text_structure.xml 11.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Beaty Doroty Sawickiej oraz Pana Posła Grzegorza Schetyny (znak: SPS-024-751/06) w sprawie sytuacji służbie zdrowia proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Mając na względzie niepokoje społeczne panujące wśród pracowników ochrony zdrowia, jak również zdając sobie sprawę z konsekwencji, jakie może wywołać brak rozwiązań w zakresie wynagradzania, w tym w szczególności konsekwencje związane z otwarciem rynków pracy państw Unii Europejskiej, Minister Zdrowia przedsięwziął kroki zmierzające do polepszenia sytuacji pracowników ochrony zdrowia tak, aby zapewnić jednocześnie bezpieczeństwo wykonywania świadczeń zdrowotnych.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z poleceniem Prezesa Rady Ministrów wypracowaniem propozycji rozwiązań, jakie stanowić będą podstawę do przeznaczenia możliwie największej części dodatkowych środków finansowych, które zgodnie z obecnymi przewidywaniami zasilą system ochrony zdrowia w 2007 r. na podwyższenie wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia, zajął się Trójstronny Zespół ds. Ochrony Zdrowia. W skład specjalnie powołanego dla powyższego celu podzespołu działającego przy Trójstronnym Zespole weszli przedstawiciele strony rządowej, pracodawców działających w ochronie zdrowia oraz związków zawodowych zrzeszających pracowników ochrony zdrowia. W pracach uczestniczył również przedstawiciel Krajowego Komitetu Porozumiewawczego na Rzecz Wzrostu Wynagrodzeń Pracowników Służby Zdrowia. Opracowane rozwiązania mają umożliwić przekazanie zakładom opieki zdrowotnej dodatkowych środków finansowych z przeznaczeniem na podwyższenie o 30% wynagrodzeń, przy jednoczesnym określeniu ustawowych gwarancji, że środki te nie będą przez kierowników zakładów wykorzystane na inne cele.</p>
        <p xml:id="div-4">Sfinansowanie wzrostu wynagrodzeń możliwe będzie dzięki przeznaczeniu dodatkowych środków w wysokości ok. 4 mld zł, które wpłyną do Narodowego Funduszu Zdrowia w 2007 r. i pochodzić będą z trzech źródeł:</p>
        <p xml:id="div-5">- finansowania sytemu ratownictwa medycznego z budżetu państwa przy jednoczesnym pozostawieniu w dyspozycji Narodowego Funduszu Zdrowia środków obecnie przeznaczanych na ten cel,</p>
        <p xml:id="div-6">- wzrostu składki ubezpieczenia zdrowotnego o 0,25% do poziomu 9% podstawy wymiaru, określonego w ustawie o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych,</p>
        <p xml:id="div-7">- przybliżenia wysokości środków przekazywanych na pokrycie składek osób ubezpieczonych, za które składki opłacane są z budżetu państwa do wysokości składki opłacanej przez pozostałych ubezpieczonych.</p>
        <p xml:id="div-8">Dodatkowe środki planuje się również uzyskać, przeprowadzając dalszą racjonalizację wydatków na leki oraz poprawiając efektywność wydatkowania środków w ochronie zdrowia. Środki finansowe na ochronę zdrowia wzrosną w 2007 r. szacunkowo o ok. 15% w stosunku do ilości środków finansowych przeznaczanych obecnie w systemie ochrony zdrowia. Ponadto informuję, iż Ministerstwo Zdrowia, pozostając w kontakcie z wojewodami, gromadzi bieżące informacje dotyczące zapowiadanych przez pracowników ochrony zdrowia akcji protestacyjnych.</p>
        <p xml:id="div-9">Podejmowane przez rząd działania zmierzające do zwiększenia wysokości wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia są również jednym ze sposobów przeciwdziałania migracji zawodowej personelu medycznego. Ministerstwo Zdrowia prowadzi prace w zakresie monitorowania zjawiska migracji personelu medycznego w Polsce od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej Ministerstwo Zdrowia, zwracając szczególną uwagę na czynniki mogące mieć wpływ na zwiększenie zainteresowania pracowników ochrony zdrowia zatrudnieniem poza granicami kraju, gromadzi informacje na temat zasobów kadr medycznych w kraju (w szczególności takich zawodów jak lekarz, lekarz dentysta, pielęgniarka i położna) oraz skali migracji.</p>
