text_structure.xml 5.24 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 11 marca 2006 r., znak: SPS-024-694/06, zapytaniem Posłów Beaty Bublewicz, Tomasza Głogowskiego, Ireneusza Rasia i Damiana Raczkowskiego w sprawie odliczania podatku od towarów i usług z faktur wystawianych przez developerów, w związku z wpłatą zaliczek na poczet ceny nieruchomości, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę zauważyć, że przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny został opisany w sposób bardzo ogólny i zawiera jedynie wyselekcjonowane informacje. W związku z tym nie jest możliwe również dokonanie szczegółowej jego analizy i udzielenie wyczerpującej odpowiedzi. Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn zm.), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują jednak sposobu, w jaki ma nastąpić przekazanie części należności. W związku z tym należy przyjąć, że zapłata może nastąpić w gotówce lub w formie bezgotówkowej na wskazany przez zbywcę rachunek bankowy. Obowiązek podatkowy u podatnika podatku od towarów i usług powstaje niezależnie od tego, czy pieniądze zostaną przekazane bezpośrednio podatnikowi, czy też wskazanej przez podatnika osobie upoważnionej do odbioru pieniędzy. Tym samym sytuacja taka rodzi obowiązek podatkowy u developera, zgodnie z przepisami art. 19 ustawy, w tym również z tytułu otrzymania zaliczek, zadatków, przedpłat, itd. Należy również zauważyć, że przelew należności na określone konto bankowe stanowi de facto przekazanie określonej kwoty podmiotowi (np. wykonawcy robót), który jest jego właścicielem. Zatem, jeżeli kwota, która wpłynęła na konto zgodnie z odrębną umową (zawartą np. między developerem i wykonawcą), stanowi część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, np. za roboty budowlano-montażowe niezrealizowane jeszcze przez tego wykonawcę, spełnione zostaną przesłanki określone w ww. art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług powodujące powstanie obowiązku podatkowego również u wykonawcy robót.</p>
        <p xml:id="div-3">Podstawowe zasady prawne dotyczące możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w art. 86 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. b) przedmiotowego artykułu - co do zasady - odliczeniu podlega podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli towar lub usługa, której dotyczy faktura, wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zasady zaś wystawiania faktur określają przepisy art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 i Nr 102, poz. 860). Ponadto uprzejmie informuję, że przepisy dotyczące konieczności opodatkowania przedpłat (zaliczki, zadatku, raty) wynikają bezpośrednio z art. 10 ust. 2 akapit drugi Szóstej Dyrektywy Rady UE z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC). Polska, wstępując do Unii Europejskiej, zobowiązała się do dostosowania przepisów dotyczących podatku od towarów i usług do przedmiotowej dyrektywy. W związku z tym nie jest możliwa zmiana przepisów dotyczących rozliczania podatku od towarów i usług, mająca na celu odstąpienie od opodatkowania kwot zapłaconych tytułem przyszłej dostawy towarów lub mającego nastąpić świadczenia usług. Natomiast przedstawione w interpelacji ˝komplikacje˝ rozliczeń nie są w moim przekonaniu wynikiem skomplikowanych przepisów lecz sformułowania umów pomiędzy stronami, które w taki sposób ukształtowały rozliczenia z tytułu zawartych pomiędzy sobą umów. Nie jest natomiast możliwe opisywanie w przepisach ustaw podatkowych wszystkich sytuacji związanych z rodzajem zawieranych przez strony umów.</p>
        <p xml:id="div-4">Przedmiotowe stanowisko nie stanowi wykładni przepisów podatkowych, o której mowa w art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-5">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-6">Mirosław Barszcz</p>
        <p xml:id="div-7">Warszawa, dnia 4 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>