text_structure.xml 5.74 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Posła Piotra Gadzinowskiego w sprawie kina Filmoteki Narodowej ˝Iluzjon˝ w Warszawie (przesłanej pismem z dnia 20 marca 2006 r., Nr SPS-024-747/06) uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie przedstawionych poniżej wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Właścicielem budynku kina ˝Stolica˝, w którym usytuowane jest kino ˝Iluzjon˝ jest Instytucja Filmowa ˝Max-Film˝ w Warszawie. Do 1998 r. instytucja ta podporządkowana była Komitetowi Kinematografii, centralnemu organowi administracji rządowej realizującemu zadania z zakresu kinematografii. Organ ten, jako organ założycielski dla Instytucji Filmowej ˝Max-Film˝ i organizatorem dla Filmoteki Narodowej doprowadził do podpisania w dniu 16 grudnia 1996 r. umowy dzierżawy kina ˝Stolica˝, z przeznaczeniem na kino ˝Iluzjon˝. Czynsz dzierżawny ustalono na preferencyjnych warunkach 2500 zł miesięcznie za budynek o pow. użytkowej 889 m2 oraz działkę o pow. 1 956 m2. Niezależnie od czynszu Filmoteka została zobowiązana do uiszczania opłat za wszelkie świadczenia związane z bieżącą eksploatacją (energia elektryczna, zimna i ciepła woda, centralne ogrzewanie, wywóz nieczystości, opłaty telekomunikacyjne) oraz podatku od nieruchomości. Została natomiast zwolniona z opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu; do ich regulowania zobowiązana została Instytucja Filmowa ˝Max-Film:. W umowie ponadto zawarto warunek, iż w przypadku przebudowy kina na kino wielosalowe, Filmoteka Narodowa na podstawie odrębnej umowy uzgodnionej między stronami będzie mogła korzystać z jednej z sal po przebudowie.</p>
        <p xml:id="div-3">Z dniem 1 stycznia 1999 r. na mocy ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 668, ze zm.) Komitet Kinematografii, jako reprezentant Skarbu Państwa, utracił jakikolwiek wpływ na podejmowane przez Instytucję Filmową ˝Max-Film˝ czynności prawne w zakresie rozporządzania majątkiem, bowiem instytucja została przekazana, wraz z zadaniami i majątkiem, właściwej jednostce samorządu terytorialnego, tj. województwu mazowieckiemu.</p>
        <p xml:id="div-4">W 2005 r. Instytucja Filmowa ˝Max-Film˝ została skomercjalizowana na podstawie uchwały Nr 147/04 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 10 listopada 2004 r. w sprawie wyrażenia zgody na komercjalizację samorządowej Instytucji Filmowej ˝Max-Film˝ oraz uchwały Nr 902/195/05 Zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 7 czerwca 2005 r. w sprawie aktu komercjalizacji Instytucji Filmowej ˝Max-Film˝. W wyniku komercjalizacji Instytucja Filmowa ˝Max-Film˝ została przekształcona w spółkę akcyjną, której jedynym akcjonariuszem jest województwo mazowieckie.</p>
        <p xml:id="div-5">Przedstawiając powyższe, należy więc zauważyć, że Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który przejął zadania i kompetencje zniesionego z dniem 31 marca 2002 r. Komitetu Kinematografii, nie ma żadnego wpływu na działania podejmowane przez właściciela budynku kina ˝Stolica˝ - Instytucję Filmową ˝Max-Film˝ SA. Rozumiejąc jednak wagę problemu oraz znaczenie kina ˝Iluzjon˝, włączył się do rozmów na temat przyszłości kina. W 2005 r. kierownictwo Instytucji Filmowej ˝Max-Film˝ zaproponowało Filmotece Narodowej realizację wspólnej inwestycji polegającej na wyburzeniu starego budynku i w jego miejsce postawienie nowego budynku, wpisanego w przestrzeń parku i otaczających budynków (do 3 pięter ponad poziom gruntu). W nowym obiekcie przewidziano zlokalizowanie:</p>
        <p xml:id="div-6">- nowoczesnych sal kinowych na 200-300 osób,</p>
        <p xml:id="div-7">- 2-3 mniejszych sal na 100-150 osób z przeznaczeniem na pokazy klubowe i studyjne,</p>
        <p xml:id="div-8">- pomieszczeń dla biblioteki Filmoteki Narodowej, w tym czytelni i sali do udostępniania zbiorów,</p>
        <p xml:id="div-9">- podziemnych parkingów dla widzów.</p>
        <p xml:id="div-10">Zaproponowana formuła wspólnej inwestycji była nie do przyjęcia, bowiem Instytucja Filmowa ˝Max-Film˝ znajdowała się na końcowym etapie procesu komercjalizacji. W tej sytuacji zawiązanie Spółki przez ˝Max-Film˝ oraz państwową instytucją kultury, jaką jest Filmoteka Narodowa, było prawnie i ekonomicznie nieuzasadnione. Dlatego rozmowy kontynuowano, ale w kierunku ewentualnej sprzedaży budynku i gruntu Filmotece Narodowej. Kierownictwo ˝Max-Filmu˝ zobowiązało się do przygotowania wyceny budynku i działki, niestety okres komercjalizacji wstrzymał podjęte działania.</p>
        <p xml:id="div-11">W marcu bieżącego roku zaproponowano zarządowi spółki ˝Max-Film˝ powrót do rozmów w sprawie sprzedaży obiektu Filmotece Narodowej. Aktualnie jest w trakcie organizowania spotkanie zarówno z przedstawicielami zarządu woj. mazowieckiego (jedynego akcjonariusza spółki akcyjnej), jak i zarządem Instytucji Filmowej ˝Max-Film˝ SA. Tematem wiodącym tego spotkania będą zamierzenia inwestycyjne spółki w stosunku do kina ˝Iluzjon˝, kontynuowanie negocjacji w sprawie sprzedaży, a także dramatyczny stan techniczny kina, wybudowanego w latach pięćdziesiątych i nieodpowiadający europejskim standardom.</p>
        <p xml:id="div-12">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-13">Jarosław Sellin</p>
        <p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 10 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>