text_structure.xml 3.27 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo, znak: SPS-024-655/06, w sprawie zapytania posła Artura Zawiszy dotyczącego działań Rządu mających na celu uruchomienie lotniska w Modlinie, przedstawiam odpowiedź na pytania zawarte w ww. piśmie.</p>
        <p xml:id="div-2">Ministerstwo Transportu i Budownictwa widzi możliwość a zarazem konieczność uruchomienia lotniska regionalnego dla Mazowsza, które mogłoby powstać na terenie byłego lotniska wojskowego w Modlinie. Lotnisko to w pierwszym rzędzie pełniłoby funkcję lotniska regionalnego dla Mazowsza, a ponadto byłoby elementem wspierającym Port Lotniczy Warszawa - Okęcie. Lotniskiem w Modlinie powinna docelowo zarządzać spółka prawa handlowego z dominującym udziałem kapitału samorządowego (wojewódzkiego i gminnego). P.P. Porty Lotnicze (PPL) powinno być przede wszystkim dostawcą know how oraz, w miarę możliwości, kapitału zakładowego. Przejęcie większości zadań i kosztów inwestycyjnych lotniska w Modlinie przez PPL, zaangażowane m.in. w budowę Terminala 2 na Okęciu, byłoby nieuzasadnione i mogłoby zagrozić płynności finansowej Przedsiębiorstwa. Z przeprowadzonych szacunków wynika, że dostosowanie byłego lotniska wojskowego w Modlinie do standardów operacyjno-technicznych cywilnego lotniska komunikacyjnego wymagać będzie zainwestowania około 170 mln zł (infrastruktura lotniskowa i nawigacyjna), bez kosztów rozbudowy infrastruktury okołolotniskowej (tj. połączeń drogowych i kolejowych z układem transportowym miasta). Przystępując do tak kapitałochłonnej i zakrojonej na szeroką skalę inwestycji należy wnikliwie przeanalizować to przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę przede wszystkim możliwe źródła jego finansowania, a także strukturę własnościową i zarządczą przyszłego lotniska.</p>
        <p xml:id="div-3">Warunkiem zaangażowania kapitałowego Samorządu Wojewódzkiego oraz P.P. ˝Porty Lotnicze˝ jest rozwiązanie problemu własności terenu byłego lotniska wojskowego w Modlinie, który jako własność Skarbu Państwa aktualnie znajduje się w zarządzie Agencji Mienia Wojskowego. W związku z tym Marszałek Województwa Mazowieckiego wystąpi do właściwego organu administracji państwowej o przekazanie terenu na rzecz samorządu wojewódzkiego. W załączeniu przesyłam notatkę ze spotkania w MTiB 28 marca 2006 r. w sprawie lotniska regionalnego dla Mazowsza.*)</p>
        <p xml:id="div-4">Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania trudno jest w chwili obecnej określić datę otwarcia tego lotniska. Mając na uwadze dynamiczny wzrost popytu na usługi transportu lotniczego w Warszawie i na Mazowszu, zainteresowane strony, w tym Ministerstwo Transportu i Budownictwa, czynią starania, by sfinalizować ten projekt jak najszybciej.</p>
        <p xml:id="div-5">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-6">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-7">Eugeniusz Wróbel</p>
        <p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 5 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>