text_structure.xml 8.71 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Pani Poseł Izabeli Katarzyny Mrzygłockiej, przesłanego przy piśmie SPS-024-793/06 z 31 marca 2006 r. w sprawie ˝skutków niekorzystnej dla szpitali interpretacji niektórych przepisów ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej˝, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Odnosząc się do kwestii zawieszenia postępowań egzekucyjnych na podstawie art. 24 ustawy z 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 78, poz. 684 z późn. zm.) wskazać należy, iż zawieszenie dotyczy tylko i wyłącznie należności objętych postępowaniem restrukturyzacyjnym. Pomimo objęcia postępowaniem restrukturyzacyjnym zawieszenie postępowania nie dotyczy postępowań egzekucyjnych prowadzonych w celu zaspokojenia indywidualnych roszczeń pracowników wynikających z tzw. ˝ustawy 203˝.</p>
        <p xml:id="div-3">W przypadku wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego i zastosowania art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej mogą mieć miejsce trzy sytuacje:</p>
        <p xml:id="div-4">1) wszczęcie postępowania egzekucyjnego nastąpiło po wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego;</p>
        <p xml:id="div-5">2) wszczęcie postępowania egzekucyjnego nastąpiło przed wszczęciem postępowania restrukturyzacyjnego, jednakże przed datą wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego nie nastąpiło zajęcie komornicze;</p>
        <p xml:id="div-6">3) wszczęcie postępowania egzekucyjnego i zajęcie komornicze nastąpiło przed wszczęciem postępowania restrukturyzacyjnego.</p>
        <p xml:id="div-7">Wydaje się, że w pierwszej i drugiej z opisanych powyżej sytuacji, skutkiem zastosowania ww. art. 24 ust. 2 ustawy jest zawieszenie postępowania egzekucyjnego i niemożność podejmowania przez komornika żadnych czynności (art. 13 § 2 k.p.c. w związku z art. 179 § 3 k.p.c.), w tym dokonywania zajęć komorniczych. Postępowanie egzekucyjne, w zakresie należności objętych postępowaniem restrukturyzacyjnym, będzie mogło być podjęte dopiero po umorzeniu lub zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego. Natomiast w trzecim przypadku - kiedy zajęcie komornicze rachunku bankowego i wezwanie Narodowego Funduszu Zdrowia (jako tzw. trzeciodłużnika) nastąpiło w trybie określonym w art. 896 § 1 k.pc. przed wszczęciem postępowania restrukturyzacyjnego, a Narodowy Fundusz Zdrowia przekazał środki na konto komornika - czynności egzekucyjne podjęte przed wszczęciem postępowania restrukturyzacyjnego nie upadają. Oznacza to, że zgodnie z przepisami k.p.c. komornik może przekazać te środki do depozytu sądowego. Nie może ich natomiast przekazać na konto wierzyciela, ponieważ w okresie zawieszenia postępowania egzekucyjnego, egzekucja nie może być skutecznie prowadzona (wynika to m.in. z orzeczenia Sądu Najwyższego z dnia 18 stycznia 1978 r., IV CR 463/77, opublikowanego w OSNCP z 1978 r.). Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że zakład opieki zdrowotnej może wystąpić do sądu o zwolnienie środków z depozytu sadowego.</p>
        <p xml:id="div-8">Odnosząc się do zapytania dotyczącego uznania przez urzędy skarbowe, iż restrukturyzacji nie podlegają należności z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, które odprowadzają zakłady opieki zdrowotnej jako pracodawca wskazać należy, iż na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy restrukturyzacja finansowa zakładów polega m.in. na umorzeniu zobowiązań publicznoprawnych wymienionych w art. 6 ust. 1 ustawy. W art. 6 ust. 1 przedmiotowej ustawy stwierdza się, że umorzeniu podlegają zobowiązania publicznoprawne, ale tylko zobowiązania wymienione w tym przepisie. Innymi słowy przepis ten wymienia w sposób kazuistyczny poszczególne zobowiązania publicznoprawne podlegające umorzeniu. Do takich należą zobowiązania z tytułu podatków wobec budżetu państwa. Wedle stanowiska Ministerstwa Finansów (pismo z dnia 11 maja 2005 r. znak: FS12-0310-VI-8-3/05 oraz pismo z dnia 7 lipca 2005 r. znak: FS12-0310-VI-8-6/05), chodzi tu o zobowiązania w stosunku do budżetu państwa, których zakład jest podatnikiem, a nie płatnikiem. Zobowiązanie z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jest zobowiązaniem pracownika, a zakład go zatrudniający ma jedynie naliczyć i odprowadzić zaliczkę na poczet tego podatku.</p>
