text_structure.xml
3.73 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Wojciecha Szaramy w sprawie możliwości dofinansowania z budżetu państwa przebudowy wiaduktu kolejowego w Tarnowskich Górach przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Wiadukt leży w ciągu linii nr 131 Chorzów Batory - Tczew, w km 34,271. Wybudowany został w 1895 r. i składa się z trzech segmentów, a także skrzydeł i ścian oporowych. Z analizy opracowanej w 2004 r. wynika, że wiadukt nie nadaje się do dalszego użytkowania w normalnym trybie, a jego stan techniczny jest zły. Z tego też względu oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu pociągów obowiązuje stałe ograniczenie prędkości jazdy do 20 km/h. Stan techniczny wiaduktu upoważnia do rozpoczęcia jego modernizacji, aby uzyskać pełne parametry użytkowe. Zakres prac modernizacyjnych wiaduktu, konieczność dokonania zmian w istniejącym układzie torowym oraz przewidywana przebudowa infrastruktury miejskiej wskazują, że przy realizacji projektu muszą być uwzględnione aspekty wynikające z lokalnych planów zagospodarowania przestrzennego. Zadanie to powinno być więc realizowane w porozumieniu ze Starostwem Powiatowym w Tarnowskich Górach oraz przy jego współfinansowaniu. Szacunkowa wartość zadania inwestycyjnego wynosi około 25 mln zł. W bieżącym roku planowane jest jedynie, w ramach robót bieżącego utrzymania, wykonanie odwodnienia w torze nr 1 i 2 linii 131 w km 34,271, finansowane ze środków własnych zarządcy infrastruktury - spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.</p>
<p xml:id="div-3">Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjęła starania o pozyskanie środków na opracowanie studium wykonalności linii kolejowej CE65 Gdynia - Tczew - Bydgoszcz - Inowrocław - Tarnowskie Góry - Pszczyna, leżącej w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. W 2005 r. opracowany został wniosek o dofinansowanie przygotowania dokumentacji przedprojektowej z Funduszu TEN - T. Decyzja finansowa Komisji Europejskiej na opracowanie studium wykonalności wydana została 26 grudnia 2005 r., a projekt zrealizowany zostanie do końca 2007 r. Studium wykonalności będzie obejmowało również przebudowę odcinka linii nr 131, w ciągu której znajduje się omawiany wiadukt, oraz dostosowanie jej do standardów umowy międzynarodowej AGTC i wymogów interoperacyjności.</p>
<p xml:id="div-4">Linia kolejowa CE 65 przewidziana została do modernizacji w latach 2007-2013 ze środków Funduszu Spójności. Jednakże z uwagi na to, że wartość przebudowy wiaduktu, jako pojedynczego projektu inwestycyjnego, nie przekracza 10 mln euro, nie kwalifikuje się on do finansowania z Funduszu Spójności. Ponadto środki z Funduszu Spójności przeznaczone do realizacji inwestycji kolejowych, w tym grup projektów, do których możliwe byłoby włączenie przebudowy wiaduktu, w latach 2004-2006 zostały rozdysponowane. W związku z tym modernizacja wiaduktu może zostać rozpoczęta wraz z przystąpieniem do modernizacji pozostałej części linii CE 65. Właściwe wydaje się również rozważenie możliwości włączenia przebudowy wiaduktu w Tarnowskich Górach do regionalnego programu operacyjnego będącego w gestii samorządu województwa śląskiego.</p>
<p xml:id="div-5">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-6">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-7">Mirosław Chaberek</p>
<p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 28 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>