text_structure.xml
8.36 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Jerzego Wenderlicha (pismo SPS-024-786/06 z dnia 31 marca 2006 r.) ˝w sprawie przygotowania Polski do korzystania ze środków mającego powstać z inicjatywy Komisji Europejskiej Europejskiego Funduszu Globalizacyjnego˝ uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">Polska w czasie negocjacji NPF nie sprzeciwiała się idei utworzenia Europejskiego Funduszu Globalizacyjnego (dalej EFG) i zasadniczo nie zgłaszała zastrzeżeń odnośnie do propozycji sposobu finansowania funduszu. Rząd RP zwracał jednak uwagę na potrzebę dyskusji na temat kryteriów uruchamiania oraz warunków wykorzystania środków z funduszu. Podczas posiedzenia Rady UE ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich (EPSCO) w dniu 10 marca 2006 r. Komisja Europejska dokonała prezentacji projektu rozporządzenia. Pragnę również poinformować, że prace nad szczegółowymi zapisami projektu rozporządzenia jeszcze się nie rozpoczęły.</p>
<p xml:id="div-3">Udzielając odpowiedzi na pytanie dotyczące kryteriów przyznawania środków w ramach funduszu, uprzejmie informuję, że zgodnie z treścią projektu rozporządzenia państwo członkowskie może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego wówczas, gdy nastąpią poważne zakłócenia gospodarcze na skutek istotnych zmian strukturalnych w kierunkach światowego handlu, tj.:</p>
<p xml:id="div-4">1) delokalizacja działalności gospodarczej do państw trzecich (np. znaczne przemieszczenie się zdolności produkcyjnych poza państwa UE),</p>
<p xml:id="div-5">2) masowy wzrost importu spoza UE (na skutek np. obniżenia lub zniesienia taryf celnych, likwidacji programów wsparcia dla przedsiębiorstw działających na rynku),</p>
<p xml:id="div-6">3) stopniowy spadek udziału rynkowego UE w danym sektorze (w okresie 5 lat, na co wskazują np. statystyki eksportu wg europejskiej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE-2).</p>
<p xml:id="div-7">Według art. 2 projektu rozporządzenia fundusz mógłby zostać wykorzystany, gdyby na skutek wyżej wymienionych zakłóceń nastąpiło:</p>
<p xml:id="div-8">- zwolnienie przynajmniej 1000 pracowników w przedsiębiorstwie (u jego dostawców i odbiorców) w regionie NUTS-3 o bezrobociu na poziomie lub przekraczającym średnią UE lub średnią narodową,</p>
<p xml:id="div-9">- zwolnienie przynajmniej 1000 pracowników w przeciągu 6 miesięcy w danym sektorze (według klasyfikacji NACE-2), zwolnienia musiałyby dotyczyć przynajmniej 1% zatrudnienia w regionie NUTS-2.</p>
<p xml:id="div-10">W związku z tym, że zakłócenia gospodarcze mogą wystąpić we wszystkich państwach członkowskich, zarówno małych, jak i dużych, interwencje funduszu są dostępne dla pracowników we wszystkich państwach członkowskich UE. Kryteria interwencji powinny skupiać się na skali i wpływie specyficznych przypadków wystąpienia zakłóceń gospodarczych, co oznacza, że nie odnoszą się one bezpośrednio do państw członkowskich, ale do regionów zgodnie ze wspólnym systemem statystycznej klasyfikacji regionów - NUTS. Jednocześnie wsparcie z funduszu powinno być dostępne w równym stopniu i na tych samych zasadach dla pracowników wszystkich przedsiębiorstw niezależnie od ich wielkości (zarówno wielonarodowych i narodowych firm, jak również MŚP), w których zmiany w kierunkach światowego handlu wywołały znaczne zakłócenia gospodarcze. Ciężar udowodnienia, że kryteria interwencji zostały spełnione, leży po stronie państw wnioskujących o wsparcie zgodnie z zasadą pomocniczości oraz efektywnością i better regulation: prostszym i bardziej efektywnym prawem (nowo tworzonego funduszu nie należy obciążać nadmiernymi wymaganiami czy procedurami administracyjnymi). Zgodnie natomiast z art. 5 projektu rozporządzenia, aby uzyskać wsparcie z funduszu państwo członkowskie powinno złożyć (w ciągu 10 tygodni od momentu spełnienia kryteriów uruchomienia funduszu przedstawionych powyżej) wniosek na ręce Komisji. We wniosku