text_structure.xml 3.89 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W związku z zapytaniem Pana Posła Zbigniewa Girzyńskiego w sprawie wprowadzenia rozwiązań prawnych umożliwiających matkom adopcyjnym korzystanie z urlopu macierzyńskiego niezależnie od wieku dziecka, przesłaną przy piśmie z dnia 9 marca 2006 r., znak: SPS-024-660/06, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Nabycie prawa do urlopu macierzyńskiego związane jest z urodzeniem dziecka w czasie pozostawania w stosunku pracy. Z uwagi na społeczne znaczenie adopcji ustawodawca przyznał prawo do urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego także pracownicy lub pracownikowi adoptującym dziecko. Zróżnicowanie zasad przyznawania urlopu w tych dwóch sytuacjach nie jest przypadkowe, bowiem istotą i celem urlopu macierzyńskiego jest zapewnienie kobiecie możliwości odpoczynku i przygotowania się do porodu w ostatnim okresie ciąży, a następnie regeneracji sił i powrotu do normalnego stanu zdrowia po porodzie oraz zapewnienie opieki nad nowo narodzonym dzieckiem.</p>
        <p xml:id="div-3">Niewątpliwie sytuacja psychofizyczna, zdrowotna i emocjonalna dzieci adoptowanych może być trudna i wymagająca osobistego zaangażowania rodziców adopcyjnych, także w przypadku adopcji starszych dzieci. Jednak proponowaną przez Pana Posła zmianę można ocenić jako zbyt daleko idącą. Warto bowiem zwrócić uwagę, że nawet wiążące Polskę przepisy prawa międzynarodowego nie zawierają tak daleko idących gwarancji dla rodziców adopcyjnych.</p>
        <p xml:id="div-4">Moim zdaniem wprowadzenie uregulowań umożliwiających matkom adopcyjnym korzystanie z urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego niezależnie od wieku dziecka nie byłoby celowe. Warto wskazać, iż system polskiego prawa pracy zawiera także inne rozwiązania umożliwiające rodzicom adopcyjnym sprawowanie osobistej opieki nad dzieckiem. Mogą oni bowiem korzystać z urlopu wychowawczego w wymiarze do 3 lat, nie dłużej jednak niż do osiągnięcia przez dziecko 4 roku życia, a w przypadku gdy stan zdrowia starszego dziecka tego wymaga urlop wychowawczy może być udzielony na kolejne 3 lata, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez dziecko 18 roku życia.</p>
        <p xml:id="div-5">Chciałbym także Pana Posła poinformować, iż w naszym kraju przeciętnie w roku zapada około 2,500 orzeczeń dotyczących przysposobienia dzieci, przy czym w Ministerstwie Sprawiedliwości nie prowadzi się w tym zakresie statystyk obrazujących wiek adoptowanych dzieci. Trudno zatem określić faktyczne rozmiary adopcji dzieci w wieku powyżej roku.</p>
        <p xml:id="div-6">Warto także dodać, że dokonana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych ocena skutków finansowych proponowanego przez Pana Posła rozwiązania wskazuje na to, że gdyby taka zmiana weszła w życie od 1 stycznia 2007 r., to wydatki na zasiłki macierzyńskie finansowane z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wzrosłyby w porównaniu do obecnych przepisów o kwoty: 10,9 mln zł. w 2007 r. i 13,3 mln zł. w 2008 r. Natomiast wzrost wydatków na zasiłki macierzyńskie pociągnąłby za sobą wzrost wydatków z budżetu państwa na pokrycie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w wysokości: 3,5 mln zł. w 2007 r. i 4,3 mln zł. w 2008 r.</p>
        <p xml:id="div-7">Przedstawiając powyższe, wyrażam pogląd, że obecnie obowiązujące przepisy prawa pracy stwarzają rodzicom adopcyjnym odpowiednie warunki do sprawowania opieki nad adoptowanymi dziećmi.</p>
        <p xml:id="div-8">Minister</p>
        <p xml:id="div-9">Krzysztof Michałkiewicz</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 29 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>