text_structure.xml 33.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 31 marca 2006 r. (sygn. SPS-024-820/06), przekazujące zapytanie Pana Posła Daniela Pawłowca oraz grupy posłów LPR, w sprawie realizowania programu ˝Tanie Państwo˝, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie proszę o przyjęcie poniższej informacji.</p>
        <p xml:id="div-2">Pyt. 1</p>
        <p xml:id="div-3">Kiedy doczekamy się likwidacji wymienianych w programie PiS-u agencji, urzędów i funduszy?</p>
        <p xml:id="div-4">Zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów Nr 110 z dnia 4 listopada 2005 r. utworzony został w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Międzyresortowy Zespół do Spraw Realizacji Programu ˝Tanie Państwo˝. W ramach jego prac przygotowywane są rozwiązania mające na celu ograniczenie wydatków w administracji rządowej. Zakończenie prac Zespołu planowane jest na 30 czerwca br. Dopiero wówczas znane będą szczegółowe przedsięwzięcia zmniejszające koszty funkcjonowania administracji oraz kwota oszczędności z realizacji poszczególnych zadań. Obecnie prowadzone są szczegółowe analizy dotyczące m.in.: ośrodków wypoczynkowych, gospodarstw pomocniczych, samochodów i telefonów służbowych.</p>
        <p xml:id="div-5">Poniżej przedstawiam propozycje dalszych działań mających na celu zracjonalizowanie wydatków ponoszonych na funkcjonowanie administracji publicznej oraz szacunkowe kwoty możliwych oszczędności.</p>
        <p xml:id="div-6">URZĘDY PLANOWANE DO LIKWIDACJI</p>
        <p xml:id="div-7">Rządowe Centrum Studiów Strategicznych</p>
        <p xml:id="div-8">Ustawa z dnia 17 lutego 2006 r. o likwidacji Rządowego Centrum Studiów Strategicznych została uchwalona przez Sejm (Dz. U. 2006 nr 45 poz. 319). Na mocy tej ustawy od 1 kwietnia 2006 r. nastąpiło zniesienie RCSS. Oszczędności z tytułu likwidacji urzędu wyniosą w 2007 r. około 4 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-9">Biuro Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych</p>
        <p xml:id="div-10">Planowana jest likwidacja Biura (odrębnego urzędu administracji) i przeniesienie obsługi PFRON do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, które obecnie sprawnie obsługuje inne fundusze, w tym np.: Fundusz Pracy, co daje gwarancję zachowania wysokiego standardu świadczeń na rzecz osób niepełnosprawnych. W 2006 r. zaplanowano w budżecie PFRON koszty bieżące (bez wydatków inwestycyjnych) na poziomie około 81 mln zł. Oszczędności wynikające z likwidacji mogą wynieść w 2007 r. ok. 30 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-11">Urząd do spraw Repatriacji i Cudzoziemców</p>
        <p xml:id="div-12">Zakłada się przeniesienie zadań dotyczących spraw obywatelskich Urzędu do MSWiA (powołanie odrębnego departamentu). Pozostałe zadania przejmie nowy urząd, na którego czele stanie dyrektor, który będzie jednocześnie dyrektorem generalnym urzędu (nastąpi likwidacja jednego stanowiska ˝R˝). W perspektywie kilku lat planuje się zlikwidowanie Rady ds. Uchodźców. Jej zadania mógłby przejąć Wojewódzki Sąd Administracyjny. Koszty funkcjonowania Urzędu w 2006 r. mają wynieść 18,1 mln zł. Planowe zatrudnienie to 271 etatów, faktyczny stan zatrudnienia to 212 osób. W chwili obecnej oszczędności z tego tytułu są trudne do oszacowania.</p>
        <p xml:id="div-13">Wszystkie delegatury Ministra Skarbu Państwa (13)</p>
        <p xml:id="div-14">W Sejmie jest obecnie rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa. Projekt ten zakłada likwidację 3 z 13 delegatur MSP. Rząd złoży do Sejmu projekt zakładający likwidację wszystkich delegatur MSP. Koszty realizacji zadań ustawowych MSP przez delegatury (13) wyniosły w 2005 r.: koszty utrzymania 1,9 mln zł, koszty płac 4,2 mln zł, zaś w 2006 r. mają wynieść odpowiednio: koszty utrzymania 1,5 mln zł, koszty płac 4,8 mln zł. Zadania przejęte zostaną przez ministerstwo bez zwiększenia zatrudnienia, co oznacza oszczędności w 2007 r. w wysokości ok. 6,5 mln zł r.</p>
        <p xml:id="div-15">Agencja Nieruchomości Rolnych</p>
