text_structure.xml
4.18 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W odpowiedzi na zapytanie posła Daniela Pawłowca oraz grupy posłów LPR w sprawie działań rządu mających na celu poprawę sytuacji materialnej młodych rodzin przekazaną pismem z dnia 31 marca 2006 r., znak: SPS-024-814/06, zgodnie ze swą właściwością udzielam następującej odpowiedzi na pytanie trzecie zawarte w ww. interpelacji:</p>
<p xml:id="div-2">Jeśli chodzi o staże, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.), to zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy bezrobotnego do 25 roku życia starosta może skierować do odbycia u pracodawcy stażu przez okres nieprzekraczający 12 miesięcy. Ponadto, w myśl art. 53 ust. 2 ustawy, wyżej cytowany przepis stosuje się odpowiednio do bezrobotnego, który nie ukończył 27 roku życia, w okresie 12 miesięcy od dnia określonego w dyplomie, świadectwie lub innym dokumencie poświadczającym ukończenie szkoły wyższej. Należy przez to rozumieć, iż starosta może skierować do odbycia stażu u pracodawcy oprócz bezrobotnego do 25 roku życia także bezrobotnego, który nie ukończył 27 roku życia, jeśli od dnia określonego w dyplomie, świadectwie lub innym dokumencie poświadczającym ukończenie szkoły wyższej nie upłynęło 12 miesięcy.</p>
<p xml:id="div-3">W cytowanej ustawie ˝staż˝ został zdefiniowany jako nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy, przez wykonywanie zadań w miejscu pracy, bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą (art. 2 ust. 1 pkt 34). A zatem celem skierowania do odbycia stażu jest umożliwienie osobie bezrobotnej nabycia umiejętności praktycznych i zdobycie doświadczenia zawodowego w rzeczywistych warunkach pracy. W ten sposób młodzi bezrobotni mogą uzyskać tak cenione w dzisiejszych czasach przez pracodawców doświadczenie zawodowe i poprawić swoją sytuację na rynku pracy.</p>
<p xml:id="div-4">Zgodnie z art. 53 ust. 4 ustawy staż jest realizowany na podstawie umowy zawartej przez starostę z pracodawcą, według programu określonego w umowie. W trakcie odbywania stażu młody bezrobotny otrzymuje stypendium w wysokości zasiłku dla bezrobotnych, wypłacane przez starostę ze środków Funduszu Pracy. Starosta opłaca także składki na ubezpieczenie społeczne od wypłaconych stypendiów. Warto także podkreślić, iż pracodawca po zakończeniu realizacji programu stażu, wydaje bezrobotnemu opinię zawierającą informacje o zadaniach realizowanych przez bezrobotnego i umiejętnościach praktycznych pozyskanych w trakcie stażu. Starosta natomiast na podstawie tej opinii i po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z przebiegu stażu, do którego sporządzenia zobowiązany jest bezrobotny, wydaje bezrobotnemu zaświadczenie o odbyciu stażu. Dokumenty te mogą stanowić istotną wskazówkę dla przyszłego pracodawcy, o rodzaju podejmowanych przez młodego człowieka prac i nabytych umiejętnościach praktycznych. Szczegółowe warunki odbywania stażu przez bezrobotnych określa rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy. (Dz.U. Nr 185, poz. 1912, z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-5">W 2005 r. program stażu ukończyło 135 417 osób bezrobotnych, a w okresie 3 miesięcy od ukończenia stażu 43% z nich, to jest 58 507 osób, podjęło pracę. W populacji młodych bezrobotnych 20% uczestniczyło w stażu. Można więc stwierdzić, że efektywność tego instrumentu rynku pracy jest stosunkowo wysoka. Jednak Ministerstwo czyni ciągłe starania w celu podniesienia efektywności tej, jak i innych form aktywizacji osób bezrobotnych.</p>
<p xml:id="div-6">Minister</p>
<p xml:id="div-7">Krzysztof Michałkiewicz</p>
<p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 24 kwietnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>