text_structure.xml 8.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 11 marca 2006 r. (sygn. SPS-024-675/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Jerzego Gosiewskiego w sprawie możliwości wsparcia finansowego ze strony państwa w przypadku wystąpienia zagrożenia powodziowego na Warmii i Mazurach, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Corocznie w budżecie państwa zabezpieczone są środki finansowe na usuwanie skutków klęsk żywiołowych. W ramach tych środków przewidziana jest pomoc finansowa dla jednostek samorządu terytorialnego dotkniętych klęską żywiołową. Ponadto określone są - obowiązujące od wielu lat - zasady i procedury ustalania szkód i szacowania strat spowodowanych klęskami żywiołowymi oraz ubiegania się o współfinansowanie prac polegających na odbudowie lub remoncie zniszczonych przez klęski żywiołowe obiektów. Zasady te precyzują tryb postępowania jednostek samorządu terytorialnego oraz wojewody po wystąpieniu klęski żywiołowej. W marcu br. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przyznał promesy, określając wysokość środków przewidzianych dla samorządów na odbudowę infrastruktury technicznej. W tym roku 364 jednostki samorządu terytorialnego (300 gmin i 64 powiaty) otrzymały łącznie ponad 43 mln zł, w tym woj. warmińsko-mazurskie 250 tys. zł (dla Nowego Miasta Lubawskiego i powiatu elbląskiego). Są to środki na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, które nastąpiły w latach poprzednich.</p>
        <p xml:id="div-3">Odpowiadając na pytanie drugie zawarte w wystąpieniu Pana Posła, pragnę poinformować, że Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej na bieżąco monitoruje zagrożenie powodziowe w całym kraju i przekazuje informacje odpowiednim służbom zarządzania kryzysowego w województwie. W ramach projektu likwidacji skutków powodzi, finansowanego ze środków budżetu państwa, powstał w Polsce System Monitorowania i Osłony Kraju, który na bieżąco pozwala śledzić sytuację pogodową w kraju pod kątem wystąpienia ewentualnych zagrożeń. Dzięki nowoczesnym urządzeniom składającym się na ww. system (np. pięć nowoczesnych radarów meteorologicznych) ewentualność wystąpienia zwiększonych opadów, czy też przyboru wód w rzekach można łatwiej i szybciej przewidzieć oraz oszacować ich wysokość, a w razie potrzeby podjąć odpowiednie działania profilaktyczne. Ponadto informuję, że wojewodowie wystąpili do wszystkich jednostek samorządu terytorialnego stopnia powiatowego o przekazywanie informacji na temat aktualnego zagrożenia powodziowego. Na szczeblu gminnym i powiatowym polecono zaktualizować plany operacyjne ochrony przed powodzią. Na ich podstawie aktualizowane są Wojewódzkie Plany Operacyjne Ochrony przed Powodzią. W razie wystąpienia zagrożenia powodziowego jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do składania systematycznych meldunków.</p>
        <p xml:id="div-4">Prowadząc coroczną, standardową prewencję przeciwpowodziową wojewodowie współpracują z Regionalnymi Zarządami Gospodarki Wodnej, Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkimi Inspektoratami Nadzoru Budowlanego. Wojewodowie terenów nadmorskich współpracują z regionalnymi administratorami wód. Wraz z Urzędami Morskimi przeprowadzają również wstępną ocenę stanu gotowości do walki i likwidacji skutków powodzi. Natomiast wojewodowie terenów przygranicznych współpracują z regionalnymi oddziałami straży granicznej. We wszystkich powiatach powołane zostały Zespoły Reagowania Kryzysowego. Na spotkaniach ww. zespołów dokonuje się bieżącej analizy stanu zagrożenia powodziowego na obszarze województw, oceny stanu infrastruktury przeciwpowodziowej oraz gotowości sił i środków do działań przeciwpowodziowych. Codziennie do godz. 15.00 do MSWiA wpływają meldunki z Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego dotyczącego aktualnego stanu przygotowań na wypadek zagrożenia powodziowego.</p>