        <p xml:id="div-16">Planowane jest przekształcenie ANR w Fundusz Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa S.A. Do jego zarządzania w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi będzie utworzony Departament Banku Ziemi, który będzie wpływał na politykę państwa wobec rynku ziemi, scalenia gruntów, ewentualnie sprzedaży. Ponadto będzie realizował reprywatyzacyjną ustawę ˝zabużańską˝. Agencja dysponuje zasobem ok. 2,6 mln hektarów gruntów rolnych. Zarząd nad częścią gruntów przejmą gminy w celu realizacji programu mieszkaniowego oraz samorządy wojewódzkie w celu realizacji polityki regionalnej. Koszty funkcjonowania agencji w 2006 r. zaplanowano w wysokości 117 mln zł (zatrudnienie: 960 etatów), zaś koszty gospodarowania mieniem zasobu 794 mln zł. Oszczędności w 2007 r. mogą wynieść ok. 100 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-17">Agencja Mienia Wojskowego</p>
        <p xml:id="div-18">Planowane jest przeznaczenie gruntów będących w posiadaniu AMW m.in. na realizację przez gminy miejskie programu mieszkaniowego i realizację polityki regionalnej przez samorządy wojewódzkie. Koszty funkcjonowania w 2006 r. określono na poziomie 119,6 mln zł (zatrudnienie: 475 etatów). Planowane jest zmniejszenie zatrudnienia od 1 stycznia 2007 r., co daje oszczędności ok. 5 mln zł. W kolejnych latach agencja, po zagospodarowaniu zbędnych zasobów MON i MSWiA, będzie mogła być radykalnie zmniejszona lub zlikwidowana.</p>
        <p xml:id="div-19">Wojskowa Agencja Mieszkaniowa</p>
        <p xml:id="div-20">Planowana jest likwidacja WAM od 1 lipca 2007 r., natomiast już od 1 stycznia 2007 r. - zmniejszenie zatrudnienia o 20%. Zadania Agencji zostaną przekazane m.in. do samorządu gminnego. Na rok 2006 założono dotację z budżetu na poziomie 312,8 mln zł, przy kosztach funkcjonowania 80,8 mln zł (zatrudnienie: 1949 etatów). Oszczędności w 2007 r. mogą wynieść ok. 15 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-21">URZĘDY PLANOWANE DO PRZEKSZTAŁCENIA</p>
        <p xml:id="div-22">Reorganizacja i stopniowa likwidacja Agencji Rynku Rolnego. Zmiana zakresu działania Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa</p>
        <p xml:id="div-23">Rząd planuje przeprowadzenie zmiany w ARR dwuetapowo: w I etapie dokonana zostanie reorganizacja Agencji, zmniejszone zostaną koszty działania m.in. poprzez 20-procentową redukcję zatrudnienia. W II etapie zadania Agencji zostaną przekazane do ARiMR, która - po reorganizacji - stanie się jedyną rolną agencją płatniczą (Agencja Rozwoju Obszarów Wiejskich). W budżecie państwa na 2006 r. przewidziano dotację budżetową dla ARiMR na poziomie 1.286 mln zł, przy wydatkach 1.952 mln zł (zatrudnienie: 10313 etatów), a dla ARR - 153 mln zł, przy wydatkach na poziomie 154,4 mln zł (zatrudnienie: 1385 etatów). Oszczędności w 2007 r. mogą wynieść ok. 50 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-24">Połączenie organów inspekcyjnych</p>
        <p xml:id="div-25">Scalenie kilkunastu dotychczasowych organów inspekcyjnych w 2 zintegrowane inspekcje:</p>
        <p xml:id="div-26">a) Inspekcję Bezpieczeństwa Żywności - nadzorowaną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w skład której wejdą: Inspekcja Weterynaryjna, Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Oszczędności w 2007 r. mogą wynieść ok. 3 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-27">b) Inspekcję Transportu - nadzorowaną przez Ministra Transportu i Budownictwa, w skład której wejdą: Inspekcja Transportu Drogowego, Urząd Transportu Kolejowego oraz Urząd Żeglugi Śródlądowej. Oszczędności w 2007 r. mogą wynieść ok. 6 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-28">Ponadto zadania Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej przejmie Minister Zdrowia. Oszczędności mogą wynieść ok. 1 mln zł (w budżecie na 2006 r. zapisano 12,7 mln zł na PIF).</p>
        <p xml:id="div-29">Połączenie Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z Głównym Urzędem Miar</p>
