text_structure.xml 3.49 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma, znak: SPS-024-798/06 z dnia 31 marca 2006 r., do którego dołączono zapytanie posła Arkadiusza Litwińskiego w sprawie projektu ustawy regulującego kwestię powrotu statków będących w dyspozycji armatorów polskich pod polską banderę oraz nowelizacji innych przepisów dotyczących osób zatrudnionych na statkach morskich, pragnę uprzejmie poinformować, że rozpatrywany obecnie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o podatku tonażowym będzie stanowić pierwszy krok w kierunku realizacji postulatu powrotu statków polskich armatorów morskich pod banderę narodową.</p>
        <p xml:id="div-2">Nowoczesne prawo w zakresie pracy na morzu stanowi również bardzo ważne ogniwo w procesie powrotu statków polskich armatorów pod polską banderę. Należy stwierdzić, że obecnie obowiązująca ustawa o pracy na morskich statkach handlowych funkcjonuje od 15 lat, a przyjęte w niej rozwiązania, wskutek szybko zachodzących zmian w systemie społeczno-gospodarczym i prawnym państwa, stały się w dużej części przestarzałe (z wyłączeniem zmian dokonanych w ustawie w związku z wdrożeniem do polskiego prawa dyrektyw Unii Europejskiej).</p>
        <p xml:id="div-3">Najbardziej pożądane przez środowisko armatorów w Polsce są zmiany w obszarze prawno-fiskalnym. Wprowadzenie zmienionych norm prawnych powinno doprowadzić do zrównania warunków konkurencji polskich armatorów na rynku Unii Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-4">Mając na uwadze powyższe, Ministerstwo Transportu i Budownictwa obecnie opracowuje projekt programu wsparcia konkurencyjności polskiego transportu morskiego na podstawie Komunikatu Komisji C(2004)43 Wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego, ze szczególnym uwzględnieniem elementów pomocy dotyczącej załóg pływających. W programie tym przewiduje się dokonanie szeregu zmian legislacyjnych dotyczących kwestii zatrudniania i pracy na morskich statkach handlowych.</p>
        <p xml:id="div-5">Należy również wspomnieć, że w lutym bieżącego roku podczas 94. Sesji Morskiej Międzynarodowej Organizacji Pracy została przyjęta Konwencja o pracy na morzu. Konwencja ta stanowi konsolidację większości do tej pory obowiązujących tzw. morskich konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy. Przepisy nowej konwencji będą uwzględnione w projekcie nowej regulacji o zatrudnianiu i pracy na morskich statkach handlowych.</p>
        <p xml:id="div-6">Biorąc pod uwagę złożoność problematyki związanej ze stosunkiem pracy na morskich statkach handlowych, przewiduje się, że projekt ww. ustawy wraz z propozycjami nowelizacji innych aktów prawnych zostanie przedłożony Radzie Ministrów do rozpatrzenia w grudniu 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-7">Przedstawiając powyższe, wyrażam nadzieję, że prowadzone w tym obszarze działania resortu, którym kieruję, przyniosą w przyszłości od dawna oczekiwane przez środowiska polskiego wybrzeża efekty.</p>
        <p xml:id="div-8">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-9">Minister</p>
        <p xml:id="div-10">Jerzy Polaczek</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 19 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>