text_structure.xml 8.45 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W związku z otrzymanym przy piśmie Pana Marszałka z dnia 21 marca 2006 r., znak: SPS-024-766/06, zapytaniem poseł Izabeli Katarzyny Mrzygłockiej w sprawie prac związanych ze zróżnicowaniem wysokości minimalnego wynagrodzenia w zależności od regionu kraju uprzejmie przekazuję następującą informację.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z ustawą z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. Nr 200, poz. 1679, z późn. zm.) wysokość minimalnego wynagrodzenia ustalana jest w drodze negocjacji na forum Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych. Jednocześnie ustawa określa coroczny obligatoryjny wzrost minimalnego wynagrodzenia, a mianowicie w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych, a po noweli ustawy z 1 lipca 2005 r. dodatkowo o 2/3 wskaźnika prognozowanego realnego przyrostu produktu krajowego brutto, jeżeli w pierwszym kwartale roku, w którym odbywają się negocjacje minimalnego wynagrodzenia na rok następny, minimalne wynagrodzenie jest niższe od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Według tej zasady określono wysokość minimalnego wynagrodzenia od 1 stycznia 2006 r. - w kwocie 899,10 zł. Oznacza to wzrost minimalnego wynagrodzenia w porównaniu z 2005 r. (849 zł) o 5,9%, przy prognozie na 2006 r.: inflacji - 1,5%, realnego przyrostu PKB - o 4,3%.</p>
        <p xml:id="div-3">Przedmiotowa ustawa dopuszcza w art. 6 ust. 2 ustalenie wynagrodzenia pracownika w wysokości niższej od obowiązującej wysokości minimalnego wynagrodzenia dla osób, które nie mają doświadczenia zawodowego. W pierwotnym brzmieniu rozwiązanie to wprowadzono na okres od 2003 do końca 2005 r., które pozwalało ustalić wynagrodzenie w wysokości nie niższej niż:</p>
        <p xml:id="div-4">- 80% wysokości minimalnego wynagrodzenia w pierwszym roku pracy,</p>
        <p xml:id="div-5">- 90% wysokości minimalnego wynagrodzenia w drugim roku pracy.</p>
        <p xml:id="div-6">Wprowadzenie tego rozwiązania miało na celu skłonienie pracodawców do zatrudniania osób młodych w okresie wchodzenia na rynek pracy roczników wyżu demograficznego.</p>
        <p xml:id="div-7">Nowela ustawy z 1 lipca 2005 r. wprowadziła od 1 stycznia 2006 r. możliwość obniżenia wysokości wynagrodzenia pracownika do 80% wysokości minimalnego wynagrodzenia w pierwszym roku pracy. Regulacja ta ma już charakter systemowy, a nie przejściowy.</p>
        <p xml:id="div-8">Pragnę uprzejmie poinformować Pana Marszałka, że stosownie do art. 24 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, w terminie do 30 września br., przedstawiona zostanie Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej ocena funkcjonowania ustawy uwzględniająca:</p>
        <p xml:id="div-9">- analizę kształtowania się relacji minimalnego wynagrodzenia do poziomu wynagrodzeń w gospodarce narodowej,</p>
        <p xml:id="div-10">- informację o liczbie pracowników otrzymujących minimalne wynagrodzenie,</p>
        <p xml:id="div-11">- analizę związku między wysokością minimalnego wynagrodzenia a sytuacją na rynku pracy.</p>
        <p xml:id="div-12">Opracowanie ostatniego z wymienionych wyżej tematów zostało zlecone Instytutowi Pracy i Spraw Socjalnych. Temat ten został ujęty szeroko i znajduje się w końcowej fazie opracowania. Analiza bazować będzie nie tylko na danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego, ale prezentować będzie także wyniki badań empirycznych przeprowadzonych przez Instytut w formie wywiadów i ankiet. W analizie uwzględnione zostaną porównania międzynarodowe, a w konkluzji przedstawione propozycje zmian lub zachowania dotychczasowych zasad ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia.</p>
        <p xml:id="div-13">Wstępne wyniki badań wskazują na brak istotnej zależności w przekroju województw zarówno pomiędzy poziomem płacy minimalnej a sytuacją na rynku pracy, jak i pomiędzy minimum socjalnym a stopą bezrobocia.</p>