        <p xml:id="div-30">Połączenie PKN i GUM zredukuje liczbę kierowniczych stanowisk i zatrudnienia w biurach zajmujących się obsługą tych urzędów. W budżecie państwa na 2006 r. przewidziano na funkcjonowanie GUM kwotę 110,6 mln zł, zaś na działalność PKN kwotę 34,6 mln zł. Oszczędności w 2007 r. mogą wynieść ok. 5 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-31">Połączenie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego z Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii</p>
        <p xml:id="div-32">Połączenie GUNB z GUGiK umożliwi stworzenie jednej struktury do realizowania powierzonych zadań. Zredukuje liczbę stanowisk kierowniczych i zatrudnienia w biurach zajmujących się ich obsługą. W 2006 r. przewidziano na funkcjonowanie GUGiK kwotę 16,1 mln zł, zaś na działalność w zakresie nadzoru budowlanego 14,2 mln zł. Oszczędności w 2007 r. mogą wynieść ok. 3 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-33">Połączenie urzędów nadzoru finansowego</p>
        <p xml:id="div-34">Konsolidacja Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych, Komisji Papierów Wartościowych i Giełd oraz Komisji Nadzoru Bankowego w Urząd Nadzoru Finansowego. Oszczędności w 2007 r. mogą wynieść 5 mln zł. Rada Ministrów w dniu 28 marca 2006 r. przyjęła odpowiedni projekt ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym.</p>
        <p xml:id="div-35">DZIAŁANIA NA RZECZ ZMNIEJSZENIA WYDATKÓW NA OBSŁUGĘ ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ</p>
        <p xml:id="div-36">Racjonalizacja zatrudnienia w administracji rządowej</p>
        <p xml:id="div-37">Planowane jest zmniejszenie zatrudnienia w korpusie służby cywilnej o 5% Pozwoli to na odzyskanie 5900 etatów, co da oszczędności w wysokości ok. 17,7 mln zł miesięcznie. Osobną kwestią będą oszczędności z tytułu tzw. pochodnych (tj. składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy), które wyniosą ok. 3,4 mln zł miesięcznie. Łącznie oszczędności w roku 2007 powinny wynieść ok. 250 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-38">Wymaga to zaplanowania zmniejszenia wydatków na wynagrodzenia w budżecie na rok 2007 i wypowiedzenia pracownikom stosunków pracy w II połowie 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-39">Zbycie ośrodków wypoczynkowych, szkoleniowo-wypoczynkowych, szkoleniowych działających przy 70 urzędach administracji rządowej</p>
        <p xml:id="div-40">W zasobach urzędów administracji rządowej znajdują się 93 ośrodki o charakterze wypoczynkowym, wypoczynkowo-szkoleniowym i szkoleniowym. Ponadto ośrodki tego typu znajdują się w dyspozycji jednostek podległych i nadzorowanych. 7 lutego br. Rada Ministrów przyjęła uchwałę nr 15/2006 w sprawie podjęcia działań w odniesieniu do tych ośrodków. Dokument zobowiązuje ministrów, organy centralnej administracji rządowej im podległe, wojewodów oraz jednostki sektora finansów publicznych, utworzone przez te organy, a także organy rządowej administracji zespolonej i niezespolonej do podjęcia działań w zakresie wyzbycia się ww. ośrodków. W KPRM podjęto już działania zmierzające do wygaszania trwałego zarządu na nieruchomościach w Małej Wsi i Rybakach. Szacunkowa kwota oszczędności: ok. 7 mln zł rocznie (od 2007 r.) z tytułu samych działań oszczędnościowych. Trwają prace nad oszacowaniem skutków wyzbycia się majątku, którego wartość wynosi ok. 373 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-41">Restrukturyzacja Gospodarstw Pomocniczych przy 70 urzędach administracji rządowej</p>
        <p xml:id="div-42">Znaczącą część usług świadczonych przez GP stanowią tzw. usługi ˝zbywalne˝, które mogą zapewnić podmioty zewnętrzne. Prowadzona jest analiza pod kątem możliwości wyodrębnienia takiej kategorii usług w 36 urzędach. Na tej podstawie, z zachowaniem wszelkich wymogów prawnych oraz bezpieczeństwa, wyodrębniony zostanie katalog usług ˝zbywalnych˝, które zostaną zastąpione outsourcingiem oraz katalog usług ˝niezbywalnych˝, wynikających ze specyfiki danego urzędu. Ten rodzaj usług byłby wykonywany w ramach urzędów, co pozwoliłoby na likwidację Gospodarstw Pomocniczych, a tym samym uzyskanie dodatkowych oszczędności (oprócz niższych kosztów wykonywania usług ˝na zewnątrz˝) wynikających z ograniczenia zatrudnienia. Szacunkowa kwota oszczędności: ok. 50-80 mln zł rocznie (od 2007 r.).</p>
