text_structure.xml 4.85 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Mirosława Maliszewskiego w sprawie budowy masztu stacji bazowej telefonii cyfrowej (telefonii komórkowej) uprzejmie przedkładam wyjaśnienia w tej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-2">W ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm.) brak jest definicji stacji bazowej telefonii cyfrowej. Zawarta w art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane definicja budowli wymienia natomiast wprost wolno stojące maszty antenowe. Oznacza to, że za budowlę nie uznaje się całej stacji bazowej telefonii cyfrowej, a jedynie jej część budowlaną jako odrębną pod względem technicznym część składającą się na całość użytkową. Należy również podkreślić, że budowa wolno stojących masztów antenowych nie została wymieniona w art. 29-30 ustawy Prawo budowlane. Tym samym ich budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Wymagania techniczne dla telekomunikacyjnych obiektów budowlanych określa rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 26 października 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty budowlane i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 219, poz. 1864). Stosownie do § 9 tego rozporządzenia przy określaniu usytuowania antenowych konstrukcji wsporczych należy kierować się względami technologicznymi oraz wymaganiami bezpieczeństwa dotyczącymi ochrony przed polem elektromagnetycznym, z uwzględnieniem dopuszczalnych poziomów promieniowania, jakie mogą występować w środowisku, oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w pobliżu urządzeń wytwarzających pole elektromagnetyczne.</p>
        <p xml:id="div-3">Pozwolenie na budowę może być wydane po uprzednim: przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko wymaganego przepisami o ochronie środowiska oraz uzyskaniu przez inwestora, wymaganych przepisami szczególnymi, pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów. Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć między innymi projekt budowlany, którego zakres i treść powinny być dostosowane do specyfiki i charakteru obiektu oraz skomplikowania robót budowlanych, a w części architektoniczno-budowlanej proponowane niezbędne rozwiązania techniczne umożliwiające realizację inwestycji na działce budowlanej. Bez analizy projektu budowlanego nie można odpowiedzieć na pytanie: Czy na działce o powierzchni 0,18 ha może być zbudowana stacja telefonii komórkowej o wysokości wieży 54 m? Zadaniem projektanta jest właśnie wybranie odpowiednich parametrów technicznych stacji bazowej, tak aby w zaprojektowanym usytuowaniu stacja ta nie powodowała niepożądanego oddziaływania na otoczenie.</p>
        <p xml:id="div-4">W tym miejscu należy wskazać, że realizacja inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia, o której mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm.). Szczegółowy wykaz takich inwestycji został określony w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257, poz. 2573, z późn. zm.). Wybudowana stacja bazowa telefonii cyfrowej wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.</p>
        <p xml:id="div-5">Użytkownik urządzenia oraz prowadzący instalację są zobowiązani, zgodnie z art. 147 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627, z późn.zm.), do okresowych pomiarów wielkości emisji ze źródeł promieniowania elektromagnetycznego. Zgodnie z art. 379 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów. Organy te mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów marszałkowskich, powiatowych, miejskich lub gminnych lub funkcjonariuszy straży gminnych.</p>
        <p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-7">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-8">Piotr Styczeń</p>
        <p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 27 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>