga nr 44 zostanie podzielona na kilka odcinków (najprawdopodobniej na 3) w celu opracowania szczegółowej dokumentacji technicznej, która posłuży do zlecenia wykonania robót. Stan nawierzchni drogi krajowej nr 44 w m. Włosienica nie odbiega wiele od jej stanu na pozostałych odcinkach. Uszkodzenia nawierzchni stanowią przede wszystkim złuszczenia warstwy ścieralnej, lokalne ubytki i spękania. Deformacje podłużne (koleiny) są podobne jak na pozostałych odcinkach drogi krajowej nr 44. Wszelkie ubytki (złuszczenia bitumu, spękania podłużne i poprzeczne) na drodze krajowej nr 44 są sprawdzane w terenie na bieżąco od momentu otrzymania zgłoszenia i w razie potwierdzenia realnego zagrożenia natychmiast likwidowane. Ze względu na zły stan nawierzchni drogi krajowej nr 44 w pierwszej kolejności uzupełniane i remontowane są ubytki oraz wyboje nawierzchni powodujące zagrożenia dla uczestników ruchu ze względu na swój zasięg oraz głębokość uszkodzenia.</p>
        <p xml:id="div-4">Przedmiotowy odcinek drogi nr 44 został oznakowany tablicami ostrzegawczymi o treści ˝dziury, wyboje na długości 2 km˝ ustawionymi w km 70+150 (strona prawa) i km 71+990 (strona lewa), aby uczestnicy ruchu mogli dostosować prędkość jazdy do utrudnień występujących na drodze.</p>
        <p xml:id="div-5">Do czasu przystąpienia do przebudowy - droga ta będzie remontowana w ramach bieżącego utrzymania sieci drogowej jeszcze przed wizytą Papieża Benedykta XVI.</p>
        <p xml:id="div-6">Pragnę nadmienić, że po wprowadzeniu w lipcu 2005 r. nowelizacji prawa ochrony środowiska wymagania opracowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i uzyskania decyzji ˝o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia˝ dotyczą zarówno zadań realizowanych po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę, jak i na zgłoszenie robót. Według dotychczasowych doświadczeń procedura uzyskania samej decyzji trwa najmniej pół roku. Wymagania te znacznie wydłużają czas przygotowania zadania do realizacji.</p>
        <p xml:id="div-7">Uprzejmie informuję, że w związku ze znacznym ograniczeniem środków finansowych przeznaczonych w budżecie państwa na drogi krajowe Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która jest zarządcą tych dróg, została zmuszona do znacznego ograniczenia zakresu robót, w tym także budowy i remontów chodników. W roku bieżącym środki budżetowe na ten cel zostały zmniejszone z planowanych 50,0 mln zł do 5,0 mln zł i w całości rozdysponowane. Pozwolą one jedynie na zakończenie robót kontynuowanych, wykonywanych wg umów zawartych w zeszłym roku.</p>
        <p xml:id="div-8">Mając na uwadze trudne warunki ruchu, jakie panują na terenie gminy Włosienica, w przypadku uzyskania dodatkowych środków finansowych, będziemy się starać wykonać budowę chodników jeszcze w tym roku lub umieścić to zadanie w planie 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-9">Jednocześnie dziękuję za zainteresowanie tak istotnym problemem, jakim jest bezpieczeństwo ruchu na drogach krajowych w Polsce.</p>
        <p xml:id="div-10">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
        <p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 17 maja 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>