        <p xml:id="div-43">Obniżenie kosztów użytkowania służbowych samochodów osobowych</p>
        <p xml:id="div-44">Po dokonaniu szczegółowej oceny taboru (pod względem wieku i kosztów eksploatacji, tj. serwisu, paliwa itp.) stopniowo będą sprzedawane najbardziej kosztochłonne samochody, ograniczono także planowane zakupy. Wprowadzony zostanie także system centralnych zamówień paliwa (dla ministerstw i urzędów centralnych).</p>
        <p xml:id="div-45">Szacunkowa kwota oszczędności: ok. 6 mln zł rocznie z tytułu obniżenia kosztów eksploatacji najbardziej kosztochłonnych samochodów oraz centralnych zamówień paliwa, ok. 7,7 mln zł rocznie z tytułu sprzedaży samochodów oraz ograniczenia liczby kierowców.</p>
        <p xml:id="div-46">Obniżenie kosztów użytkowania telefonów komórkowych i stacjonarnych</p>
        <p xml:id="div-47">Podjęto działania prowadzące do ograniczenia wydatków administracji publicznej na usługi telekomunikacyjne. Pozwoli to osiągnąć 20-40% oszczędności w stosunku do aktualnych kosztów telekomunikacyjnych. Obniżka kosztów telekomunikacyjnych ma objąć koszty usług w sieciach komórkowych, stacjonarnych, transmisji danych oraz dostępu do Internetu. Minister Transportu i Budownictwa prowadzi prace nad opracowaniem warunków zakupu w drodze przetargu usług telekomunikacyjnych dla całej administracji państwowej jako zbiorowego klienta. Jednocześnie Premier wydał zalecenie wszystkim jednostkom powstrzymania się lub ograniczenia zawierania nowych umów na usługi telekomunikacyjne. Szacunkowa kwota oszczędności: 2-4 mln zł rocznie dla telefonii komórkowej, 5-11,4 mln zł rocznie dla telefonii stacjonarnej.</p>
        <p xml:id="div-48">Zmniejszenie liczby państwowych stanowisk kierowniczych w urzędach administracji rządowej</p>
        <p xml:id="div-49">Planowana jest likwidacja 14 z 28 obecnie obsadzonych stanowisk zastępców kierowników urzędów centralnych. Według stanu na dzień 3 marca 2006 r. koszt miesięcznego wynagrodzenia ogółem na stanowisku zastępcy kierownika urzędu centralnego kształtuje się na poziomie 10.360,50 zł (uwzględniono kwotę bazową ustaloną dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w ustawie budżetowej na 2006 r.). Szacunkowa kwota oszczędności: ok. 1,6 mln zł w 2006 r. w skali 9 miesięcy (ok. 174 tys. zł w skali miesiąca).</p>
        <p xml:id="div-50">Ponadto w poszczególnych urzędach trwają prace, których efektem w 2006 r. lub w latach kolejnych (począwszy od 2007 r.) będzie racjonalizacja wydatków ponoszonych na administrację publiczną oraz zwiększenie jej efektywności. I tak:</p>
        <p xml:id="div-51">Ministerstwo Finansów:</p>
        <p xml:id="div-52">1. Opracowało propozycje wdrażania budżetu zadaniowego, które zostały przedstawione w załączniku nr 7 Raportu z prac Międzyresortowego Zespołu do Spraw Realizacji Programu ˝Tanie Państwo˝, który załączam do niniejszej odpowiedzi (załącznik nr 1*)).</p>
        <p xml:id="div-53">2. Pracuje nad rozwiązaniami w zakresie polityki fiskalnej, które obejmą zmiany po stronie zarówno dochodowej (reforma systemu podatkowego), jak i wydatkowej budżetu państwa. Należy podkreślić, że nowe rozwiązania wypracowane w najbliższych miesiącach znajdą odzwierciedlenie w budżecie na rok 2007 oraz w aktualizacji Programu Konwergencji planowanej na grudzień 2006 r. Intencją, jaka przyświeca wprowadzeniu wspomnianych rozwiązań, jest m.in.:</p>
        <p xml:id="div-54">a) restrykcyjne przestrzeganie zasady ˝zakotwiczenia˝ deficytu budżetu państwa na poziomie 30 mld zł,</p>
        <p xml:id="div-55">b) poprawa stanu finansów publicznych i sposobu zarządzania nimi, tj. m.in. racjonalizacja wydatków publicznych na administrację oraz zwiększenie kontroli nad środkami publicznymi.</p>
        <p xml:id="div-56">3. Ministerstwo Finansów przygotowuje także projekt nowej ustawy o finansach publicznych, której konstrukcja ma zapewnić znaczne podniesienie możliwości kontrolowania przez resort finansów przepływu środków publicznych w sektorze.</p>
