text_structure.xml
9.16 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 31 marca 2006 r. (sygn. SPS-024-812/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Daniela Pawłowca oraz grupy posłów LPR w sprawie funkcjonowania centralnego rejestru pojazdów i prac nad ulepszeniem systemu zabezpieczeń służących zmniejszeniu liczby kradzieży pojazdów samochodowych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Szczegółowy zakres danych gromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów określony jest w art. 80 b ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.). Do ewidencji przekazywane są m.in. dane o pojazdach i ich właścicielach, informacje o kradzieżach oraz informacje o odnalezieniu pojazdu. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 września 2001 r. w sprawie centralnej ewidencji pojazdów (Dz.U. Nr 106, poz. 1166 z późn. zm.), informacje o kradzieży pojazdu przekazuje niezwłocznie (nie później jednak niż w ciągu 3 godzin po powiadomieniu o zdarzeniu) do ewidencji, właściwa jednostka organizacyjna Policji poprzez teletransmisję. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się podmiotom wymienionym w art. 80 c ust. 1 ww. ustawy. Jednocześnie informuję, że decyzją z dnia 21 czerwca 2001 r. Komendanta Głównego Policji został powołany zespół, którego zadaniem było opracowanie Programu Zapobiegania i Zwalczania Przestępczości Samochodowej. Harmonogram wdrożeń poszczególnych zagadnień Programu rozłożony został na okres pięciu lat. Większość zadań została już zrealizowana, pozostałe są w trakcie realizacji.</p>
<p xml:id="div-3">Od maja 2003 r. w cyklach półrocznych odbywają się spotkania międzyresortowego zespołu, którego zadaniem jest monitorowanie realizacji ww. Programu. W pracach zespołu uczestniczą przedstawiciele wszystkich podmiotów, które zaangażowane były w opracowanie Programu. Propozycje zmian przyjęte w przedmiotowym Programie zostały uszeregowane w następujących segmentach:</p>
<p xml:id="div-4">- system ewidencji pojazdów i kierowców,</p>
<p xml:id="div-5">- system rejestracji pojazdów,</p>
<p xml:id="div-6">- badania techniczne pojazdu,</p>
<p xml:id="div-7">- sfera związana z ruchem pojazdów przez granice,</p>
<p xml:id="div-8">- sfera podatkowa,</p>
<p xml:id="div-9">- sfera ubezpieczeniowa,</p>
<p xml:id="div-10">- zmiany organizacyjno-prawne w sektorze ubezpieczeń,</p>
<p xml:id="div-11">- zmiany organizacyjno-prawne w Policji,</p>
<p xml:id="div-12">- inne propozycje.</p>
<p xml:id="div-13">Pośród propozycji określonych w Programie, należy wskazać na realizację najistotniejszych, tj.:</p>
<p xml:id="div-14">1. Uruchomienie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Z dniem 1 stycznia 2004 r. w MSWiA uruchomiona została Centralna Ewidencja Pojazdów i Centralna Ewidencja Kierowców. Powyższe ewidencje zbudowano w oparciu o dane z dotychczasowych Wojewódzkich Ewidencji Pojazdów, które zostały przekształcone w Wojewódzkie Kopie Bezpieczeństwa. Od czerwca 2005 r. poprzez aplikację KSIP Policja otrzymała bezpośredni dostęp do baz danych CEPiK.</p>
<p xml:id="div-15">2. Przygotowanie nowego wzoru dowodu rejestracyjnego. Na mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów (Dz.U. Nr 133, poz.1123) wprowadzono nowe dowody rejestracyjne oraz pozwolenia czasowe. Dokumenty te zostały wyposażone w szereg zabezpieczeń chroniących przed sfałszowaniem m.in. w mikrodruk, hologramy, kody przestrzenne oraz kody OCRB. Rejestracja i wyrejestrowanie pojazdów oraz inne czynności związane z dopuszczeniem pojazdu do ruchu wykonywane są w systemie teleinformatycznym.</p>
<p xml:id="div-16">3. Poszerzenie badań technicznych pojazdów o badanie autentyczności numerów nadwozia i silnika przez uprawnionych diagnostów. W dniu 1 stycznia 2004 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy badaniach. Ww. rozporządzenie określa m.in. konieczność wykonywania czynności związanych z identyfikacją pojazdu, w tym sprawdzenie zgodności faktycznych danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub innym odpowiadającym mu dokumencie oraz ustalenie danych na podstawie oględzin i badań.</p>
