text_structure.xml 8.73 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 9 marca 2006 r., (sygn. SPS-024-656/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Artura Zawiszy w sprawie ochrony tajemnicy służbowej i państwowej oraz ochrony danych osobowych w Telekomunikacji Polskiej S.A., uprzejmie przedstawiam następujące informacje, przygotowane w uzgodnieniu z Ministrem Transportu Budownictwa oraz Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</p>
        <p xml:id="div-2">Ochrona obiektów kluczowych dla ciągłości funkcjonowania TP S.A. oraz tych z obiektów spółki, które posiadają istotne znaczenie z uwagi na obronność, bezpieczeństwo publiczne, interesy gospodarcze lub inne ważne interesy państwa, jest organizowana jest przez TP S.A. na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz.U. Nr 145, poz. 1221 z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-3">Z informacji uzyskanych od Ministra Transportu i Budownictwa wynika, że zgodnie z art. 55 ww. ustawy, formacje Straży Przemysłowej, które pełniły w TP S.A. funkcje ochronne związane z zabezpieczeniem obiektów telekomunikacyjnych TP S.A. z dniem 31 grudnia 2000 r. uległy rozwiązaniu. W związku z powyższym kierownictwo TP S.A. podjęło decyzję, która wykluczyła przekształcenie oddziałów Straży Przemysłowej w Wewnętrzne Służby Ochrony. Za najbardziej racjonalny sposób nowej organizacji ochrony obiektów, uznano wariant oparty na zabezpieczeniu technicznym chronionych obiektów w połączeniu z zaangażowaniem komercyjnych firm ochrony.</p>
        <p xml:id="div-4">Kluczowe obiekty TP S.A. chronione są przez koncesjonowane specjalistyczne uzbrojone formacje obronne, których wykorzystanie w procesie organizacji ochrony obiektów uzależnione jest od ujęcia obiektów spółki w ewidencji obiektów podlegających obowiązkowej ochronie, prowadzonych przez właściwych terytorialnie wojewodów. Ujęcie obiektów w ewidencji wojewodów następuje w drodze decyzji administracyjnych wydawanych przez ministrów w stosunku do podporządkowanych, nadzorowanych i podległych jednostek organizacyjnych lub też w drodze decyzji administracyjnych wojewodów.</p>
        <p xml:id="div-5">W przypadku TP S.A., podmiotu gospodarczego o mniejszościowym udziale Skarbu Państwa, niebędącego jednostką nadzorowaną, podporządkowaną ani podległą Ministrowi Transportu i Budownictwa, zastosowanie pierwszego z ww. trybów postępowania jest możliwe w stosunku do obiektów podlegających obowiązkowej ochronie na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1 li. c) cytowanej ustawy, w których przechowywane są państwowe rezerwy mobilizacyjne łączności. W tym przypadku Minister Transportu i Budownictwa sprawuje nadzór nad powierzonym, wydzielonym majątkiem Skarbu Państwa, uczestnicząc (na zasadach określonych w stosowanej umowie) w finansowaniu utrzymania i ochrony obiektów magazynowych. Umowa powyższa zawarta jest w związku z decyzją administracyjną wydaną przez Ministra Transportu i Budownictwa, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz.U. Nr 122, poz. 1320 z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-6">Objęcie innych kluczowych obiektów TP S.A., w których zainstalowano urządzenia telekomunikacyjne, obowiązkową ochroną, realizowane jest przy zastosowaniu drugiego z ww. trybów postępowania. W tym przypadku podmiotem wnioskującym o ujęcie w ewidencji jest sama spółka. Po spełnieniu przewidzianych ustawą procedur, decyzję administracyjną w sprawie objęcia tych obiektów obowiązkową ochroną podejmują właściwi terytorialnie wojewodowie. Decyzje te, skutkujące ujęciem obiektów TP S.A. w ewidencji wojewodów, umożliwiają organizację ich ochrony przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne.</p>
        <p xml:id="div-7">Należy także zauważyć, że ochrona innych istotnych elementów infrastruktury telekomunikacyjnej organizowana jest także za pomocą środków technicznych poprzez wykorzystanie urządzeń monitorujących wystąpienie nieautoryzowanego dostępu do obiektów i urządzeń. Monitoring ten stosowany jest łącznie z wykorzystaniem usług zewnętrznych oraz koncesjonowanych podmiotów realizujących usługi ochrony w formie patroli interwencyjnych.</p>