        <p xml:id="div-57">Minister Finansów jako naczelny organ administracji rządowej właściwy m.in. w zakresie finansów publicznych odpowiada przede wszystkim za realizację zadań nałożonych nań przez rząd oraz dba o stabilność sektora finansów publicznych (poziom deficytu budżetowego oraz długu publicznego) głównie poprzez wykonywanie zapisów ustawy o finansach publicznych oraz Konstytucji RP. Wdrażanie rozwiązań przewidywanych do realizacji w zakresie prowadzonych przez Ministerstwo Finansów prac mających na celu ograniczenie i racjonalizację wydatków administracji publicznej oraz zwiększenie jej efektywności wymaga ich implementacji w projektach aktów prawnych, uzgodnień z partnerami społecznymi, a następnie akceptacji przez parlament i Prezydenta.</p>
        <p xml:id="div-58">Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji:</p>
        <p xml:id="div-59">1. Weryfikacji poddana została struktura urzędów wojewódzkich, sposób działania poszczególnych komórek organizacyjnych pod kątem wydajności pracy, w tym liczby załatwionych spraw, liczby spraw w toku oraz przeciętnego okresu oczekiwania na załatwienie sprawy, a także wydatki ponoszone na utrzymanie urzędów, ze szczególnym naciskiem na zmniejszenie obciążeń budżetowych w zakresie: wyposażenia pracowników, wykorzystania samochodów służbowych i telefonów, wynajmowania nieruchomości będących w użytkowaniu urzędów wojewódzkich i ich remontów.</p>
        <p xml:id="div-60">Ze wstępnych szacunków wynika, iż z już przeprowadzonych działań, jak i tych, które będą wdrażane do końca 2006 r., możliwe są do uzyskania oszczędności na poziomie ok. 16,5 mln zł. Wynikają one m.in. z redukcji stanowisk II wicewojewodów, etatów, redukcji kosztów użytkowania służbowych telefonów komórkowych oraz służbowych samochodów. Należy zaznaczyć, iż kwota ta jest kwotą otwartą, co wynika m.in. z uwarunkowania dokonania niektórych oszczędności wprowadzeniem nowego statutu oraz z rozciągnięcia w czasie procesu decyzyjnego dotyczącego niektórych zmian, np. dotyczących wygaśnięcia trwałego zarządu czy dzierżawy ośrodków wypoczynkowych.</p>
        <p xml:id="div-61">Niektóre zmiany nie powodują powstania oszczędności wyłączenie w 2006 r., lecz generują oszczędności w dłuższej perspektywie czasowej (np. przekazanie mienia czy likwidacja stanowisk) albo posiadają stały charakter (jak np. wyzbycie się ośrodków wypoczynkowych). Istotne jest również, że obecnie przygotowywane są programy oszczędnościowe na kolejne lata. Przykładowo realizację programu oszczędnościowego w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim podzielono na dwa etapy: I etap obejmuje działania już podjęte oraz działania, które będą podjęte do końca kwietnia 2006 r. Ponieważ na tym etapie przewiduje się głównie redukcję etatów, faktyczne oszczędności pojawią się z opóźnieniem wynikającym m.in. z konieczności wypłacania odpraw zwalnianym pracownikom. Wojewoda Śląski przewiduje, że realizacja I etapu programu oszczędnościowego spowoduje powstanie oszczędności w wysokości ok. 6.554.953 zł (w tym 2.500.000 zł poprzez wprowadzenie ograniczeń w budżecie Wojewody oraz 4.054.953 zł poprzez wykorzystanie środków pochodzących z funduszy strukturalnych).</p>
        <p xml:id="div-62">W odniesieniu do redukcji etatów należy zaznaczyć, że dotyczy ona również stanowisk kierowniczych.</p>
        <p xml:id="div-63">Zmniejszenie liczby funkcji kierowniczych:</p>
        <p xml:id="div-64">a) likwidacja stanowiska wicewojewody w województwie dolnośląskim oraz województwie łódzkim, czego efektem jest oszczędność ok. 260.000 zł w skali roku w każdym z tych województw),</p>
        <p xml:id="div-65">b) zamiar likwidacji 7 stanowisk zastępców dyrektorów wydziałów w tym samym województwie, co spowodowałoby oszczędność ok. 576.285 zł,</p>
        <p xml:id="div-66">c) zamiar likwidacji 9 stanowisk zastępców dyrektorów w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim, co spowoduje zaoszczędzenie kwoty ok. 750.000 zł,</p>
        <p xml:id="div-67">d) zamiar likwidacji 3 stanowisk zastępców dyrektorów w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim,</p>
