text_structure.xml 9.68 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, na zapytanie Pani Poseł Jadwigi Zakrzewskiej w sprawie sposobu realizacji polityki obronności kraju przez Departament Spraw Obronnych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz właściwe departamenty w poszczególnych ministerstwach (SPS-024-716/06), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Departament Spraw Obronnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, podobnie jak i departamenty, biura lub samodzielne stanowiska pracy do spraw obronnych występujące w urzędach obsługujących poszczególnych ministrów, realizują zadania wynikające z ustaw lub wydanych na ich podstawie rozporządzeń, nałożone na Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Dotyczą one bezpośrednio tych organów, jak też urzędów centralnych oraz podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych.</p>
        <p xml:id="div-3">W Kancelarii Prezesa RM Departament Spraw Obronnych realizuje zadania obronne obejmujące:</p>
        <p xml:id="div-4">1) współdziałanie z innymi organami administracji publicznej w opracowywaniu analiz oraz ocen i opinii dotyczących realizacji polityki obronnej i zadań Rady Ministrów w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego, zwalczania terroryzmu i zarządzania kryzysowego oraz w inicjowaniu opracowania, opiniowaniu i redagowaniu projektów aktów prawnych, jak też monitorowanie prac w tym zakresie;</p>
        <p xml:id="div-5">2) planowanie i koordynację przedsięwzięć z zakresu przygotowań obronnych realizowanych przez komórki organizacyjne Kancelarii;</p>
        <p xml:id="div-6">3) programowanie, planowanie i organizowanie szkolenia obronnego w Kancelarii oraz podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych, kwalifikowanie osób do wyższych kursów obronnych, a także koordynację, organizację i merytoryczny udział komórek organizacyjnych Kancelarii w międzynarodowych, krajowych i regionalnych ćwiczeniach dotyczących zarządzania kryzysowego w czasie podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny;</p>
        <p xml:id="div-7">4) udział w koordynowaniu i nadzorowaniu realizacji polityki bezpieczeństwa narodowego przez administrację rządową, a także w koordynowaniu działalności komórek organizacyjnych Kancelarii w tym zakresie;</p>
        <p xml:id="div-8">5) współpracę z administracją publiczną oraz organizacjami społecznymi w zakresie polityki bezpieczeństwa narodowego;</p>
        <p xml:id="div-9">6) realizację zadań wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w NATO i Unii Europejskiej, w tym tworzenie warunków do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza (HNS) oraz współpracy cywilno-wojskowej;</p>
        <p xml:id="div-10">7) obsługę organizacyjną oraz merytoryczną Zespołu Reagowania Kryzysowego Kancelarii oraz innych zespołów, w zakresie ustalonym przez Szefa Kancelarii lub Dyrektora Generalnego;</p>
        <p xml:id="div-11">8) współudział w przygotowaniach oraz obsługę organizacyjną wizyt i spotkań krajowych i zagranicznych Prezesa Rady Ministrów w siłach zbrojnych;</p>
        <p xml:id="div-12">9) koordynację współpracy Kancelarii z organizacjami kombatanckimi;</p>
        <p xml:id="div-13">10) uczestniczenie w kontrolach kompleksowych oraz organizację zarządzanych przez Prezesa Rady Ministrów kontroli problemowych i doraźnych wykonywania zadań obronnych;</p>
        <p xml:id="div-14">11) obsługę kancelaryjno-biurową zespołu do spraw realizacji rent odszkodowawczych przyznanych osobom poszkodowanym przez żołnierzy wojsk Federacji Rosyjskiej.</p>
        <p xml:id="div-15">Zakres zadań innych departamentów (komórek lub stanowisk) do spraw obronnych obejmuje także problematykę przygotowania jednostek organizacyjnych do militaryzacji, szczególnej ochrony obiektów na czas podwyższania gotowości obronnej państwa i wojny, przygotowania działów administracji rządowej do funkcjonowania w warunkach występowania zagrożeń zewnętrznych, planowania i realizacji świadczeń na rzecz obrony państwa, przygotowania łączności, infrastruktury transportowej oraz publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa, a także warunków do wykorzystania struktur obronnych w sytuacjach kryzysowych innych niż wynikające z zagrożeń zewnętrznych.</p>
        <p xml:id="div-16">Sposób realizacji tych zadań uwarunkowany jest tworzonymi przez poszczególnych ministrów strukturami odpowiedzialnymi za realizację zadań obronnych oraz zakresem powierzanych zadań obronnych innym komórkom organizacyjnym w urzędach obsługujących ministrów lub organom centralnym podporządkowanym i nadzorowanym.</p>
