text_structure.xml
5.24 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Pana Edwarda Maniury z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie odmowy sprzedaży gruntów leśnych położonych w nadleśnictwie Lubliniec uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Zbywanie nieruchomości Skarbu Państwa będących w zarządzie PGL Lasy Państwowe podlega ograniczeniom i pozostaje w ścisłym związku z toczącymi się pracami nad ustawą reprywatyzacyjną.</p>
<p xml:id="div-3">W roku 1997 z uwagi na rozpoczęte prace nad tą ustawą Prezes Rady Ministrów wydał zakaz zbywania ww. nieruchomości.</p>
<p xml:id="div-4">W roku 1998 na wniosek Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Prezes Rady Ministrów pismem z dnia 10 marca 1998 r., znak: SJB - 218-3(3)/98, dopuścił, do czasu uregulowania problematyki reprywatyzacji, możliwość wydawania decyzji o zbywaniu lub obciążaniu lasów i gruntów leśnych Skarbu Państwa ˝w szczególnie uzasadnionych przypadkach (ważny interes publiczny bądź w sytuacji, w której budżet państwa może ponieść straty finansowe)˝. Decyzje w tych sprawach podejmowane są w uzgodnieniu z Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa nadzorującym problematykę reprywatyzacji.</p>
<p xml:id="div-5">W kolejnych udzielanych pełnomocnictwach Prezes Rady Ministrów upoważniał Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa do wyrażania opinii w zakresie przydatności dla potrzeb rezerwy reprywatyzacyjnej nieruchomości Skarbu Państwa będących w Zarządzie PGL Lasy Państwowe. Przy analizie napływających wniosków Ministra Środowiska przyjęto zasadę, że wnioski dotyczące nieruchomości, które w planach zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań tworzonym w związku z opracowywaniem planów zagospodarowania przestrzennego, w ewidencji gruntów mają przeznaczenie jako tereny pod zabudowę zagrodową, jednorodzinną, wielorodzinną lub o charakterze przemysłowym, usługowym, rekreacyjnym itp. (czyli nie są lub mogą nie być w przyszłości gruntami leśnymi lub rolnymi), są opiniowane negatywnie. Opinia pozytywna wyrażana jest wówczas, gdy występuje szczególnie ważny interes publiczny lub możliwość poniesienia straty przez budżet państwa.</p>
<p xml:id="div-6">Praktyka wskazuje, że niektóre z wniosków są sformułowane ogólnie i nie uzasadniają w sposób przekonywający celowości rozporządzenia mieniem Skarbu Państwa, co skutkuje wydaniem negatywnej opinii odnośnie zamiaru ich zbycia.</p>
<p xml:id="div-7">Z przedstawionej dokumentacji dotyczącej zbycia działki o pow. 0,21 ha w obrębie leśnym Patoka nadleśnictwo Lubliniec nie wynikało, aby występował w tym przypadku szczególnie ważny interes publiczny lub możliwość poniesienia straty przez budżet państwa. Sam fakt zakwalifikowania nieruchomości Skarbu Państwa jako terenu dla rozwoju przedsiębiorczości w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy nie stanowi wystarczającej przesłanki dla wydania przez Ministra Skarbu Państwa pozytywnej opinii odnośnie jej zbycia. Musi za tym wyraźnie przemawiać interes publiczny, przede wszystkim przewidywane efekty działań inwestora z punktu widzenia lokalnego rynku pracy, przedstawione w sposób konkretny i wiarygodny.</p>
<p xml:id="div-8">Aktualnie trwają prace nad ustawą o rekompensatach za przejęte przez państwo nieruchomości oraz niektóre inne składniki mienia (druk sejmowy nr 133). Zgodnie z przyjętymi założeniami, materialną podstawą realizacji ustawy stanowi istniejący majątek Skarbu Państwa, a podstawowym źródłem finansowania rekompensat mają być przychody ze sprzedaży 500 tys. ha gruntów Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Agencja Nieruchomości Rolnych sygnalizuje jednak, że realizacja zgłoszonych i przewidywanych roszczeń, które są adresowane do nieruchomości rolnych Skarbu Państwa, może przekroczyć możliwości Zasobu.</p>
<p xml:id="div-9">W tym stanie rzeczy do czasu zakończenia prac nad ustawą reprywatyzacyjną niezbędne jest ścisłe respektowanie przyjętych zasad rozdysponowywania majątku Skarbu Państwa pozostającego w zarządzie PGL Lasy Państwowe.</p>
<p xml:id="div-10">Jednocześnie uprzejmie informuję, że w przypadku wystąpienia nowych okoliczności w sprawie, które mogłyby wpłynąć na zmianę stanowiska Ministra Skarbu Państwa, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych powinna wystąpić z ponownym wnioskiem do Ministra Środowiska. Wniosek taki powinien wskazywać na szczególnie ważny interes publiczny, który byłby zrealizowany poprzez rozporządzenie mieniem Skarbu Państwa pozostającym w zarządzie PGL Lasy Państwowe.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Piotr Rozwadowski</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 19 kwietnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>