należy wykazać m.in.: a) jednoznaczną zależność przyczynowo-skutkową między procesem globalizacji a konkretnym procesem restrukturyzacji, b) wpływ zwolnień na sytuację na rynku pracy, c) podejmowane działania i ich przewidywany koszt, d) datę rozpoczęcia przez państwo członkowskie działań. Jeśli Komisja uzna wniosek za uzasadniony, przedstawi do zatwierdzenia Radzie i Parlamentowi poprawkę do budżetu. Po zatwierdzeniu poprawki przez władze budżetowe (Radę i Parlament) Komisja powinna wypłacić państwu członkowskiemu środki finansowe w postaci jednej raty. Państwo członkowskie musi tę pomoc wykorzystać w ciągu 18 miesięcy od daty rozpoczęcia udzielania pomocy. Oznacza to, że środki funduszu nie są prealokowane między państwa członkowskie. Fundusz jest uruchamiany dopiero w momencie wystąpienia zakłóceń gospodarczych, których nie da się przewidzieć.</p>
<p xml:id="div-11">Wnioski państw członkowskich prócz udowodnienia, że zwolnienia są skutkiem globalizacji, muszą przedstawiać konkretne propozycje działań, liczbę osób objętych pomocą oraz dokładną kwotę pomocy finansowej. Średnio fundusz przeznaczy 10-15 tys. euro na jeden projekt. Zgodnie z projektem rozporządzenia kwota na działania dla jednej osoby zwolnionej ma się mieścić w przedziale 10-20 tys. euro.</p>
<p xml:id="div-12">W kwestii liczby ewentualnych beneficjentów unijnej pomocy w ramach nowo tworzonego funduszu uprzejmie informuję, że na podstawie załącznika do projektu rozporządzenia w sprawie utworzenia EFG - Oceny wpływu (Impact Assessment) zakłada się, że budżet EFG w wysokości 500 mln euro rocznie wspomoże od 35 000 do 50 000 osób rocznie, co oszacowano na podstawie m.in.:</p>
<p xml:id="div-13">- ww. kryteriów interwencji,</p>
<p xml:id="div-14">- w oparciu o dotychczasowe doświadczenia państw członkowskich UE przydział finansowy z funduszu powinien mieścić się w przedziale 10 000-20 000 euro na jednego zwolnionego pracownika (kwota wymagana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych działań),</p>
<p xml:id="div-15">- założenia, że nie wszyscy zwolnieni pracownicy wymagają takiego samego rodzaju wsparcia finansowego (nie korzystają z pomocy np. ci zwolnieni pracownicy, którzy bardzo szybko ponownie znajdują pracę).</p>
<p xml:id="div-16">Warto zaznaczyć, że główne założenia funduszu zostały też przedstawione przez Komisję Europejską na posiedzeniu Komitetu 133 (Tekstylia) w dniu 29 marca br. KE poinformowała, że od początku dyskusji nad liberalizacją handlu tekstyliami i odzieżą zdawano sobie sprawę z wpływu, jaki nowa sytuacja wywrze na wspólnotowy sektor tekstylno-odzieżowy. Restrukturyzacja sektora nie została przeprowadzona we wszystkich obecnych państwach członkowskich UE w wystarczający sposób. Ponadto ponad 67% gospodarki wspólnotowej opiera się na usługach, w tym także usługach związanych z omawianym sektorem.</p>
<p xml:id="div-17">Należy też podkreślić, że w związku z trudnościami w precyzyjnym oszacowaniu liczby beneficjentów wsparcia z funduszu projekt rozporządzenia obejmuje możliwość przeglądu kryteriów interwencji na podstawie rocznego doświadczenia po uruchomieniu funduszu.</p>
<p xml:id="div-18">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż decyzją Komitetu Europejskiego Rady Ministrów w dniu 14 kwietnia 2006 r. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zostało wyznaczone do pełnienia roli instytucji wiodącej przy wypracowywaniu stanowiska rządu w odniesieniu do dokumentu UE ˝Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing the European Globalisation Adjustment Fund˝ (COM (2006) 091) we współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, Ministerstwem Gospodarki i Ministerstwem Spraw Zagranicznych.</p>
<p xml:id="div-19">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-20">Minister</p>
<p xml:id="div-21">Stefan Meller</p>
<p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 26 kwietnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>