        <p xml:id="div-17">W odpowiedzi na pytanie dotyczące przygotowania merytorycznego osób zatrudnionych w departamentach spraw obronnych zapewniam, iż procedura ich zatrudniania przewiduje stosowanie szczególnych kryteriów, dzięki którym w zdecydowanej większości posiadają odpowiednie kwalifikacje. Z reguły są to żołnierze zawodowi, byli żołnierze zawodowi oraz inne osoby spełniające określone wymagania. Realizowane jest to w oparciu o przepisy dotyczące określania stanowisk w administracji publicznej, na których realizuje się zadania obronne (związanych z obronnością).</p>
        <p xml:id="div-18">Dodatkowo profesjonalne przygotowanie już wyznaczonych pracowników osiąga się poprzez:</p>
        <p xml:id="div-19">- właściwy dobór kadry i pracowników cywilnych realizowany w oparciu o ustawę z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, ze zm.) i z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750, ze zm.);</p>
        <p xml:id="div-20">- zapewnienie możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych (studia podyplomowe i kursy z zakresu obronności i bezpieczeństwa narodowego, studia doktoranckie);</p>
        <p xml:id="div-21">- współudział w organizowaniu i realizacji międzynarodowych i krajowych ćwiczeń z zakresu reagowania kryzysowego w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny, w tym prowadzonych z udziałem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;</p>
        <p xml:id="div-22">- współpracę z innymi komórkami organizacyjnymi organów administracji publicznej właściwymi do spraw obronnych i zarządzania kryzysowego, zwłaszcza Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</p>
        <p xml:id="div-23">W odniesieniu do nadzoru sprawowanego przez Ministra Obrony Narodowej nad pracą tych departamentów informuję, iż realizowany jest on w zakresie koordynowania planowania obronnego i przygotowań organów administracji państwowej do funkcjonowania w okresie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz przedstawiania informacji Radzie Ministrów o stanie realizacji zadań obronnych.</p>
        <p xml:id="div-24">Minister Obrony Narodowej zadania w zakresie obronności (inicjowanie, koordynowanie, wytyczanie, nadzór) realizuje w imieniu Prezesa Rady Ministrów i Rady Ministrów. Nie sprawuje natomiast bezpośredniego nadzoru nad działalnością komórek do spraw obronnych, jako że ich kształt, sposób funkcjonowania, podległość oraz inne sprawy (z wyjątkiem spraw dotyczących służby wojskowej żołnierzy zawodowych) należą do właściwości ministra, który utworzył daną komórkę. Ocena - w sposób pośredni - dokonywana jest na podstawie dokumentów przesyłanych do Ministra Obrony Narodowej na potrzeby planowania, programowania, szkolenia i innych form działań podejmowanych w ramach przygotowań obronnych. Realizując od 2004 r., w imieniu Prezesa Rady Ministrów, kontrole kompleksowe wykonywania zadań obronnych w działach administracji rządowej, Minister Obrony Narodowej ma także możliwość oceny merytorycznej pracy tych komórek.</p>
        <p xml:id="div-25">Odpowiadając na pytanie ostatnie, informuję, że komórki do spraw obronnych zajmują się realizacją przygotowań obronnych na podstawie koncepcji, harmonogramów, wymogów formalnoprawnych i organizacyjnych określonych w bardzo wielu dokumentach i przez szereg właściwych organów. Należy przy tym traktować sprawy obronne jako jeden z wielu aspektów bezpieczeństwa kraju. Tak więc można uznać, że komórki do spraw obronnych zajmują się monitoringiem zagrożeń, ale nie w całym aspekcie związanym z bezpieczeństwem kraju. Szczególnie dotyczy to ewentualnych zagrożeń w zakresie realizacji zadań w działach administracji rządowej w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny oraz poszukiwanie rozwiązań planistyczno-organizacyjnych adekwatnych do tych zagrożeń. O dobrej wymianie informacji między resortami w tym zakresie może świadczyć właściwa realizacja procesu planowania operacyjnego i programowania obronnego, które ujmują w sobie szereg nowych działań właściwych dla podwyższania gotowości państwa do realizacji zadań obronnych.</p>
        <p xml:id="div-26">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, żywię nadzieję, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.</p>
        <p xml:id="div-27">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-28">Minister</p>
        <p xml:id="div-29">Radosław Sikorski</p>
        <p xml:id="div-30">Warszawa, dnia 7 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>