text_structure.xml
10.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Piotra Gadzinowskiego w sprawie wynagrodzeń pracowników cywilnych wojska (SPS-024-746/06), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Pracownicy wojska, ze względu na różnorodną działalność wojskowych jednostek organizacyjnych, zatrudniani są na stanowiskach i przy rodzajach prac występujących w większości działów (branż) gospodarki narodowej. W zależności od charakteru i rodzaju wykonywanych zadań są oni wynagradzani według powszechnie obowiązujących zasad. Dla korpusu służby cywilnej i pozostałych pracowników urzędów administracji rządowej są one określone rozporządzeniami Prezesa Rady Ministrów i Rady Ministrów. Zasady wynagradzania pracowników służby zdrowia, nauczycieli akademickich i oświatowych są zawarte w rozporządzeniach wydawanych przez właściwych ministrów. Wskazane w tych aktach prawnych stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, kategorie zaszeregowania oraz inne składniki wynagrodzenia są stosowane wprost do pracowników wojska, chociaż ustalają je inne organy, a nie Minister Obrony Narodowej.</p>
<p xml:id="div-3">Najliczniejszą grupę pracowników resortu obrony narodowej (około 70%) stanowią pracownicy zatrudnieni i opłacani na podstawie Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Wojskowych Jednostek Organizacyjnych Sfery Budżetowej z dnia 8 czerwca 1998 r. Regulacje prawne zawarte w tym Układzie są aprobowane przez wszystkie działające w wojsku związki zawodowe, a jego postanowienia są ustalane w drodze rokowań. Podczas wprowadzania zmian do Układu, które odbywają się w drodze protokołów dodatkowych, Minister Obrony Narodowej uwzględnia politykę wynagrodzeniową resortu obrony narodowej. Zmierza ona do uproszczenia zasad i systemów wynagradzania pracowników, podniesienia rangi płacy zasadniczej jako głównego składnika płac, ograniczenia liczby stanowisk pracy oraz ustalania zapłaty pracownikom na poszczególnych stanowiskach w zależności od zakresu posiadanych kompetencji i ponoszonej odpowiedzialności, rodzaju i złożoności pracy, a także ich usytuowania w hierarchii stanowisk.</p>
<p xml:id="div-4">O poziomie wynagrodzeń pracowników decydują jednak przede wszystkim dwa czynniki - ustawowo określana wielkość środków na wynagrodzenia pracowników, na którą Minister Obrony Narodowej nie ma wpływu, oraz ustalony, uwzględniający te środki, limit i planowane zatrudnienie.</p>
<p xml:id="div-5">Od 1 stycznia 2000 r. zasady i tryb kształtowania wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, w tym również w resorcie obrony narodowej, określa ustawa z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255 ze zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy podstawę do określenia wynagrodzeń pracowników w danym roku budżetowym stanowią:</p>
<p xml:id="div-6">- dla pracowników objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń - czyli pracowników i urzędników służby cywilnej (korpus służby cywilnej) zatrudnionych w Urzędzie Ministra Obrony Narodowej, okręgach wojskowych, wojewódzkich sztabach wojskowych i wojskowych komendach uzupełnień oraz archiwach wojskowych wszystkich szczebli - limity zatrudnienia i kwoty bazowe oraz pozostałe składniki wynagrodzenia z roku poprzedniego zwaloryzowane średniorocznym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne,</p>
<p xml:id="div-7">- dla pozostałych pracowników - zatrudnionych w wojskowych jednostkach budżetowych, zakładach budżetowych oraz gospodarstwach pomocniczych - wynagrodzenia z roku poprzedniego łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym waloryzowane średniorocznym wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń, ustalanym corocznie w ustawie budżetowej.</p>
<p xml:id="div-8">W ramach wielkości środków na płace ustalonych na podstawie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw, gospodarowanie funduszem wynagrodzeń pracowników wojska obejmuje głównie działania związane z planowaniem wielkości optymalnego zatrudnienia zapewniającego wykonanie niezbędnych zadań realizowanych przez resort obrony narodowej w ramach przydzielonych środków i podział ustalonego zatrudnienia wraz ze środkami na wynagrodzenia pracowników dla poszczególnych dysponentów oraz sprawozdawczość i nadzór nad ich wykorzystaniem.</p>
<p xml:id="div-9">Ze względu na sposób ustalania środków na wynagrodzenia pracowników rok 2000 był rokiem przełomowym. Wysokość środków z 1999 r. stanowiła podstawę wyjściową do kształtowania płac w następnych latach. W 2000 r. relacja poziomu przeciętnego wynagrodzenia w resorcie obrony narodowej do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej wynosiła zaledwie około 78%, co plasowało resort pod względem wysokości wynagrodzenia pracowników na końcowych miejscach wśród wszystkich innych resortów. Bez dodatkowego zwiększenia środków na wynagrodzenia nie było możliwe podwyższenie wynagrodzeń pracowników. W tej sprawie Minister Obrony Narodowej zwracał się kilkakrotnie do Ministra Finansów, niestety bezskutecznie. W latach 2001-2005 średnie wynagrodzenie pracowników resortu obrony narodowej uległo nieznacznej poprawie, w 2004 r. wynosiło 1 893 zł, co w relacji do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (2 289,57 zł) stanowiło 82,7%. W roku 2005 wyniosło około 1 965 zł (przeciętnie wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2005 r. wyniosło 2380,29 zł).</p>
