text_structure.xml 3.84 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pytania pana posła Pawła Grasia, zadane na podstawie art. 195 ust. 1 regulaminu Sejmu, pismem nr SPS-024-696/06 z dnia 11 marca 2006 roku, przekazuję na ręce Pana Marszałka poniższe wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">Pytanie 1. Czy świetle obowiązujących obecnie w Polsce przepisów jest możliwe usytuowanie dwóch węzłów autostrady (każdy z nich umożliwiający wjazd i wyjazd z autostrady w obydwu jej kierunkach) w takiej odległości (wynoszącej w linii prostej niespełna dziesięć kilometrów)? Czy istnieją w Polsce regulacje narzucające minimalną odległość pomiędzy dwoma węzłami - tego typu, jak opisany powyżej - w ciągu jednej autostrady?</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami technicznymi nie ma możliwości usytuowania dwóch węzłów w odległości mniejszej niż 15 km. Reguluje minimalną odległość pomiędzy dwoma węzłami Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z roku 1999 nr 43, poz. 430) w § 9 ust 1. pkt. 1:</p>
        <p xml:id="div-4">˝§ 9. 1. W celu zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego określa się następujące warunki połączeń dróg, dopuszczalne odstępy między węzłami lub skrzyżowaniami oraz warunki stosowania zjazdów, przy czym przez odstęp między węzłami lub skrzyżowaniami rozumie się odległość między punktami przecięć osi dróg na sąsiednich węzłach lub skrzyżowaniach:</p>
        <p xml:id="div-5">1) droga klasy A (autostrada) powinna mieć powiązania z drogami klasy G i drogami wyższych klas, odstępy między węzłami nie powinny być mniejsze niż 15 km, a w granicach lub sąsiedztwie dużego miasta lub zespołu miast - nie mniejsze niż 5 km; dopuszcza się wyjątkowo pojedyncze odstępy nie mniejsze niż 5 km, a w granicach dużego miasta lub zespołu miast - nie mniejsze niż 3 km, jeżeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstępy uzasadniają, przy czym stosowanie na drodze klasy A zjazdów jest zabronione.</p>
        <p xml:id="div-6">Z przeprowadzonej analizy wynika, że planowana przez samorządy województw śląskiego i małopolskiego droga Oświęcim-Jaworzno (nazywana ˝drogą współpracy regionalnej˝) nie jest elementem podnoszącym funkcjonowanie sieci dróg krajowych w rejonie śląskim. Pogląd ten potwierdza opinia Biura Studiów GDDKiA. Koncepcja budowy tej drogi i związanych z nią obwodnic powstała z inicjatywy władz samorządowych dla usprawnienia ruchu drogowego i aktywizacji gospodarczej regionu. Jej znaczenie będzie więc regionalne.</p>
        <p xml:id="div-7">Obowiązujące przepisy techniczne dla autostrad, podane powyżej, mówią, że odległości pomiędzy węzłami na odcinkach niezabudowanych powinny być nie mniejsze niż 15 km. Zatem odległość 5 km pomiędzy węzłami, jaka by powstała po wybudowaniu węzła Jeleń od węzła Byczyna, w świetle tych przepisów jest odległością niedopuszczalną, niedająca możliwości zapewnienia odpowiednich warunków bezpieczeństwa ruchu.</p>
        <p xml:id="div-8">Wobec powyższego Ministerstwo Transportu i Budownictwa nie widzi uzasadnienia dla uruchomienia węzła Jeleń we wszystkich kierunkach.</p>
        <p xml:id="div-9">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 23 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>