        <p xml:id="div-10">W październiku 2005 r. rząd przyjął ˝Informację na temat zjawiska migracji personelu medycznego i kierunków działań ograniczających możliwe zagrożenia˝. Przedmiotowy dokument obrazuje proces migracji po pierwszym roku od przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-11">Celem opracowania przedmiotowej informacji było:</p>
        <p xml:id="div-12">- dokonanie oceny aktualnej skali i przyczyn migracji lekarzy i pielęgniarek,</p>
        <p xml:id="div-13">- określenie wielkości i kierunków migracji,</p>
        <p xml:id="div-14">- ocena stanu zabezpieczenia kadr medycznych w kraju,</p>
        <p xml:id="div-15">- opracowanie informacji dotyczących potrzeb kształcenia specjalistów.</p>
        <p xml:id="div-16">Za podstawę do oszacowania skali zainteresowania wyjazdem za granicę przyjęto liczby zaświadczeń wydanych w celu uznania kwalifikacji zawodowych w innych państwach członkowskich UE. W chwili obecnej nie jest jednak znana liczba osób, które podjęły pracę za granicą po przystąpieniu Polski do UE. Ilość wydanych zaświadczeń stanowi bowiem jedynie informację na temat zainteresowania podjęciem pracy za granicą. Należy również zaznaczyć, że poza osobami pobierającymi zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu, które faktycznie są zainteresowane migracją zawodową, część osób decyduje się jedynie czasowo pracować za granicą. O wydanie zaświadczeń występowały również te osoby, które już od pewnego czasu są za granicą, ale po przystąpieniu Polski do UE wystąpiły o odpowiednie dokumenty do swoich krajowych izb zawodowych. Posiadane dane nie mogą zatem stanowić podstawy do sporządzenia pełnej oceny skali migracji personelu medycznego. Można natomiast wnioskować, iż odpływ specjalistów z Polski nie jest obecnie procesem masowym i nie powinien w najbliższym czasie spowodować zagrożenia dla systemu ochrony zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-17">Według danych przekazanych przez Naczelną Izbę Lekarską w okresie od maja 2004 r. do 30 czerwca 2005 r.:</p>
        <p xml:id="div-18">- lekarzom wydano 3579 tego rodzaju zaświadczeń, co oznacza, że pobrało je około 3% lekarzy wykonujących zawód (116 847 osób aktywnych zawodowo),</p>
        <p xml:id="div-19">- w tym 1967 zaświadczeń wydano lekarzom ze specjalizacją, co stanowi 2,55% ogółu specjalistów lekarzy (76 839),</p>
        <p xml:id="div-20">- lekarzom dentystom wydano 1108 zaświadczeń, co stanowiło 3,6% wszystkich dentystów, a zarejestrowanych jest 30 283.</p>
        <p xml:id="div-21">Największą grupę lekarzy ubiegających się o zaświadczenia stanowią specjaliści z dziedziny anestezjologii i intensywnej terapii (11,7%), chirurgii klatki piersiowej (8,9%), chirurgii plastycznej (9,2%), chirurgii naczyniowej (6,7%), chirurgii ogólnej (4,1%), radiologii i diagnostyki obrazowej (6%), ortopedii (4,8%) oraz urologii (3,1%).</p>
        <p xml:id="div-22">Okręgowe izby pielęgniarek i położnych w okresie pierwszego roku po przystąpieniu Polski do UE poinformowały, że:</p>
        <p xml:id="div-23">- pielęgniarkom wydano 1817 zaświadczeń w celu uznania kwalifikacji zawodowych w innych państwach członkowskich UE oraz 1013 zaświadczeń potwierdzających uprawnienia do wykonywania zawodu w Polsce. Oznacza to, że zaświadczenia pobrało 1,18% pielęgniarek,</p>
        <p xml:id="div-24">- położnym wydano 195 tego rodzaju zaświadczeń, co stanowi 0,57% ogółu położnych.</p>