<p xml:id="div-10">Niski poziom wynagrodzeń pracowników wojska był wielokrotnie omawiany na posiedzeniach kierownictwa MON oraz podczas jego spotkań z przedstawicielami związków zawodowych działającymi w resorcie obrony narodowej. Ich efektem były zapisy dyscyplinujące dysponentów środków budżetowych do proporcjonalnego, zgodnie z upływem czasu wykorzystywania środków na wynagrodzenia pracowników. Zabroniono również przeznaczania środków z funduszu wynagrodzeń osobowych na inne cele niż płace, np. na wydatki rzeczowe. W celu podniesienia poziomu wynagrodzeń pracowników od 2005 roku zmniejszono planowane zatrudnienie w resorcie obrony narodowej z 57 000 do 54 000 pracowników, a środki finansowe uzyskane w ten sposób przeznaczono na podwyższenie wynagrodzeń.</p>
<p xml:id="div-11">Zgodnie z decyzją Nr 61/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 lutego 2006 r. w sprawie wprowadzenia do etatów jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej stanowisk przeznaczonych dla pracowników w etatach jednostek organizacyjnych zwiększa się liczbę stanowisk przewidzianych dla pracowników, kosztem zmniejszenia liczby stanowisk w ramach planowanego zatrudnienia pracowników, dotychczas rozliczanego z tzw. planu zatrudnienia. Planowane zwiększenie ma na celu podwyższenie efektywności struktury zatrudnienia oraz warunków płacowych pracowników, jak również właściwego zabezpieczenia realizacji zadań Sił Zbrojnych RP. Zgodnie z tą decyzją proces ten ma zostać zakończony do połowy 2007 r.</p>
<p xml:id="div-12">Odnosząc się do stwierdzenia Pana Posła Piotra Gadzinowskiego, że wątpliwości budzi również obowiązująca tabela wynagrodzenia zasadniczego, pragnę wyjaśnić, że od dnia 1 listopada 1998 r., czyli od daty obowiązywania Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Wojskowych Jednostek Organizacyjnych Sfery Budżetowej, do chwili obecnej do resortu nie wpłynęła żadna skarga na ten temat. Brak precyzyjnego określenia, na czym polegają wskazane niejasności, nie pozwala na udzielenie szczegółowej i wyczerpującej odpowiedzi. Pragnę przy tym nadmienić, że wprowadzane z inicjatywy resortu lub związków zawodowych zmiany do Układu w drodze protokołów dodatkowych, w tym również tabela wynagrodzeń, są wnikliwie sprawdzane najpierw w Urzędzie Ministra Obrony Narodowej, a następnie konsultowane i uzgadniane ze związkami zawodowymi. Są one bowiem stroną Układu i bez ich podpisu żadna zmiana nie może zostać wprowadzona. Każdy protokół dodatkowy musi zostać zarejestrowany przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej, który w przypadku zamieszczenia w nim przepisów niezgodnych z prawem lub budzących wątpliwości interpretacyjne odmawia rejestracji.</p>
<p xml:id="div-13">Propozycje nowych stawek wynagrodzenia zasadniczego do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Wojskowych Jednostek Organizacyjnych Sfery Budżetowej uwzględniają podwyżkę wszystkich stawek minimalnych wynagrodzenia zasadniczego w wysokości 101,5% - taki wskaźnik waloryzacji wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej został określony w ustawie budżetowej na 2006 r. - a stawek maksymalnych do 106%. Propozycja znacznego zwiększenia stawek maksymalnych w poszczególnych kategoriach zaszeregowania ma umożliwić pracodawcom wojskowym podwyższanie wynagrodzenia wyróżniającym się pracownikom oraz zatrudnionym na stanowiskach specjalnych lub technicznych, które są szczególnie potrzebne dla danej jednostki organizacyjnej.</p>
<p xml:id="div-14">Reasumując - należy zgodzić się z Panem Posłem Piotrem Gadzinowskim, że wynagrodzenie pracowników wojska jest jednym z najniższych w sferze budżetowej. Jednak jego podwyższenie przy istniejącym ustawowym sposobie ustalania wielkości środków na wynagrodzenia pracowników, bez dodatkowego zwiększenia tych środków nie jest możliwe w ramach budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. Znaczące jego zwiększenie mogłoby nastąpić jedynie w przypadku dalszego zmniejszenia zatrudnienia, z równoczesnym pozostawieniem na dotychczasowym poziomie funduszu wynagrodzeń.</p>
<p xml:id="div-15">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, mam nadzieję, iż uzna je Pan Marszałek za zasadne.</p>
<p xml:id="div-16">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-17">Minister</p>
<p xml:id="div-18">Radosław Sikorski</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 6 kwietnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>