        <p xml:id="div-68">e) zamiar likwidacji w sumie 7 stanowisk dyrektorskich w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim, podobnie w Zachodniopomorskim UW.</p>
        <p xml:id="div-69">Roczny koszt utrzymania jednego stanowiska zastępcy dyrektora wyniósł w 2005 r. średnio ok. 80.000 zł (jest to koszt brutto wraz ze składkami, które odprowadza urząd. Na koszt ten składają się: wynagrodzenia, trzynastki, nagrody).</p>
        <p xml:id="div-70">Zadania realizowane przez pracowników urzędów wojewódzkich można podzielić na zadania merytoryczne (główne), związane bezpośrednio z realizacją kompetencji wojewody takich jak np. wydawanie decyzji, opinii, prowadzenie kontroli itp., oraz na zadania obsługowe (wspomagające), które związane są z zapewnieniem funkcjonowania urzędu. Liczba stanowisk obsługowych ma zostać w urzędach wojewódzkich stopniowo ograniczona poprzez likwidację etatów lub też poprzez przesunięcie osób zajmujących stanowiska obsługowe do realizacji zadań merytorycznych.</p>
        <p xml:id="div-71">Ponadto oszczędności w województwach polegają na wprowadzeniu zmniejszenia kosztów utrzymania urzędów m.in. w wyniku redukcji kosztów użytkowania samochodów służbowych, wydatków na opłatę przyznanych ryczałtów samochodowych, usług telekomunikacyjnych (w tym z tytułu ograniczenia ilości i wysokości limitów przyznanych pracownikom na rozmowy telefoniczne i ryczałtów na rozmowy prywatne z telefonów służbowych), wyjazdów służbowych (delegacji), kosztów szkoleń, prenumeraty prasy, rezygnacji z zakupu ulgowych biletów kolejowych (przykładowo w ciągu kilku ostatnich lat dokonywano zakupu ulgowych biletów kolejowych dla wszystkich pracowników Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, co generowało w 2005 r. koszty w wysokości 200.000 zł).</p>
        <p xml:id="div-72">W Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim oszczędności z tytułu zmniejszenia kosztów utrzymania urzędu mają przynieść w 2006 r. 825.322 zł. Zmniejszenie kosztów działania dotyczy również zespolonych służb, inspekcji i straży na szczeblu wojewódzkim.</p>
        <p xml:id="div-73">Ponadto trwają prace nad ramowym statutem urzędów wojewódzkich, który ze względu na łączenie niektórych komórek generować będzie oszczędności.</p>
        <p xml:id="div-74">2. W MSWiA trwają również prace nad racjonalizacją zakupów informatycznych m.in. poprzez wykorzystanie dotychczasowych doświadczeń (Raportu z przeglądu publicznych systemów teleinformatycznych w poszczególnych resortach administracji rządowej - z października 2004 r. - oraz rekomendacji w zakresie strategii rozwoju sieci teleinformatycznej administracji rządowej na terenie Warszawy - z grudnia 2003 r.).</p>
        <p xml:id="div-75">3. MSWiA prowadzi na bieżąco prace mające na celu ograniczenie i racjonalizację wydatków w resorcie. Planuje się m.in. znaczną redukcję etatów, tj. zmniejszenie zatrudnienia ogółem o ok. 25%, co daje ok. 250 etatów, w okresie od 1 listopada 2005 r. do 30 czerwca 2006 r. Zamierza się również zmniejszenie liczby stanowisk kierowniczych, w tym przede wszystkim zastępców dyrektorów, w poszczególnych komórkach organizacyjnych. Przyjęcie zasady, że w niewielkich komórkach organizacyjnych funkcję zastępcy dyrektora pełnić będzie wskazany przez dyrektora naczelnik wydziału oraz że likwiduje się stanowiska naczelników wydziałów. Dane dotyczące tej kwestii zawarte są w załączniku do niniejszego pisma (załącznik nr 2 do niniejszej odpowiedzi*)).</p>
        <p xml:id="div-76">Należy generalnie podkreślić, iż obecnie trwają intensywne prace nad stworzeniem opisów stanowisk oraz wartościowania stanowisk pracy w urzędach administracji rządowej w celu wprowadzenia standaryzacji.</p>
        <p xml:id="div-77">Pyt. 2</p>
        <p xml:id="div-78">Jak ma się do realizacji taniego państwa tworzenie nowych urzędów, instytucji czy agencji rządowych?</p>
        <p xml:id="div-79">Biorąc pod uwagę zapowiedzi Premiera w exposé, dotyczące powołania nowych instytucji, których celem jest rozwiązanie istotnych problemów w kraju, szczególnie korupcji, uprzejmie informuję, że w chwili obecnej trwają pracę nad powołaniem następujących urzędów i instytucji:</p>