        <p xml:id="div-9">Minister Zdrowia na bieżąco monitoruje proces realizacji ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Dodatkowo warto zauważyć, że Minister Zdrowia, zgodnie z art. 32 tej ustawy, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy przedkłada informację z przebiegu restrukturyzacji do chwili jej zakończenia. Informacje o przebiegu procesu restrukturyzacji finansowej Ministrowi Zdrowia przedkładają także wojewodowie, którzy pełnią funkcję organu restrukturyzacyjnego dla większości zakładów opieki zdrowotnej. W tym miejscu warto podkreślić, że wg stanu na dzień 7 kwietnia 2006 r., do organów restrukturyzacyjnych wpłynęło 572 wnioski o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego (liczba złożonych wniosków jest ostateczna, bowiem 22 sierpnia 2005 r. upłynął ustawowy termin na ich składanie). Wydano 565 postanowień o wszczęciu postępowania, z tego w stosunku do 511 zakładów wydano decyzję o warunkach restrukturyzacji. W stosunku do 14 zakładów wydano decyzję o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego. Wysokość zobowiązań zakładów opieki zdrowotnej objętych procesem restrukturyzacji finansowej wynosiła ogółem 4 035 mln zł. Niezwykle istotnym jest fakt, że roszczenia pracownicze z tytułu tzw. ustawy 203 wg stanu na dzień 1 marca 2006 r. zostały zaspokojone w 93%.</p>
        <p xml:id="div-10">Z danych Banku Gospodarstwa Krajowego wynika, że z zaplanowanej w budżecie państwa kwoty 2,2 mld. zł, z przeznaczeniem na pożyczki dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, wykorzystana zostanie kwota około 1,65 mld. zł. Pozostała kwota tj. 550 mln zł. może być wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem określonym w ustawie budżetowej, tj. na dalsze pożyczki dla zakładów opieki zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-11">W celu jak najbardziej efektywnego wykorzystania środków przeznaczonych na restrukturyzację finansową publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz uwzględniając liczne wystąpienia kierowników zakładów w Ministerstwie Zdrowia przygotowano projekt nowelizacji ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Projekt nowelizacji ustawy przewiduje m.in.:</p>
        <p xml:id="div-12">1. udzielenie pożyczki jednostkom badawczo-rozwojowym realizującym zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.) - publicznym zakładom opieki zdrowotnej;</p>
        <p xml:id="div-13">2. zwiększenie kwoty pożyczki z budżetu państwa udzielonej samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej, o kwotę nie wyższą niż suma należności głównych i odsetek za zwłokę z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez zakład, w związku z zaspokojeniem przez zakład, po wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego, należności głównych z tytułu indywidualnych roszczeń pracowników wynikających z art. 4a ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2, późn. zm.);</p>
        <p xml:id="div-14">3. zwiększenie umorzenia należności głównej z tytułu pożyczki z 50% do 70%.</p>
        <p xml:id="div-15">Z przeprowadzonych szacunkowych wyliczeń wynika, że niewykorzystana kwota będzie rozdysponowana na cele określone w pkt. 1 i 2. W ocenie Ministerstwa Zdrowia propozycje te pozwolą na efektywne wykorzystanie środków przeznaczonych na restrukturyzację publicznych zakładów opieki zdrowotnej a tym samym przyczynią się do poprawy ich sytuacji finansowej.</p>
        <p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-17">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-18">Andrzej Wojtyła</p>
        <p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 19 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>