<p xml:id="div-17">4. Opracowanie i wdrożenie ogólnopolskiego systemu informacji o ruchu granicznym pojazdów. W nowym dowodzie rejestracyjnym wprowadzono kody, tj. przestrzenny i OCRB, z nośnikiem informacji o pojeździe. Wprowadzono także program ewidencjonowania ruchu granicznego pojazdów przekraczających granice, będący częścią zintegrowanego systemu ewidencji osób, towarów i środków transportu przekraczających granice.</p>
<p xml:id="div-18">5. Pakiet zagadnień związanych z sferą podatkową, w tym m.in.:</p>
<p xml:id="div-19">- wyłączenie z opodatkowania w formie karty podatkowej działalności gospodarczej w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów. Ze zmienionego z dniem 1 stycznia 2003 r. przepisu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej nie mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową w zakresie handlu detalicznego częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;</p>
<p xml:id="div-20">- nałożenie na osoby prowadzące działalność w zakresie handlu używanymi częściami samochodowymi obowiązku ścisłej ewidencji obrotu tymi częściami. W tym samym czasie nałożono na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów oraz posiadania i przechowywania dowodów, na podstawie których dokonywane są wpisy do tej ewidencji. Nałożono także obowiązek posiadania i przechowywania dowodów zakupu towarów, nawet jeżeli zakup towarów nie jest ewidencjonowany dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego.</p>
<p xml:id="div-21">6. Zagadnienia odnoszące się do sfery ubezpieczeniowej oraz zmian organizacyjno- prawnych w sektorze ubezpieczeń. Szereg propozycji zawartych w Programie zostało uwzględnionych w tzw. pakiecie czterech ustaw ubezpieczeniowych z dnia 22 maja 2003 r., które weszły w życie 1 stycznia 2004 r. na mocy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.). UFG pełni funkcję Ośrodka Informacji. Funkcjonowanie tego Ośrodka jest konsekwencją wypełnienia przez Rzeczpospolitą Polską obowiązków wynikających z IV Dyrektywy Europejskiej w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych, tzw. ˝Czwartej Dyrektywy Samochodowej˝. Ośrodek gromadzi dane dotyczące umów obowiązkowego ubezpieczenia posiadaczy pojazdów mechanicznych, m.in. dane zakładu, który zawarł umowę ubezpieczenia, dane o dokumencie potwierdzającym zawarcie umowy, datę zawarcia umowy ubezpieczenia, okres ubezpieczenia, dane dotyczące pojazdu mechanicznego i posiadacza tego pojazdu, dane dotyczące zdarzeń ubezpieczeniowych, roszczeń odszkodowawczych itp. Podmiotami zobowiązanymi do przekazywania do Ośrodka Informacji pozyskiwanych danych oraz ich aktualizacji w przypadku ich zmiany są: Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, w zakresie szczegółowych danych dotyczących pojazdu mechanicznego i jego posiadacza oraz zakłady ubezpieczeń w zakresie danych związanych z informacjami o zawartych umowach ubezpieczenia OC. Powyższe rozwiązanie umożliwia skuteczniejsze przeprowadzanie kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, usprawnienie przeprowadzania procesu likwidacji szkód, a także bardziej skuteczne zwalczanie przestępczości ubezpieczeniowej związanej z tym rodzajem ubezpieczenia.</p>
<p xml:id="div-22">7. W segmencie ˝inne propozycje˝ zawarto m.in.:</p>
<p xml:id="div-23">- promowanie powszechnego znakowania pojazdów i ich najistotniejszych części,</p>
<p xml:id="div-24">- usunięcie z kodeksu karnego art. 289 k.k. penalizującego zabór pojazdu w celu krótkotrwałego użycia,</p>
<p xml:id="div-25">- wprowadzenie jednolitej procedury złomowania pojazdów.</p>
<p xml:id="div-26">Jednocześnie informuję, że organem właściwym do udzielenia informacji w sprawie planowanych prac nad zabezpieczeniami pojazdów i nowymi dokumentami jest minister właściwy do spraw transportu.</p>
<p xml:id="div-27">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-28">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-29">Grzegorz Bliźniuk</p>
<p xml:id="div-30">Warszawa, dnia 9 maja 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>