        <p xml:id="div-80">Centralne Biuro Antykorupcyjne</p>
        <p xml:id="div-81">Powstanie Centralnego Biura Antykorpucyjnego (CBA) wynika z priorytetów rządu określonych w exposé Premiera Kazimierza Marcinkiewicza w dniu 10 listopada 2005 r. Prezes Rady Ministrów w swoim wystąpieniu zadeklarował, że najistotniejszym elementem programu rządu jest naprawa państwa, której istotnym elementem jest zwalczanie korupcji.</p>
        <p xml:id="div-82">Konsekwencją określenia kwestii zwalczania korupcji, jednego z kluczowych obszarów działań rządu, było powołanie w dniu 15 listopada 2005 r. na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów Pełnomocnika Rządu do Spraw Opracowania Programu Zwalczania Nadużyć w Instytucjach Publicznych, którego zadaniem jest m.in. opracowanie programu zwalczania nadużyć w instytucjach publicznych, w tym w instytucjach samorządu terytorialnego oraz działalności godzącej w istotne interesy finansowe państwa, a zwłaszcza inicjowanie i koordynowanie prac zmierzających do przebudowy centralnej administracji rządowej i utworzenia urzędu do zwalczania nadużyć w instytucjach publicznych. Efektem powyższych działań było przyjęcie przez Radę Ministrów projektu ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, która w chwili obecnej jest przedmiotem prac Sejmu RP.</p>
        <p xml:id="div-83">Zgodnie z projektem ustawy w kształcie przygotowanym przez Radę Ministrów, Centralne Biuro Antykorupcyjne ma być służbą specjalną do spraw zwalczania korupcji w instytucjach państwowych i samorządzie terytorialnym oraz życiu publicznym i gospodarczym, a także działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa. Zasadniczym celem działania CBA będzie walka z nadużywaniem władzy i wykorzystywaniem uprzywilejowanej pozycji do osiągania korzyści osobistych i majątkowych.</p>
        <p xml:id="div-84">Zgodnie z projektem rządowym na czele CBA będzie stał Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego powoływany i odwoływany na czteroletnią kadencję przez Prezesa Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kolegium do Spraw Służb Specjalnych oraz sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Wprowadzenie kadencyjności na tym stanowisku to propozycja, która ma gwarantować niezależność CBA od bieżących wpływów o nacisków politycznych.</p>
        <p xml:id="div-85">Narodowy Instytut Wychowania</p>
        <p xml:id="div-86">W chwili obecnej Rada Ministrów prowadzi prace nad projektem ustawy o Narodowym Instytucie Wychowania. Celem powyższej inicjatywy ustawodawczej jest stworzenie krajowego centrum upowszechniania wiedzy o wychowaniu oraz koordynacja programów i inicjatyw w sferze wychowania. Kompleksowe podejście do wychowania będzie wyróżniało Instytut na tle obecnie działających instytucji, które wychowanie traktują zbyt jednostronnie albo marginalnie.</p>
        <p xml:id="div-87">Powołanie instytucji o tym charakterze ma na celu przełamanie kryzysu wychowawczego w naszym kraju. Wynika także z przekonania, że wychowanie młodego pokolenia jest zadaniem nie tylko rodziny i szkoły, ale także państwa, do którego obowiązków należy stwarzanie właściwych warunków, w których odbywa się wychowanie, oraz wspomaganie rodzin i instytucji zajmujących się wychowaniem młodzieży.</p>
        <p xml:id="div-88">Do kompetencji Narodowego Instytutu Wychowania należeć będzie m.in.: opracowanie i upowszechnianie długofalowej strategii wychowania, inicjowanie debat publicznych dotyczących wychowania młodzieży, promowanie sylwetek wybitnych osobistości jako powszechnie akceptowanych wzorców osobowych, wspieranie młodzieżowych ruchów i organizacji o charakterze społeczno-wychowawczym, w tym zwłaszcza wszelkich form młodzieżowych, samopomocy koleżeńskiej, promowanie samorządności uczniów.</p>
        <p xml:id="div-89">Podmiotem odpowiedzialnym za przygotowania założeń Narodowego Instytutu Wychowania jest Minister Edukacji i Nauki.</p>
        <p xml:id="div-90">Polska Agencja Handlu i Inwestycji</p>
