text_structure.xml 6.22 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W związku z przekazanym przez Pana Marszałka przy piśmie znak: SPS-024-767/06 zapytaniem Pani Poseł Izabeli Katarzyny Mrzygłockiej w sprawie aktualnego stanu prac nad nowelizacją przepisów w zakresie ubezpieczenia osób prowadzących działalność gospodarczą pozwolę sobie przedstawić, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">1. Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267) wprowadziła zróżnicowane okresy wyczekiwania na zasiłek chorobowy:</p>
        <p xml:id="div-3">- dla osób ubezpieczonych obowiązkowo 30 dni,</p>
        <p xml:id="div-4">- dla osób ubezpieczonych dobrowolnie 180 dni.</p>
        <p xml:id="div-5">Zróżnicowany okres wyczekiwania trudno kwestionować. Nie można bowiem było dopuścić do sytuacji, w której osoby ubezpieczające się dobrowolnie robiłyby to tylko okazjonalnie, na przykład w przypadku zagrożenia chorobą, przewidywanego pobytu w szpitalu itp.</p>
        <p xml:id="div-6">Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.) dobrowolne ubezpieczenie chorobowe ustaje - w przypadku osób, które same za siebie opłacają składki - w razie nieopłacenia składki na to ubezpieczenie za jeden pełny miesiąc. Ubezpieczenie chorobowe ustaje więc w przypadku, gdy ubezpieczony w ogóle nie opłacił składki, albo gdy opłacił składkę w zmniejszonej wysokości, albo gdy opłacił składkę po określonym terminie. Wyłączenie z ubezpieczenia chorobowego następuje z mocy ustawy, a nie na podstawie decyzji ZUS, od pierwszego dnia tego miesiąca, za który nie opłacono w terminie składki. Nie powinno być wątpliwości, że ubezpieczenie dobrowolne, a więc na życzenie (wniosek) osoby zainteresowanej, musi być uwarunkowane terminowym opłacaniem składek przez tę osobę.</p>
        <p xml:id="div-7">Podkreślam jednocześnie, że ustawa daje Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych możliwość, na wniosek zainteresowanego, wyrażenia zgody na opłacenie składek po terminie.</p>
        <p xml:id="div-8">Zgodnie z ustawą wniosek o wyrażenie zgody na opłacenie składek po terminie powinien być należycie uzasadniony, a przywrócenie terminu do opłacenia składki na ubezpieczenie chorobowe powinno mieć charakter wyjątkowy. Uprawnienia w tym zakresie zostały przekazane dyrektorom terenowych jednostek organizacyjnych ZUS. Przy rozpatrywaniu wniosków ubezpieczonych brana jest pod uwagę całość sprawy, a więc m. in. czy występują zaległości w opłacaniu składek, czy składki opłacane są w terminie, czy płatnik opłacał składki w należnej wysokości, wysokość niedopłaty, a także częstotliwość występowania z wnioskami o wyrażenie zgody na opłacenie składki po terminie oraz częstotliwość składania zwolnień lekarskich. Tak więc na podjęcie decyzji o wyrażeniu lub odmowie zgody na opłacenie po terminie składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe ma każdorazowo wpływ całokształt sprawy. Podejmowane decyzje należą do swobodnego uznania. Każde rozstrzygnięcie powinno się opierać na wnikliwym rozeznaniu okoliczności sprawy. W przypadku osób, które nie zapłaciły składek w terminie, a następnie opłacają składki w pełnej wysokości i w terminie, ZUS uznaje, iż osoby te złożyły dorozumiały wniosek o objęcie ubezpieczeniem chorobowym, mimo że w rzeczywistości osoby te, bywa że z powodu nieznajomości przepisów, takiego wniosku formalnie nie zgłosiły.</p>
        <p xml:id="div-9">Jak wynika z powyższego, przepisy wymagające terminowego opłacania składek od osób, które dobrowolnie przystąpiły do ubezpieczenia chorobowego, nie są dla tych osób nadmiernie uciążliwe - nie przewiduje się więc wystąpienia z inicjatywą ich zmiany.</p>
        <p xml:id="div-10">2. Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267) zasiłek opiekuńczy przysługuje ubezpieczonemu podlegającemu obowiązkowo ubezpieczeniu chorobowemu, zwolnionemu od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad chorym dzieckiem lub nad innym chorym członkiem rodziny.</p>
        <p xml:id="div-11">Przyznanie prawa do zasiłku opiekuńczego pracownikom, dla których ubezpieczenie chorobowe jest obowiązkowe, jest w pełni uzasadnione, ponieważ z istoty stosunku pracy wynika, że jest to praca podporządkowana, wykonywana we wskazanym przez pracodawcę miejscu i w określonych godzinach. Zasiłki opiekuńcze są bardzo szczególnym rodzajem świadczenia (nieznanym w większości państw), które nie jest przyznawane w każdym przypadku zapewnienia opieki dziecku lub innemu choremu członkowi rodziny, a jedynie w przypadku konieczności zwolnienia od wykonywania pracy w związku z koniecznością zapewnienia takiej opieki. Zasiłek opiekuńczy ma na celu zastąpienie wynagrodzenia utraconego wskutek zwolnienia od pracy w celu sprawowania opieki nad dzieckiem lub innym chorym członkiem rodziny. Jest więc świadczeniem związanym z wykonywaniem pracy w rygorach stosunku pracy, w ustalonym od godziny do godziny czasie pracy.</p>
        <p xml:id="div-12">Pracownik, przed którym stoi konieczność zapewnienia opieki dziecku lub innemu choremu członkowi rodziny, nie ma możliwości dogodnego dla siebie rozłożenia czasu pracy tak, aby ewentualnie mógł zapewnić konieczną opiekę choremu i wykonać swoje obowiązki pracownicze. Takiego ograniczenia nie mają osoby prowadzące pozarolniczą działalność. Stąd też osoby te nigdy nie miały i nie mają prawa do zasiłków opiekuńczych.</p>
        <p xml:id="div-13">Minister</p>
        <p xml:id="div-14">Krzysztof Michałkiewicz</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 12 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>