text_structure.xml 5.19 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Jana Kochanowskiego z dnia 13 marca 2006 r. (syg. SPS-024-768/06), w sprawie budowy lubuskiego odcinka autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl, przekazuję na ręce Pana Marszałka poniższe wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">Czy zagrożony jest pierwotny termin budowy lubuskiego odcinka autostrady A2?</p>
        <p xml:id="div-3">Jeśli założymy, że terminem pierwotnym będzie ten, na który powołał się poseł w zapytaniu poselskim, tj. 2008 rok, to istotnie niemożliwe jest dotrzymanie terminu oddania odcinka autostrady na terenie województwa lubuskiego. Spowodowane jest to wieloma czynnikami. Jednym z nich jest między innymi zmiana przepisów prawnych. W związku ze zwolnieniem ciężarówek z opłat na A2, ruch na istniejącym odcinku Nowy Tomyśl - Konin znacznie się zwiększył. Koncesjonariusz zobowiązany jest wykonać aktualizację studium ruchu, która pozwoli na kontynuowanie rozmów z zakresie budowy drugiego odcinka autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl, do którego należy odcinek na terenie województwa lubuskiego.</p>
        <p xml:id="div-4">Bardzo istotnym czynnikiem w zakresie budowy autostrady A2 na terenie województwa lubuskiego jest nieuzgodniona w dalszym ciągu kwestia decyzji lokalizacyjnej. Koncesjonariusz zawnioskował o zmianę istniejącej decyzji lokalizacyjnej. Tryb postępowania w sprawie zmiany decyzji lokalizacyjnej został określony w Aneksie nr 5 do Umowy Koncesyjnej. Zgodnie z zapisami przedmiotowego Aneksu, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wystąpił do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zgodę na udzielenie zamówienia z wolnej ręki na dostawę przez Autostradę Wielkopolską S.A. dokumentacji projektowej niezbędnej do zmiany ostatecznej decyzji lokalizacyjnej dla autostrady płatnej A2 na odcinku Świecko - Nowy Tomyśl. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych nie znajdując podstaw do zatwierdzenia trybu zamówienia, wydał decyzję odmowną. W związku z powyższym GDDKiA nie dysponuje w chwili obecnej dokumentacją, na podstawie której mogłaby zostać zmieniona decyzja lokalizacyjna. Zmiana istniejącej decyzji lokalizacyjnej wiąże się z długotrwałą procedurą. Przeprowadzenie całej złożonej procedury spowoduje znaczne opóźnienie w realizacji budowy autostrady A2 na odcinku Świecko - Nowy Tomyśl. Generalna Dyrekcja nie znajduje uzasadnienia dla realizacji koncepcji zmiany decyzji lokalizacyjnej i podtrzymuje stanowisko realizacji projektu Drugiego Odcinka w oparciu o dotychczasową decyzję.</p>
        <p xml:id="div-5">Czy Ministerstwo Transportu planuje rozpoczęcie wyłaniania wykonawcy od początku i co to znaczy dla procedur związanych z realizacją inwestycji?</p>
        <p xml:id="div-6">Realizacja odcinka Świecko - Nowy Tomyśl uregulowana jest w Umowie Koncesyjnej z dnia 12 września 1997 roku na budowę i eksploatację autostrady płatnej A2 zawartą pomiędzy Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej a spółką Autostrada Wielkopolska S.A. Realizatorem projektu jest w dalszym ciągu Autostrada Wielkopolska S.A. (AWSA). W tym aspekcie nie ma w chwili obecnej żadnych zmian. W związku z pojawieniem się koncepcji połączenia finansowego dwóch odcinków (tj. zrealizowanego Nowy Tomyśl - Konin i niezrealizowanego Świecko - Nowy Tomyśl), a także szeregu innych, problemowych kwestii (m.in. zmiana decyzji lokalizacyjnej), podjęcie prac nad realizacją jest znacznie opóźnione. Podjęcie dalszych działań w celu budowy odcinka Świecko - Nowy Tomyśl jest uzależnione od następujących kroków:</p>
        <p xml:id="div-7">- dokonania analizy kosztów budowy w świetle połączenia finansowania obydwu odcinków oraz refundacji opłat za przejazd autostradą samochodów ciężarowych;</p>
        <p xml:id="div-8">- przeprowadzenia przez konsultanta AWSA (Wilbur Smith Associates) uaktualnienia studium ruchu;</p>
        <p xml:id="div-9">- potwierdzenia przez konsultanta GDDKiA założeń do aktualizacji studium ruchu;</p>
        <p xml:id="div-10">- analizy przedstawionego modelu finansowania dla połączonych segmentów;</p>
        <p xml:id="div-11">- w przypadku pozytywnych rokowań, dotyczących finansowego połączenia realizacji obydwu odcinków - uzgodnienie pozostałych warunków komercyjnych projektu (zwrot z projektu dla AWSA, podział zysku oraz zwolnienie gwarancji Skarbu Państwa);</p>
        <p xml:id="div-12">- w przypadku negatywnych rokowań finansowego połączenia Segmentów i problemów z uzgodnieniem pozostałych warunków komercyjnych projektu - wycofanie się z realizacji Segmentu II przez AWSA i przygotowanie procedur wykonania tego odcinka przez stronę rządową.</p>
        <p xml:id="div-13">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
        <p xml:id="div-14">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 20 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>