        <p xml:id="div-91">Projekt ustawy o Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 11 kwietnia br. Zgodnie z projektem rządowym agencja zajmować się będzie promocją polskiej gospodarki za granicą, rozwojem eksportu, wspieraniem napływu inwestycji zagranicznych do Polski oraz polskich inwestycji za granicą, a także udzielaniem wsparcia finansowego inwestującym przedsiębiorcom.</p>
        <p xml:id="div-92">Głównym celem powołania Agencji jest uregulowanie zagadnień promocji polskiej gospodarki i przedsiębiorców za granicą, a także przyciągania inwestycji zagranicznych do naszego kraju. Nowa agencja przejmie zadania Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.</p>
        <p xml:id="div-93">Pyt. 3</p>
        <p xml:id="div-94">Dlaczego rząd, realizując program taniego państwa, zwiększył nakłady na administrację rządową?</p>
        <p xml:id="div-95">W ustawie budżetowej na 2006 r. zakłada się wzrost wydatków w dziale 750 - Administracja publiczna o 3,4% w porównaniu z ustawą budżetową na 2005 r. Wzrost wydatków planowanych na 2006 r. wynika głównie z:</p>
        <p xml:id="div-96">a) wzmocnienia urzędów w celu umożliwienia absorpcji środków Unii Europejskiej (Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi),</p>
        <p xml:id="div-97">b) utworzenia nowych ministerstw: Ministerstwa Sportu (przy jednoczesnej likwidacji Polskiej Konfederacji Sportu) i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego,</p>
        <p xml:id="div-98">c) zwiększenia zatrudnienia: głównie na skutek podjętych w 2005 r. uchwał Rady Ministrów w sprawie podziału rezerwy celowej na zmiany organizacyjne i nowe zadania,</p>
        <p xml:id="div-99">d) przyznania dodatkowych środków na pełne sfinansowanie w 2006 r. składek do organizacji międzynarodowych (Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Środowiska),</p>
        <p xml:id="div-100">e) zwiększenia wydatków związanych z prefinansowaniem i współfinansowaniem z budżetu państwa projektów i programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej (m.in. Ministerstwa: Rozwoju Regionalnego, Gospodarki, Spraw Wewnętrznych i Administracji, Finansów, Transportu i Budownictwa oraz Urzędu Służby Cywilnej i budżety wojewodów),</p>
        <p xml:id="div-101">f) zwiększenia wydatków na finansowanie badań statystycznych oraz pozostałych potrzeb służb statystyki publicznej (GUS),</p>
        <p xml:id="div-102">g) wdrożenia i utrzymania systemu wydawania paszportów biometrycznych (MSWiA),</p>
        <p xml:id="div-103">h) sfinansowania skutków wejścia w życie ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenia dyscypliny finansów publicznych (RIO).</p>
        <p xml:id="div-104">W związku z tym, że poziom wydatków na administrację publiczną pozostaje wysoki, Zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów Nr 110 z dnia 4 listopada 2005 r. utworzony został w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Międzyresortowy Zespół do Spraw Realizacji Programu ˝Tanie Państwo˝. W ramach jego prac przygotowywane są rozwiązania mające na celu ograniczenie wydatków w administracji rządowej oraz usprawnienia jej działania. Efekty finansowe realizacji znacznej części zadań pojawią się w 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-105">Pyt. 4</p>
        <p xml:id="div-106">Czy nadal, po zmianie Konstytucji, rząd widzi potrzebę likwidacji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Rady Polityki Pieniężnej?</p>
        <p xml:id="div-107">Zarówno w programie rządu ˝Solidarne Państwo˝, jak i w exposé Prezesa Rady Ministrów nie znalazła się informacja na temat planowanej zmiany Konstytucji RP.</p>
        <p xml:id="div-108">W celu wprowadzenia ewentualnych zmian w ustawie zasadniczej niezbędny jest szeroki consensus w parlamencie RP, zarówno w kwestii dotyczącej likwidacji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, jak i Rady Polityki Pieniężnej. W chwili obecnej takie porozumienie nie jest możliwe.</p>
        <p xml:id="div-109">Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów</p>
        <p xml:id="div-110">Mariusz Błaszczak</p>
        <p xml:id="div-111">Warszawa, dnia 26 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>