        <p xml:id="div-5">Dodatkowo, na stronach internetowych WCZK, znajdują się niezbędne informacje o potencjalnych zagrożeniach, aktualne ostrzeżenia meteorologiczno-hydrologiczne dla obszaru danego województwa, wydawane przez wojewodów zarządzenia, rozporządzenia porządkowe oraz zalecenia, a także informacje o podejmowanych przez wojewodów działaniach.</p>
        <p xml:id="div-6">W dniu 16 lutego br. odbyło się posiedzenie Zespołu Zarządzania Kryzysowego MSWiA z udziałem Ministra środowiska, Głównego Inspektora Sanitarnego, Głównego Lekarza Weterynarii, przedstawicieli IMGW oraz Sztabu Generalnego WP. Jednym z tematów obrad była ocena zagrożeń wystąpienia powodzi oraz ocena stanu przygotowań służb, inspekcji i straży przewidzianych do udziału w działaniach ratowniczych. Szef Obrony Cywilnej Kraju wydał w dniu 17 lutego br. wytyczne dla wojewodów dotyczące niezbędnych działań w zakresie zagrożeń powodziowych, w tym dotyczących przeprowadzenia kontroli stanu wałów powodziowych oraz zapewnienia właściwego wykorzystania zbiorników retencyjnych. W dniu 2 lutego br. Szef Obrony Cywilnej Kraju skierował pismo do wszystkich wojewodów z poleceniem podjęcia działań organizacyjno-technicznych, mających na celu likwidację zagrożenia lub złagodzenia skutków spływu wód powodziowych, m.in.:</p>
        <p xml:id="div-7">- prowadzenia akcji lodołamania,</p>
        <p xml:id="div-8">- przeglądu i kontroli stanu wałów przeciwpowodziowych i budowli hydrotechnicznych,</p>
        <p xml:id="div-9">- przeglądu i kontroli systemów ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach powodziowych,</p>
        <p xml:id="div-10">- przeglądu rezerw magazynowych.</p>
        <p xml:id="div-11">W związku z powyższym Wojewódzkie Centra Zarządzania Kryzysowego są w stałej łączności ze stanowiskami kierowania służb, inspekcji i straży oraz podejmują współpracę w czasie działań tych służb. W zależności od potrzeb na bieżąco prowadzone są wizje lokalne miejsc potencjalnie zagrożonych podtopieniami wskutek zlodzenia koryt rzecznych. W przeglądach tych biorą udział administratorzy obiektów oraz przedstawiciele gmin, powiatów, województw (z Wydziału Zarządzania Kryzysowego). Wszystkie służby, inspekcje i straże wojewódzkie pozostają w pełnym stanie gotowości do prowadzenia działań w przypadku wystąpienia zagrożenia powodziowego. Dodatkowo wojewodowie wystąpili do Dowódców Okręgów Wojskowych z prośbą o wyczulenie dowództw podległych jednostek Sił Zbrojnych, które zostały wyznaczone do wsparcia działań na terenie województwa w zakresie ich udziału w akcji przeciwpowodziowej i przeciwlodowej. W ramach współpracy z Siłami Zbrojnymi RP opracowany został ˝Plan Udziału Sił Zbrojnych w Zwalczaniu Powodzi i Zjawisk Lodowych˝, uwzględniający m.in. sposób użycia oddziałów i pododdziałów wojska w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, związanej z powodzią roztopową. Dowódcy jednostek wojskowej dokonali uzgodnień z Policją oraz Oddziałami żandarmerii Wojskowej w zakresie zapewnienia bezkolizyjnego przejazdu po wyznaczonych drogach kolumn pojazdów wojskowych planowanych do udziału w akcji. Wojewódzkie Inspektoraty Nadzoru Budowlanego wystosowały pisma do właścicieli i zarządców urządzeń wodnych, dotyczące obowiązku zarządców obiektów hydrotechnicznych do utrzymywania obiektów w należytym stanie technicznym i zgodnie z ich przeznaczeniem.</p>
        <p xml:id="div-12">Informuję, że w województwach na bieżąco prowadzony jest monitoring stanu zlodzenia rzek, potoków i innych akwenów wodnych, a także wszelkie informacje na temat zbiorników retencyjnych.</p>
        <p xml:id="div-13">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-14">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Paweł Soloch</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 6 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>