        <p xml:id="div-14">Te wstępne wyniki potwierdziła dyskusja na zorganizowanej w dniu 4 kwietnia br. przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, pod moim patronatem, konferencji pt. ˝Analiza związku minimalnego wynagrodzenia z rynkiem pracy˝. Przedstawiciele organizacji związków zawodowych podnosili głównie konieczność spełniania przez płacę minimalną warunku godziwości, którego wyrazem powinna być wyższa relacja minimalnego wynagrodzenia do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. W ich opinii problem jest o tyle istotny, gdyż w minionym okresie wzrost wydajności pracy wyprzedzał wzrost płac w ujęciu realnym.</p>
        <p xml:id="div-15">Prawo do płacy godziwej zapisane jest w art. 4 ust. 1 Europejskiej Karty Społecznej zobowiązującym do ˝uznania prawa pracowników do takiego wynagrodzenia, które zapewni im i ich rodzinom godziwy poziom życia˝. Polska ratyfikowała EKS w 1997 r., z tym że w zakresie wynagrodzeń nie związała się z wymienionym wyżej artykułem. Według Komitetu Niezależnych Ekspertów, powołanych do interpretacji postanowień Europejskiej Karty Społecznej w zakresie oceny wynagrodzenia godziwego, za godziwe można byłoby uznać minimalne wynagrodzenie stanowiące 68% przeciętnego wynagrodzenia. Wielkość ta nie ma formalnego potwierdzenia. Obecnie wyrażany jest pogląd, że relacja ta powinna wynosić 60% przeciętnego wynagrodzenia, a nawet 60% mediany, co w rzeczywistości mogłoby oznaczać 50% przeciętnego wynagrodzenia.</p>
        <p xml:id="div-16">W dokumentach Rady Europy jest zapisane, że przy ustalaniu wynagrodzenia godziwego należy uwzględniać oprócz wynagrodzenia za pracę także szeroko pojęte dochody z pracy, jak: świadczenia socjalne, subsydia rodzinne i mieszkaniowe, szkoleniowe i kulturalne, ubezpieczenia opłacane przez pracodawcę, udział w zyskach, akcje, udziały lub inne papiery wartościowe, wszelkie formy pomocy społecznej, ulgi i zniżki w podatkach i opłatach; świadczenia dodatkowe, jak: samochód służbowy, bezpłatny telefon, obiady, dodatkowy urlop bezpłatny itp.</p>
        <p xml:id="div-17">Przewiduje się, że w wyniku wprowadzonej w ubiegłym roku zmiany mechanizmu wzrostu minimalnego wynagrodzenia nie tylko o stopień inflacji, ale także o 2/3 realnego przyrostu PKB, będzie następowała wraz z rozwojem gospodarczym kraju przejawiającym się wzrostem PKB sukcesywna poprawa relacji minimalnego wynagrodzenia do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, aż do osiągnięcia relacji na poziomie 50%. W 2005 r. wynagrodzenie minimalne stanowiło 35,7% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.</p>
        <p xml:id="div-18">W trakcie konferencji poruszono także kwestię regionalizacji wysokości minimalnego wynagrodzenia. Uczestnicy konferencji zarówno reprezentujący środowisko naukowe, jak również przedstawiciele organizacji związków zawodowych i pracodawców nie wyrazili aprobaty dla takiego rozwiązania. Wskazywano, że terytorialne różnicowanie płacy minimalnej nie jest stosowane w żadnym z krajów europejskich. Zwrócono przy tym uwagę, że w krajach, w których znacząco podwyższono płacę minimalną (Węgry, Czechy, Słowacja), nie nastąpiły zakłócenia na rynku pracy.</p>
        <p xml:id="div-19">Zróżnicowanie regionalne płacy minimalnej, poza koniecznością rozwiązania problemu, czy płaca minimalna powinna być powiązana z miejscem pracy, czy z miejscem zamieszkania, mogłoby także prowadzić do nierównego traktowania pracowników w obrębie jednego zakładu pracy, jeżeli zlokalizowany jest na terenie różnych regionów. Tym niemniej problem regionalizacji płacy minimalnej będzie w dalszym ciągu monitorowany, a wprowadzenie odpowiednich rozwiązań w tym zakresie w życie zaproponuję w przypadku zaistnienia uzasadnionych ku temu przesłanek.</p>
        <p xml:id="div-20">W załączeniu informacja o ustawowym minimalnym wynagrodzeniu w krajach Unii Europejskiej, krajach kandydujących oraz USA, opracowana na podstawie danych publikowanych przez Eurostat.*)</p>
        <p xml:id="div-21">Minister</p>
        <p xml:id="div-22">Krzysztof Michałkiewicz</p>
        <p xml:id="div-23">Warszawa, dnia 13 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>