text_structure.xml 6.01 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Odpowiadając na wystąpienie Pana Wicemarszałka Sejmu Marka Kotlinowskiego z dnia 31 marca 2006 r., Nr SPS-024-827/06, przy którym załączono zapytanie Pana Posła Waldemara Nowakowskiego, w sprawie likwidacji niektórych uproszczonych form opodatkowania, uprzejmie wyjaśniam.</p>
        <p xml:id="div-2">Przygotowany przez Ministerstwo Finansów i zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw przewiduje z dniem 1 stycznia 2007 r. likwidację ryczałtowych form podatku dochodowego z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przepis art. 47 ww. projektu ustawy zakłada uchylenie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.). Projekt zakłada likwidację opodatkowania przychodów (dochodów) w formie karty podatkowej i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.</p>
        <p xml:id="div-3">Likwidacja zryczałtowanych form opodatkowania pozwoli na zachowanie tylko takich rozwiązań prawnych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym, które odpowiadają aktualnie obowiązującym realiom gospodarczym. Celem zmiany jest przede wszystkim ujednolicenie zasad opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej osiąganych przez osoby fizyczne. W aktualnym stanie prawnym dochody podatników prowadzących działalność gospodarczą podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach, według progresywnej skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ponadto podatnicy mogą wybrać jedną z form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jeżeli podatnik wybrał opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, to opodatkowaniu podlega przychód. Natomiast w przypadku wyboru przez podatnika opodatkowania w formie karty podatkowej kwota osiągniętego przychodu, jak i dochodu, nie wpływa na wysokość uiszczanego podatku. Wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej uzależniona jest m.in. od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, liczby mieszkańców w miejscowości, w której prowadzona jest działalność oraz liczby pracowników. Korzystając ze zryczałtowanych form opodatkowania, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, nie uwzględniają kosztów uzyskania przychodów. Tym samym podatek nie jest uiszczany od rzeczywiście osiągniętego dochodu. A zatem w formach zryczałtowanych obciążenie podatkowe nie jest uzależnione od faktycznego dochodu.</p>
        <p xml:id="div-4">Proponowana zmiana polegająca na likwidacji zryczałtowanych form opodatkowania spowoduje, że podatnicy osiągający przychody z działalności gospodarczej, korzystając z opodatkowania na ogólnych zasadach według progresywnej skali podatkowej albo według 19% stawki podatku, będą obliczać i wpłacać podatek od rzeczywistych dochodów. Zarówno bowiem w jednym jak i w drugim sposobie opodatkowania, przy obliczaniu dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej, podatnicy uwzględniają koszty uzyskania przychodów. Oznacza to, że nastąpi urealnienie wysokości płaconego podatku dochodowego. Rozwiązanie to spowoduje również postulowane niejednokrotnie uproszczenie systemu podatkowego. Wprowadzając do projektu te rozwiązania, wzięto również pod uwagę systematyczny spadek zainteresowania zryczałtowanymi formami opodatkowania w poszczególnych latach podatkowych oraz wzrost liczby podatników wybierających opodatkowanie według 19% stawki.</p>
        <p xml:id="div-5">Zakładając w projekcie ustawy likwidację zryczałtowanych form opodatkowania, proponuje się jednocześnie wprowadzenie uproszczonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W uproszczonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów podatnicy obowiązani będą do wykazywania jedynie przychodów i kosztów ich uzyskania. Proponuje się równocześnie likwidację obowiązku składania miesięcznych deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku na ogólnych zasadach.</p>
        <p xml:id="div-6">Ponadto projekt wprowadza w zakresie podatku od towarów i usług możliwość rozliczania się przez niektórych podatników w formie ryczałtu kwotowego. Możliwość rozliczania się w formie ryczałtu dotyczyłaby podatnika będącego osobą fizyczną, prowadzącą działalność na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, u którego wartość sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych - odpowiadającej równowartości 35 000 euro; w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego czynności opodatkowane w formie ryczałtu - wartość sprzedaży oblicza się w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży. Możliwość wyboru tego ryczałtu uwarunkowana byłaby również limitem zatrudnienia (maksymalnie dwóch pracowników).</p>
        <p xml:id="div-7">Wobec powyższego pragnę zauważyć, iż obawy przedstawione w piśmie załączonym do wystąpienia Pana Posła nie znajdują uzasadnienia, gdyż opodatkowanie rzeczywistych dochodów nie zawsze musi oznaczać zwiększenia obciążeń podatkowych. Ostateczny efekt finansowy dla podatnika może okazać się korzystniejszy nawet po uwzględnieniu odpłatności za prowadzenie ewidencji księgowej wyspecjalizowanym w tym zakresie firmom.</p>
        <p xml:id="div-8">Przedstawiając powyższe, wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia przyjmie Pan Poseł do aprobującej wiadomości.</p>
        <p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Marian Banaś</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 26 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>