        <p xml:id="div-25">Na obecnym etapie trudno prognozować dalszy przebieg zjawiska migracji. Podobne stanowisko w odniesieniu do krajów Unii Europejskiej prezentuje Światowa Organizacja Zdrowia, która rozpoczęła badanie zjawiska migracji personelu medycznego, analizując dane o liczbie zatrudnionych cudzoziemców w poszczególnych krajach. Z opublikowanego w tej dziedzinie raportu WHO wynika, że wielkość skali przepływu kadr wewnątrz krajów UE nie jest znacząca.</p>
        <p xml:id="div-26">Mając na uwadze fakt, iż nadmierny odpływ wykwalifikowanych kadr medycznych może spowodować zagrożenie dla systemu ochrony zdrowia, zjawisko migracji wymaga wnikliwej obserwacji oraz wdrożenia działań zapobiegających ewentualnym zagrożeniom. W bieżącym roku kontynuowany jest monitoring ww. zjawiska, którego efektem będzie opracowanie informacji obrazującej poziom migracji w dwa lata od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Dokonanie oceny zabezpieczenia kadr medycznych w kraju zostanie opracowane dla poszczególnych regionów. W tym celu wystosowana została do wojewodów prośba o współpracę i dokonanie oceny zabezpieczenia kadr medycznych na terenie województwa.</p>
        <p xml:id="div-27">We współpracy z korporacjami zawodowymi szczególnej analizie poddana będzie liczba wydawanych zaświadczeń w korelacji z liczbą aktywnych zawodowo na terenie kraju lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych. Celem prowadzonych działań jest dokonanie oceny aktualnej skali i przyczyn migracji personelu medycznego, określenie głównych tendencji i kierunków migracji oraz opracowanie informacji dotyczących potrzeb kształcenia specjalistów ochrony zdrowia. W razie wystąpienia problemów na rynku pracy Minister Zdrowia może bowiem w ramach posiadanych kompetencji zwiększyć limity przyjęć na uczelnie medyczne oraz zwiększyć liczbę miejsc rezydenckich finansowanych z budżetu państwa.</p>
        <p xml:id="div-28">Realizacja zadania monitorowania procesu migracji personelu medycznego następowała będzie poprzez:</p>
        <p xml:id="div-29">- dokonanie oceny aktualnych zasobów kadr medycznych funkcjonujących w publicznych i niepublicznych podmiotach ochrony zdrowia według danych statystyki medycznej,</p>
        <p xml:id="div-30">- dokonanie oceny aktualnych zasobów kadr medycznych w poszczególnych województwach ze szczególnym uwzględnieniem optymalnego rozmieszczenia kadr na terytorium kraju,</p>
        <p xml:id="div-31">- dokonanie oceny dynamiki zjawiska migracji na podstawie liczby wydawanych zaświadczeń do celów uznania kwalifikacji personelu medycznego za granicą, w okresach półrocznych,</p>
        <p xml:id="div-32">- dostosowanie limitów kształcenia kadr medycznych do potrzeb rynku ochrony zdrowia wobec zjawiska migracji,</p>
        <p xml:id="div-33">- opracowanie priorytetowych zadań zmierzających do przeciwdziałania negatywnym skutkom migracji personelu medycznego.</p>
        <p xml:id="div-34">Odnosząc się do pytania dotyczącego liczby wakatów na stanowiskach pielęgniarek, położnych i anestezjologów, informuję, iż we współpracy z wojewodami dokonywana jest obecnie ocena zabezpieczenia kadr medycznych na poziomie regionalnym. Na prośbę Ministra Zdrowia wojewodowie mają spowodować opracowanie informacji na temat zabezpieczenia kadr medycznych na terenie podległego województwa z uwzględnieniem podziału terytorialnego na powiaty. Określenie potrzeb kadrowych w zawodzie lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej w poszczególnych województwach będzie pomocne m.in. przy ustalaniu limitów kształcenia kadr w poszczególnych specjalnościach, zgodnie z planowanym zatrudnieniem.</p>
        <p xml:id="div-35">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-36">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-37">Anna Gręziak</p>
        <p xml:id="div-38">Warszawa, dnia 10 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>