text_structure.xml
5.55 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Michała Stuligrosza (SPS-024-676/06), uprzejmie informuję, że w pełni podzielam troskę o wysoki poziom nauczania historii we wszystkich typach szkół, a szczególnie w szkołach ponadgimnazjalnych, dających uprawnienia do zdawania egzaminu maturalnego.</p>
<p xml:id="div-2">Pragnę zwrócić uwagę, że wymienione w zapytaniu Pana Posła Stuligrosza mankamenty w nauczaniu historii w szkołach ponadgimnazjalnych nie wynikają z ustaleń programowych. Jedynym ustalonym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania aktem prawnym określającym zakres kształcenia jest Podstawa programowa kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2041). Zawiera ona nie tylko ogólne zagadnienia stanowiące treści kształcenia, ale znacznie istotniejsze dla pracy szkoły cele edukacyjne i przewidywane osiągnięcia uczniów uzyskane w wyniku ukończenia określonego etapu edukacyjnego.</p>
<p xml:id="div-3">Obecnie obowiązująca Podstawa programowa weszła w życie 1 września 2003 roku, czyli funkcjonuje w szkole dopiero trzeci rok szkolny. Nie jest to czas wystarczający na zdecydowaną ocenę wartości tego dokumentu, gdyż dopiero w czerwcu bieżącego roku zakończy się pierwszy cykl kształcenia na jego podstawie. Niemniej jednak istniejący w Ministerstwie Edukacji i Nauki Departament Strategii Edukacyjnej przygotowuje się do analizy aktualnego stanu i opracowania założeń perspektywicznych zmian kształcenia ogólnego. Ewentualne zmiany standardów wymagań egzaminacyjnych są uzależnione od celów kształcenia określonych w Podstawie programowej.</p>
<p xml:id="div-4">Naczelnym założeniem edukacji historycznej jest kształtowanie i stopniowe pogłębianie rozumienia pojęć i wartości niezbędnych do zrozumienia życia politycznego, gospodarczego i społecznego. Dlatego w procesie nauczania - uczenia się wiedza faktograficzna nie jest uważana za cel kształcenia, ale jest środkiem do osiągnięcia umiejętności określanych jako myślenie historyczne. Tak rozumiany cel nauczania historii stanowi podstawę kształtowania postaw patriotycznych i obywatelskich oraz rozumienia potrzeby aktywności społecznej.</p>
<p xml:id="div-5">Jednym z podstawowych elementów myślenia historycznego jest, obok umiejętności określania związków przyczynowo-skutkowych, rozumienie związków między dziedzinami aktywności ludzkiej: polityką, gospodarką i kulturą. Niezbędne jest w tym zakresie rozumienie zjawisk i pojęć, których większość wymaga stopniowego wyjaśniania. Dlatego są one przybliżane uczniom na poszczególnych etapach kształcenia na poziomie odpowiednim do możliwości intelektualnych. Ta specyfika kształcenia historycznego jest przyczyną, dla której nauczanie tego przedmiotu odbywa się w układzie koncentryczno-spiralnym, pozwalającym na stopniowe, zgodne z intelektualnymi możliwościami, coraz pełniejsze rozumienie skomplikowanych pojęć, takich jak: państwo, naród, społeczeństwo, suwerenność i temu podobne.</p>
<p xml:id="div-6">Rozumienie tych pojęć i świadomość zmian, którym podlegały w miarę rozwoju dziejowego, jest podstawową formą korelacji przedmiotów ˝historia˝ i ˝wiedza o społeczeństwie˝, które mają do spełnienia zbliżone, ale inne cele edukacyjne. Natomiast przedmiot ˝podstawy przedsiębiorczości˝ spełnia w edukacji szkolnej specyficzną rolę i jego korelacja z ˝historią˝ nie jest możliwa. Jedynie można pewnych cech korelacji doszukiwać się w tym, że nauczanie historii pokazuje znaczenie aktywności gospodarczej w życiu społeczeństw i narodów.</p>
<p xml:id="div-7">Odnośnie do postulowanego uwypuklenia w nauczaniu historii wydarzeń i zjawisk mających olbrzymi wpływ na ukształtowanie dzisiejszego społeczeństwa, pragnę poinformować, że zarówno wymienione przez Pana Posła, jak inne mające nie mniejsze znaczenie wydarzenia historyczne, znajdują właściwe im miejsce w edukacji historycznej. Z tym zagadnieniem wiąże się bezpośrednio sprawa ewentualnego ograniczenia wymagań tak programowych, jak i egzaminacyjnych dotyczących średniowiecza. Rzeczywiście ten okres nie wpłynął bezpośrednio na tworzenie się nowoczesnej gospodarki i społeczeństwa, ale nie można zapominać o znaczeniu średniowiecza w kształtowaniu się śródziemnomorskiego kręgu kulturowego i tworzeniu państw narodowych, które zapoczątkowały dzisiejszy kształt Europy.</p>
<p xml:id="div-8">Na zakończenie pragnę serdecznie podziękować Panu Posłowi Michałowi Stuligroszowi za wykazaną troskę o właściwy poziom i efekty edukacji historycznej młodego pokolenia Polaków. Jednocześnie zapewniam, że Ministerstwo Edukacji i Nauki w pełni docenia zarówno kształcące, jak i wychowawcze walory historii oraz podjęło działania zmierzające do eliminowania przypadków przeładowywania tego przedmiotu zbędną faktografią na rzecz rozwijania umiejętności samodzielnego, twórczego myślenia uczniów.</p>
<p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-10">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Jarosław Zieliński</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 28 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>