        <p xml:id="div-8">Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 43 ustawy o ochronie osób i mienia szczegółowe kompetencje kontrolne w zakresie prowadzenia ochrony obiektów przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne posiada Komendant Główny Policji, sprawując nadzór nad organizacją ochrony, zasadami działania i uzbrojenia oraz współpracy tych formacji z innymi służbami, jak również kontrolę zgodności faktycznego stanu ochrony z ustaleniami obowiązujących i uzgodnionych planów ochrony obiektów. Ministerstwo Transportu i Budownictwa nie posiada informacji świadczących o niewłaściwym, niezgodnym z obowiązującym prawem organizowaniu ochrony kluczowych obiektów TP S.A.</p>
        <p xml:id="div-9">Odnosząc się do kwestii oceny, czy zewnętrzne firmy ochrony obiektów ochraniające kluczowe obiekty TP S.A. posiadają odpowiednie uprawnienia do prowadzenia tego typu działalności, uprzejmie informuję, że przy doborze firm wykonujących zadania w dziedzinie ochrony obiektów TP S.A. brane są pod uwagę wszystkie szczegółowe kryteria oceny wymienione w ustawie o ochronie osób i mienia oraz dodatkowe wymogi jakościowe TP S.A. Angażowane przez TP S.A. komercyjne firmy ochrony posiadają odpowiednie uprawnienia i spełniają następujące warunki szczegółowe:</p>
        <p xml:id="div-10">- posiadają koncesję wydaną przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,</p>
        <p xml:id="div-11">- zatrudniają wykwalifikowaną kadrę, posiadającą odpowiednie licencje pracowników ochrony fizycznej, zapewniając pełen zakres ochrony, tj. ochronę stacjonarną, konwojową oraz mają zorganizowane i gotowe do działania grupy interwencyjne,</p>
        <p xml:id="div-12">- posiadają odpowiednie doświadczenia i osiągnięcia w dziedzinie nowoczesnych systemów ochrony, polegające na praktycznym organizowaniu i technicznym utrzymaniu systemów nadzoru elektronicznego i zdalnego monitoringu wraz z odpowiednimi siłami interwencyjnymi,</p>
        <p xml:id="div-13">- zapewniają i przestrzegają zasad ochrony informacji specjalnie chronionych, określonych w przepisach prawa (zarówno ustawowych, jak i wewnętrznych TP S.A.),</p>
        <p xml:id="div-14">- przedstawiają oświadczenia o zapewnieniu trwałości sytuacji ekonomiczno-finansowej firmy oraz ciągłości wykonywania zadań ochronnych.</p>
        <p xml:id="div-15">Wymagania powyższe stawiane są od momentu rozwiązania oddziałów Straży Przemysłowej do chwili obecnej wszystkim firmom angażowanym przez TP S.A. do ochrony kluczowych obiektów.</p>
        <p xml:id="div-16">Odnośnie kwestii oceny, czy stopień ochrony danych osobowych przetwarzanych przez TP S.A. w związku z prowadzoną działalnością telekomunikacyjną jest wystarczający, należy stwierdzić, że zasady ochrony danych osobowych, jak również kompetencje w zakresie uprawnień kontrolnych w przedmiotowym zakresie zawarte są w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.). Wobec tego, iż definicje dotyczące danych osobowych obydwu ww. ustaw częściowo się przenikają - przedsiębiorcy telekomunikacyjni przetwarzający dane obywateli w związku z wykonywaniem działalności telekomunikacyjnej, w tym TP S.A., podlegają szczegółowym, regulacjom zawartym w obydwu ww. aktach prawnych. Ustawy te określają podstawowe zasady ochrony, zakazy i ograniczenia w przetwarzaniu danych osobowych, jak również precyzują organy państwa, w których kompetencjach znajduje się kontrola postępowania przedsiębiorców telekomunikacyjnych przy przetwarzaniu tych danych, którymi są: Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych oraz Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Przedmiotowe ustawy regulują ponadto kwestie sankcji i kar oraz sposobu dalszego postępowania w przypadkach stwierdzenia naruszeń przepisów ustawowych.</p>
        <p xml:id="div-17">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-18">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-19">Jarosław Brysiewicz</p>
        <p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 27 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>