text_structure.xml
8.86 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pani poseł Mirosławy Masłowskiej w sprawie dostosowania budynków użyteczności publicznej do wymogów bezpieczeństwa uprzejmie przedkładam wyjaśnienia w tej sprawie.</p>
<p xml:id="div-2">Wymagania dotyczące drzwi ewakuacyjnych z budynku zawarte są w § 236 ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690, z późn. zm.) i jest powtórzeniem z poprzedniego rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 1999 r. Nr 15, poz. 140, z późn. zm). Przepis ten stanowi, że drzwi ewakuacyjne z budynku przeznaczonego dla więcej niż 50 osób powinny otwierać się na zewnątrz, przy czym nie dotyczy on budynku wpisanego do rejestru zabytków. Należy również podkreślić, że wymagania dla drzwi wyjść ewakuacyjnych, które powinny otwierać się na zewnątrz pomieszczeń, między innymi zaliczonych do I i II kategorii niebezpieczeństwa pożarowego, w których może przebywać jednocześnie więcej niż 40 osób, zawarte były w przepisach z 1980 r., które obowiązywały do 31 marca 1995 r. (§ 226 rozporządzenia Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 lipca 1980 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki - Dz.U. Nr 17, poz. 62, z późn. zm.). To oznacza, że przepisy techniczno-budowlane dotyczące otwierania drzwi na zewnątrz obowiązują co najmniej od 1980 r.</p>
<p xml:id="div-3">Poczynając od fazy projektowania, należy zauważyć, że zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.06.2003 r. w sprawie uzgadniania projektu budowlanego pod względem ochrony przeciwpożarowej (Dz.U. Nr 121, poz. 1137) projekt budowlany obiektu budowlanego, w stosunku do którego Państwowa Straż Pożarna zgodnie z przepisami prawa budowlanego ma prawo zająć stanowisko przed przystąpieniem do użytkowania obiektu, wymaga uzgodnienia pod względem ochrony przeciwpożarowej, w celu potwierdzenia zgodności zawartych w nim rozwiązań z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej. Natomiast przepis § 5 ust 1 pkt 9 ww. rozporządzenia stanowi, że podstawę uzgodnienia stanowią dane określone przez projektanta, dotyczące warunków ochrony przeciwpożarowej obiektu budowlanego, obejmujące w szczególności warunki ewakuacji, oświetlenie awaryjne (bezpieczeństwa i ewakuacyjne) oraz przeszkodowe.</p>
<p xml:id="div-4">Przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm.) nakładają na inwestora obowiązek zawiadomienia, w przypadku gdy wymagane jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, zgodnie z właściwością wynikającą z przepisów szczególnych, organów Inspekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Straży Pożarnej o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do jego użytkowania (art. 56 ust 1 ustawy Prawo budowlane). Niezajęcie stanowiska przez te organy w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia traktuje się jak niezgłoszenie sprzeciwu lub uwag (art. 56 ust 2 ustawy Prawo budowlane). Budynki użyteczności publicznej, które wymienia Pani Poseł, należą do obiektów budowlanych wymagających uzyskania pozwolenia na użytkowanie.</p>
<p xml:id="div-5">Przy zajmowaniu stanowiska przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić nadzorującego go komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej o ewentualnych zastrzeżeniach w stosunku do rozwiązań, których zgodność z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej stwierdził rzeczoznawca. Uzgodnienie projektu budowlanego obiektu budowlanego dokonane przez rzeczoznawcę z rażącym naruszeniem prawa podlega unieważnieniu przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej właściwego dla miejsca lokalizacji inwestycji w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie do Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. Postanowienie takie może być wydane w terminie do dnia uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego (§ 15 ww. rozporządzenia).</p>
<p xml:id="div-6">Należy również podkreślić, że § 16 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia stanowi, iż w ramach prowadzenia kontroli nad uzgadnianiem projektów budowlanych komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej wydaje postanowienie w sprawie wyrażenia zgody, niewyrażenia zgody lub wyrażenia zgody pod warunkiem - na spełnienie wymagań w zakresie bezpieczeństwa pożarowego w inny sposób niż określono w przepisach techniczno-budowlanych, w przypadkach wskazanych w tych przepisach oraz na stosowanie rozwiązań zamiennych zapewniających niepogorszenie warunków ochrony przeciwpożarowej, w przypadkach wskazanych w przepisach przeciwpożarowych.</p>
<p xml:id="div-7">Natomiast zgodnie z art. 57 ust. 3 Prawa budowlanego inwestor jest obowiązany dołączyć do wniosku o pozwoleniu na użytkowanie oświadczenie o braku sprzeciwu lub uwag ze strony organów wymienionych w art. 56 Prawa budowlanego, np. Państwowej Straży Pozarnej. Powyższe oznacza, że sprzeciw właściwego organu Państwowej Straży Pożarnej, m.in. w zakresie niezgodności zrealizowania obiektu budowlanego z przepisami dotyczącymi warunków ewakuacji, uniemożliwi inwestorowi przystąpienie do użytkowania takiego obiektu budowlanego. Ponadto, zgodnie z art. 59 ust. 5 Prawa budowlanego, właściwy organ, z zastrzeżeniem ust 2 i 3, odmawia wydania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego w przypadku niespełnienia wymagań określonych w ust. 1 (obowiązkowa kontrola) i w art. 57 ust 1-4. Zatem na tym etapie postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie następuje ocena, czy konkretny obiekt budowlany został wybudowany zgodnie z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej.</p>
<p xml:id="div-8">W przypadku stwierdzenia w trakcie obowiązkowej kontroli nieprawidłowości w zakresie, o którym mowa w art. 59 a ust 2, wymierza się karę. Stosownie do art. 59 f ust. 1 i ust. 6 ustawy Prawo budowlane, w przypadku wymierzenia kary właściwy organ, w drodze decyzji, odmawia wydania pozwolenia na użytkowanie i przeprowadza w odpowiednim zakresie postępowanie, o którym mowa w art. 51, zakończone wydaniem decyzji np. nakładającej obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, określając termin ich wykonania.</p>
<p xml:id="div-9">Podczas użytkowania obiektów budowlanych, w tym budynków użyteczności publicznej (magazyny, sklepy, archiwa, szkoły, pomieszczenia handlowo-usługowe, sale konferencyjne i inne) organy Państwowej Straży Pożarnej, działając zgodnie z art. 23 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230, z późn. zm.), w wyniku przeprowadzenia czynności kontrolno-rozpoznawczych wykonywanych w ramach realizacji nadzoru nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych, są uprawnione, w razie stwierdzenia naruszenia tych przepisów, do nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie, w drodze decyzji administracyjnej. Odnosi się to także do przypadków stwierdzenia zagrożenia życia ludzi.</p>
<p xml:id="div-10">Państwowa Straż Pożarna nie prowadzi odrębnych rejestrów budynków użyteczności publicznej, w których występują nieprawidłowości uzasadniające potrzebę dokonywania ich przebudowy w celu dostosowania do aktualnie obowiązujących wymagań. Jedynie zgodnie z ustaleniami § 13 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 października 2005 r. w sprawie czynności kontrolno-rozpoznawczych przeprowadzanych przez Państwową Straż Pożarną (Dz.U. Nr 225, poz. 1934) komendanci powiatowi (miejscy) PSP zobowiązani są do gromadzenia wyników kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych w postaci zestawień, obejmujących nieprawidłowości stwierdzone w poszczególnych grupach obiektów, a także postępowań pokontrolnych, wg ustalonych wzorów.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Piotr Styczeń</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 4 kwietnia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>