text_structure.xml
3.28 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przesłane przez Pana Marszałka, przy piśmie nr SPS-024-652/06 z dnia 9 marca stycznia 2006 r., zapytanie Pana Posła Jana Filipa Libickiego w sprawie nielegalnego ograniczania dostępu do rynku niemieckiego przedsiębiorcom polskim świadczącym usługi transportowe, uprzejmie informuję, że sygnalizowane w piśmie Pana Posła praktyki stosowane przez niemieckie służby kontrolne są znane Ministerstwu Transportu i Budownictwa.</p>
<p xml:id="div-2">Środowisko przewoźników zgłaszało do resortu transportu podobne przypadki zatrzymań, informując, że policja niemiecka kieruje pojazdy do wyznaczonych przez siebie warsztatów naprawczych w sytuacji, gdy w pojeździe stwierdzono nawet niewielką, niewymagającą pilnej naprawy usterkę techniczną. W takim przypadku kontrolujący nie zezwalają na samodzielną naprawę lub odholowanie pojazdu do serwisu, lecz kierują pojazdy do warsztatów często nieposiadających autoryzacji danego producenta pojazdu.</p>
<p xml:id="div-3">Jakkolwiek wspomniane wyżej zgłoszenia miały w przeszłości charakter jednostkowy, Ministerstwo Transportu i Budownictwa zgłaszało je stronie niemieckiej. Sprawa była również poruszana podczas posiedzeń polsko-niemieckiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych, które miały miejsce w latach 1999-2003. Strona polska wskazywała przy tym, że wspomniane działania służb kontrolnych mają charakter dyskryminujący wobec polskich przedsiębiorców i utrudniają wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego. Ministerstwo ds. transportu RFN wskazywało natomiast na brak udokumentowanych dowodów na nieprawidłowe działanie służb kontrolnych, co w konsekwencji utrudniało wyjaśnienie poszczególnych przypadków. Podnoszenie przez władze polskie opisywanej sprawy jako utrudnienie we wzajemnych relacjach w dziedzinie transportu drogowego w efekcie znacznie złagodziło problem.</p>
<p xml:id="div-4">W ostatnim czasie ponownie pojawiają się niepokojące sygnały o nieuzasadnionych zdaniem przedsiębiorców zatrzymaniach polskich kierowców przez służby kontrolne na terytorium Niemiec. Sprawa ta ze zrozumiałych względów budzi moje zaniepokojenie.</p>
<p xml:id="div-5">Dlatego też zamierzam włączyć tę sprawę do porządku dziennego rozmów z Federalnym Ministrem Transportu Budownictwa i Rozwoju Miast Panem Wolfgangiem Tiefensee, które zostały zaplanowane na dzień 4 maja 2006 r.</p>
<p xml:id="div-6">Podczas tego spotkania będę wnioskował o podjęcie przez administrację niemiecką zdecydowanych działań w celu wyeliminowania z procedur kontrolnych w stosunku do polskich przedsiębiorców elementu stronniczości oraz zapewnienia czynnościom kontrolnym niezbędnej przejrzystości.</p>
<p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-8">Minister</p>
<p xml:id="div-9">Jerzy Polaczek</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 31 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>