text_structure.xml
7.26 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przesłane przy pismie z 31 marca br. znak SPS-024-815/06 zapytanie posła Daniela Pawłowca oraz grupy posłów LPR w sprawie wprowadzenia ułatwień osobom rozpoczynającym działalność gospodarczą, uprzejmie przekazuję następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Minister Gospodarki, jako odpowiedzialny za regulacje związane z wykonywaniem działalności gospodarczej w Polsce w pełni zgadza się z posłami, iż przepisy te powinny być przejrzyste i jednoznaczne. W związku z tym w resorcie trwają prace nad propozycjami ich nowelizacji. W zakresie pytań pierwszego i trzeciego, tj. przepisów związanych z zakładaniem firm oraz kształtujących zasady wykonywania działalności gospodarczej, uprzejmie informuję, iż kwestie te są regulowane ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.). Ustawa ta obowiązuje od sierpnia 2004 r. i została jednoznacznie przychylnie przyjęta przez środowisko gospodarcze. Niemniej jednak niektóre jej przepisy budzą uzasadnione wątpliwości i wymagają nowelizacji. W związku z tym resort gospodarki opracował projekt zmiany tej ustawy, który powinien zostać przedłożony Radzie Ministrów w czerwcu bieżącego roku. Jego założenia zostały zaakceptowane przez Kierownictwo Ministerstwa, aktualnie projekt został przekazany do uzgodnień wewnętrznych. Zasadnicza jego część przewiduje znaczne uproszczenie przepisów regulujących rozpoczynanie działalności gospodarczej oraz radykalne ograniczenie procedur rejestracyjnych. W ich wyniku założenie firmy przez osobę fizyczną będzie ograniczać się jedynie do złożenia odpowiedniego oświadczenia. Pozostałe formalności zostaną wykonane przez same urzędy, bez angażowania przedsiębiorcy. Będzie to urzeczywistnienie tzw. zasady jednego okienka.</p>
<p xml:id="div-3">Projektowane zmiany dotyczą również Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej, tj. systemu informacyjnego o wszystkich przedsiębiorcach działających w Polsce. Proponuje się, aby każdy mógł uzyskać podstawowe informacje o dowolnym przedsiębiorcy za pośrednictwem strony internetowej. Projekt zawiera także propozycję wprowadzenia instytucji czasowego zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Postulaty w tym zakresie od dawna zgłaszają organizacje przedsiębiorców. Zmiany we wskazanym zakresie powinny wejść w życie 1 października 2007 r. Taki też termin pełnego uruchomienia Centralnej Informacji został pierwotnie zaplanowany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.</p>
<p xml:id="div-4">Druga grupa projektowanych zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej dotyczy zasad przeprowadzania kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Obecne przepisy, choć uporządkowały zasady obowiązujące w tym zakresie, wymagają jednak korekt. W szczególności dotyczą one uelastycznienia zasad prowadzenia przez przedsiębiorcę książki kontroli (w tym umożliwienie prowadzenia jej w systemie teleinformatycznym), prowadzenia kontroli działalności przedsiębiorców posiadających wiele miejsc wykonywania działalności gospodarczej oraz pobierania próbek towarów. Pozostałe zaproponowane zmiany ustawy mają charakter redakcyjny. Proponuje się, aby wskazana wyżej druga grupa zmian ustawy o swobodzie działalności gospodarczej weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.</p>
<p xml:id="div-5">Natomiast w zakresie pytania drugiego, czyli stworzenia specjalnych ofert kredytowych dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają działalność, uprzejmie informuję, iż ułatwianie przedsiębiorcom dostępu do kapitału jest jednym z priorytetów polityki gospodarczej rządu. Od 2002 r. realizowany jest rządowy program rozbudowy systemu funduszy pożyczkowych i poręczeniowych dla małych i średnich przedsiębiorstw nazwany ˝Kapitał dla przedsiębiorczych˝. Celem programu jest zbudowanie efektywnej sieci instytucji finansowych, składającej się z silnych funduszy regionalnych oraz równomiernie rozłożonych na terenie całej Polski funduszy lokalnych. Dzięki realizacji tego programu, który został wsparty znacznymi środkami publicznymi, systematycznie zwiększa się ilość instytucji finansowych, wielkość dostępnego kapitału oraz wielkość akcji pożyczkowej i poręczeniowej funduszy. Źródłem dokapitalizowania funduszy pożyczkowych i poręczeniowych są środki budżetowe, środki Phare, środki będące w dyspozycji jednostek samorządu terytorialnego, środki finansowe pochodzące ze sprzedaży przekazanych nieodpłatnie Bankowi Gospodarstwa Krajowego akcji i udziałów Skarbu Państwa (tzw. resztówki), a od 2004 r. fundusze strukturalne Unii Europejskiej dostępne w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (działania 1.2.1 i 1.2.2).</p>
<p xml:id="div-6">Fundusze pożyczkowe. Fundusze pożyczkowe udzielając wsparcia finansowego w postaci pożyczek przygotowują mikro i małych przedsiębiorców do efektywnego finansowania w przyszłości ze strony systemu bankowego. Dzięki temu finansowaniu fundusze pożyczkowe starają się kreować dobrą historię pożyczkową, tak istotną dla finansowania dalszego rozwoju MSP przez system bankowy. Dla wielu lokalnych, początkujących przedsiębiorców fundusze pożyczkowe stanowią jedyną szansę zaistnienia na rynku, trwania i lokalnego rozwoju. Na koniec czerwca 2005 r. działało w Polsce 76 funduszy pożyczkowych, w tym 5 o zasięgu krajowym, 47 o zasięgu regionalnym i 24 o zasięgu lokalnym. Fundusze te począwszy od 1992 r. udzieliły ponad 100 tysięcy pożyczek i przyczyniły się do powstania ok. 38 tysięcy nowych miejsc pracy. Ich kapitał wzrósł z 361,3 mln zł w 2001 r. do kwoty 468,4 mln zł na koniec czerwca 2005 r. Do marca 2006 r., w wyniku trzech rund aplikacyjnych do SPO WKP, dofinansowanie na powiększenie kapitału funduszy mikropożyczkowych zostało przyznane 53 projektom na łączną kwotę ok. 346 mln zł.</p>
<p xml:id="div-7">Fundusze poręczeń kredytowych. Dostęp do finansowania zewnętrznego w postaci kredytów i pożyczek ułatwiają przedsiębiorcom również fundusze poręczeń kredytowych. Poręczenia oferowane przez fundusze stanowią zabezpieczenie spłaty kredytu zaciąganego przez przedsiębiorcę. W Polsce funkcjonuje 61 funduszy poręczeń kredytowych, w tym 13 funduszy regionalnych i 48 lokalnych. Fundusze począwszy od 1994 r. udzieliły ponad 8 tysięcy poręczeń. Blisko 3 poręczeń trafia do mikroprzedsiębiorców. Do marca 2006 r., w wyniku trzech rund aplikacyjnych do SPO WKP, dofinansowanie na powiększenie kapitału funduszy poręczeniowych zostało przyznane 39 projektom na łączną kwotę ok. 366,5 mln zł.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Minister</p>
<p xml:id="div-10">Piotr Grzegorz Woźniak</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 20 kwietnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>