text_structure.xml 4.97 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poselskie Pana Posła Wiesława Andrzeja Szczepańskiego z dnia 3 marca 2006 r., otrzymane przy piśmie Pana Marszałka Nr SPS-024-738/06 z dnia 20 marca 2006 r., w sprawie dodatków dla pracowników socjalnych zatrudnionych w domach pomocy społecznej i podwyżek płac dla pracowników domów pomocy społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem pracowników socjalnych, uprzejmie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-2">Dodatek do wynagrodzenia, na podstawie art. 121 ust. 3a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.), przysługuje pracownikowi socjalnemu zatrudnionemu w samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, do którego obowiązków należy świadczenie pracy socjalnej w środowisku.</p>
        <p xml:id="div-3">Świadczenie pracy socjalnej w środowisku obejmuje przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w miejscu zamieszkania osób i rodzin korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej, wykonywanie czynności związanych z realizacją kontraktu socjalnego, planowanie pomocy oraz codzienne wykonywanie działań w środowisku na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin, jeśli wykonywane są poza siedzibą jednostki organizacyjnej pomocy społecznej.</p>
        <p xml:id="div-4">Świadczenie pracy socjalnej w środowisku powinno należeć do głównych obowiązków pracowników socjalnych uprawnionych do dodatku. Można więc przyjąć, że wskazane powyżej obowiązki zajmują co najmniej 50% czasu pracy pracownika socjalnego. Przy czym środowisko, w przypadku pracowników socjalnych zatrudnionych w domu pomocy społecznej, nie może być rozumiane jako środowisko domu pomocy społecznej. Chodzi o wykonywanie czynności związanych z koniecznością wyjścia poza miejsce pracy (dom pomocy społecznej), w celu załatwienia spraw mieszkańców lub w celu udzielenia pomocy mieszkańcom dps w załatwieniu ich spraw zarówno w indywidualnych przypadkach, jak i w sprawach dotyczących grupy mieszkańców (np. załatwianie spraw emerytalno-rentowych w ZUS lub KRUS, załatwianie zasiłków stałych i celowych w dps, wizyty w szkołach w celu pozyskania wolontariuszy, składanie wniosków na turnusy rehabilitacyjne i o dofinansowanie tych turnusów itp.).</p>
        <p xml:id="div-5">Jeżeli pracownik socjalny jest zatrudniony w domu pomocy społecznej, będącym jednostką organizacyjną samorządu i świadczy pracę socjalną w środowisku, wówczas przysługuje dodatek do wynagrodzenia. Ocena, czy pracownik socjalny zatrudniony w domu pomocy społecznej kwalifikuje się do otrzymania dodatku, należy do dyrektora domu, który jest najlepiej zorientowany, jakim zakresem spraw zajmuje się pracownik socjalny i jak zorganizowany jest jego czas pracy.</p>
        <p xml:id="div-6">W 2006 r. dodatki do wynagrodzenia pracowników socjalnych są finansowane z budżetu państwa. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wystąpiło do Ministra Finansów o uruchomienie rezerwy celowej na wypłatę dodatków dla pracowników socjalnych, w tym zatrudnionych w domach pomocy społecznej: prowadzonych przez powiat w wysokości 441 630 zł, prowadzonych przez gminę w wysokości 7200 zł.</p>
        <p xml:id="div-7">O podwyżkach wynagrodzeń dla pracowników domów pomocy społecznej decydują samorządy, bowiem - zgodnie z art. 19 pkt 10 i art. 17 ust. 2 pkt 3 ustawy o pomocy społecznej - prowadzenie domu pomocy społecznej jest zadaniem własnym powiatu lub gminy, w zależności od zasięgu domu.</p>
        <p xml:id="div-8">Trzeba dodać, że prowadzenie domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym mimo że jest zadaniem własnym powiatu, jest dofinansowywane z budżetu państwa. W poprzednich latach z rezerwy celowej budżetu państwa były przekazywane dotacje dla domów pomocy społecznej poprzez budżet wojewodów, ze szczególnym uwzględnieniem tych województw, gdzie były najniższe dotacje na jednego mieszkańca domu pomocy społecznej w celu wyrównywania dysproporcji. Środki na wynagrodzenia pracowników domów pomocy społecznej zalicza się do kosztów utrzymania mieszkańca. Podwyżka wynagrodzeń powoduje wzrost tych kosztów, co wiąże się ze zwiększeniem opłaty za pobyt mieszkańca. Szczególnie dotkliwie odczuwają to mieszkańcy skierowani po dniu 1 stycznia 2004 r., których pobyt jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania. Opłatę wnoszą w kolejności: mieszkaniec, małżonek, zstępni przed wstępnymi i gmina, z której osoba została skierowana.</p>
        <p xml:id="div-9">Minister</p>
        <p xml:id="div-10">Krzysztof Michałkiewicz</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 12 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>