text_structure.xml 3.88 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 15 marca 2006 r. nr SPS-024-705/06, przy którym przekazane zostało zapytanie Posła Stanisława Wziątka w sprawie możliwości utworzenia prokuratury rejonowej w Świdwinie, uprzejmie informuję:</p>
        <p xml:id="div-2">Kierownictwo resortu docenia zaangażowanie władz samorządowych powiatu świdwińskiego w sprawę powołania omawianej prokuratury rejonowej, którego wyrazem są deklaracje współpracy przy zapewnieniu warunków, w tym lokalowych, dla prawidłowego funkcjonowania jednostki. Wnioski dotyczące utworzenia prokuratury rejonowej w Świdwinie wpływają do Ministerstwa Sprawiedliwości od 1999 r. Sprawa ta była już zatem kilkakrotnie analizowana. Dotychczasowe negatywne stanowisko prezentowane w przedmiocie powołania wnioskowanej prokuratury rejonowej wynikało m.in. z braku środków finansowych niezbędnych dla utworzenia jednostki i zabezpieczenia dla niej odpowiedniej liczby etatów orzeczniczych i urzędniczych.</p>
        <p xml:id="div-3">Ponadto w Świdwinie nie funkcjonuje sąd rejonowy, a więc utworzenie w tej miejscowości prokuratury wiązałoby się z koniecznością dojazdów prokuratorów wykonujących funkcje oskarżycielskie do Sądu Rejonowego w Białogardzie, co generowałoby dodatkowe koszty.</p>
        <p xml:id="div-4">Wymienione powyżej argumenty nadal pozostają aktualne, co potwierdzają stanowiska Prokuratora Okręgowego w Koszalinie i Prokuratora Apelacyjnego w Szczecinie.</p>
        <p xml:id="div-5">Starosta Świdwiński opiera uzasadnienie wniosku o powołanie jednostki prokuratorskiej głównie na danych dotyczących wykonywanych przez Policję konwojów, wyjazdów i doręczeń akt do Prokuratury Rejonowej w Białogardzie. Działania te nie mogą jednak przesądzać o konieczności utworzenia nowej prokuratury rejonowej.</p>
        <p xml:id="div-6">Należy przy tym zauważyć, że obowiązujące uregulowania procedury karnej w zakresie wszczynania postępowań oraz określenia podmiotów uprawnionych do ich prowadzenia zmniejszyły znacznie ilość czynności procesowych z udziałem pokrzywdzonych, świadków oraz podejrzanych prowadzonych przez prokuratorów. Większość przedmiotowych działań wykonywana jest przez funkcjonariuszy Policji, co ogranicza konieczność dojazdów uczestników postępowań do siedziby prokuratury.</p>
        <p xml:id="div-7">Istotne znaczeniu przy tworzeniu nowych jednostek organizacyjnych resortu ma także przewidywany wpływ spraw.</p>
        <p xml:id="div-8">Wyodrębnienie z obszaru Prokuratury Rejonowej w Białogardzie jednostki w Świdwinie spowodowałoby powstanie dwóch prokuratur - średniej wielkości w Białogardzie o wpływie spraw kształtującym się w skali roku na poziomie ok. 2500 spraw i niewielkiej w Świdwinie o prognozowanym wpływie wynoszącym ok. 1400 spraw.</p>
        <p xml:id="div-9">Należy zwrócić uwagę, że w kraju funkcjonują samodzielne jednostki organizacyjne prokuratury o zbliżonym lub niewiele większym rocznym wpływie spraw i kilkuosobowej obsadzie orzeczniczej.</p>
        <p xml:id="div-10">Niezależnie od powyższego, do czasu wypracowania ostatecznej koncepcji w zakresie zasad tworzenia i funkcjonowania jednostek organizacyjnych resortu sprawiedliwości, należy podtrzymać zajęte uprzednio stanowisko w przedmiocie braku aktualnie przesłanek dla powołania prokuratury rejonowej w Świdwinie.</p>
        <p xml:id="div-11">Z uszanowaniem</p>
        <p xml:id="div-12">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-13">Andrzej Kryże</p>
        <p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 6 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>